Obecné otázky o kosmonautice

Název mluví za vše
Odpovědět
Uživatelský avatar
rexino
Zkušený vesmírný badatel
Zkušený vesmírný badatel
Příspěvky: 632
Reputace: 32
Registrován: 13.5.2013 15:00
Re: Otázky

Příspěvek od rexino »

No neviem ale pristátie na vodu nemusí znamenať stratu stroja ale aj posádky :Drbe se na hlavě:
"Sľúbili ste mi kolónie na Marse. Namiesto toho som dostal Facebook." Buzz Aldrin
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 27002
Reputace: 2778
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Otázky

Příspěvek od Dugi »

To si nemyslím.
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
rexino
Zkušený vesmírný badatel
Zkušený vesmírný badatel
Příspěvky: 632
Reputace: 32
Registrován: 13.5.2013 15:00
Re: Otázky

Příspěvek od rexino »

Tak ide aj o podmienky ale pristátie na vodu s väčšim lietadlom často končí zle a zvládajú to len naozaj skúsený piloti. Samozrejme DC nie je obrovský Boeing a tipujem že o pristátie sa budú starať iba počítače ale vo väčších vlnách pri väčšej rýchlosti to nikdy nie je istota.
"Sľúbili ste mi kolónie na Marse. Namiesto toho som dostal Facebook." Buzz Aldrin
Uživatelský avatar
petrsida
Kosmonaut
Kosmonaut
Příspěvky: 4025
Reputace: 3137
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Otázky

Příspěvek od petrsida »

minutu od startu nebude tak daleko, aby nedoklouzal na zem, nezapomínejte, že první část letu je o nabrání výšky a rychlosti

a kdyby se něco stalo později, tak už bude mít výšku i rychlost doletět do Evropy


počítejte s hodně podobnými krizovými scénáři, jako u shuttlu
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 11562
Reputace: 12004
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Otázky

Příspěvek od Pospíšil »

Dugi píše:Já si myslím, že v případě krizové situace by došlo k přistání na vodu i za cenu ztráty stroje.
Při přerušení startu se u DC vždy počítá s přistáním na runway a to v automatickém nebo i pilotovaném režimu.
Zde je studie launch abort manévrů pro předchůdce HL-20.
http://www.researchgate.net/publication ... fting_body
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
MRR
Zkušený vesmírný průzkumník
Zkušený vesmírný průzkumník
Příspěvky: 317
Reputace: 1
Bydliště: SR
Registrován: 4.4.2014 16:13
Re: Otázky

Příspěvek od MRR »

Ja mám tie jednu otázku ;) v niektorej literatúre týkajucej sa kozmonautiky ktorú som mal možnosť čítať ( teda najmä tej staršej ) som dosť často čítal o berýliovom tepelnom štíte. Je možné, že niekedy bolo použité berýlium respektíve BeO na výrobu tepelných štítov ?, pretože samotné Be je vysoko horľavé a dokonca sa s ním počítalo ako so zložkou tuhej časti hybridného paliva počas programu UTC.
Vlastnosti BeO takémuto použitiu celkom dobre odpovedajú.

Vlastnosti BeO
Molárna hmotnosť 25,012 g/mol
Teplota topenia 2 530 °C
Teplota varu 4 120 °C
Hustota 3,01 g/cm3
Index lomu nDa= 1,719
nDc= 1,733
tvrdosť podľa Mohsa 9

Štandardná zlučovacia entalpia ΔHf° -598 kJ/mol
Entalpia topenia ΔHt 2 839 J/g
Štandardná molárna entropia S° 14,1 JK-1mol-1
Štandardná zlučovacia Gibbsova energia ΔGf° -582 kJ/mol
Izobarické merné teplo cp 1,020 JK-1g-1


Dík. ;)
Naposledy upravil(a) MRR dne 30.5.2014 23:27, celkem upraveno 1 x.
"Nemali by sme sa na vesmír pozerať očami racionalizácie odborníka. Elegantné bohatstvo bolo vždy podstatou prírody".... ( Wernher von Braun )
Kripron
Aktivní nováček
Aktivní nováček
Příspěvky: 14
Reputace: 0
Registrován: 7.5.2014 18:08
Re: Otázky

Příspěvek od Kripron »

Je pravdam že raketa SLS bude mít v konečné verzy s urychlovácími blkoky na tekutá paliva nostnost až 150 tun???
docela mě to mate všude jsem, se zatím dočetl o 130t
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 27002
Reputace: 2778
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Otázky

Příspěvek od Dugi »

Vítám tě na našem fóru a doufám, že se ti tu bude líbit.
Podle momentálně dostupných informací by měla mít SLS s urychlovacími bloky na kapalná paliva nosnost cca. 130 tun na nízkou oběžnou dráhu. 150 mi přijde hodně přehnané.
Vývoj má jít tak,že první verze bude mít nosnost 70 tun, pak přijdou vylepšení (např. horní stupeň) a nosnost se zvýší na 105 tun. Teprve až ve třetí fázi vývoje (s kapalnými urychlovacími bloky) bude nosnost již zmíněných 130 tun.
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
rexino
Zkušený vesmírný badatel
Zkušený vesmírný badatel
Příspěvky: 632
Reputace: 32
Registrován: 13.5.2013 15:00
Re: Otázky

Příspěvek od rexino »

U tých kvapalných urýchľovacích blokoch ešte ani samotná NASA nevie akú presne to s nimi bude mať nosnosť, keďže doteraz nie je ešte vybratý motor pre urýchľovacie bloky, na ktorom záleží ako to bude a 130t je len orientačná nosnosť.

Mám aj ja otázku. Koľko trvá cesta na ISS z Floridy? Rýchli 6 hodinový profil je možný aj pri štarte z USA?
"Sľúbili ste mi kolónie na Marse. Namiesto toho som dostal Facebook." Buzz Aldrin
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 27002
Reputace: 2778
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Otázky

Příspěvek od Dugi »

Čistě teoreticky si myslím, že by to neměl být problém. :Drbe se na hlavě:
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij

Odpovědět

Zpět na „Volná diskuse“