New Glenn
Re: New Glenn
To je otázka jestli je BE4 problém? Že neběží ještě sériová výroba jako u SpX je zcela pochopitelné - mají za sebou první ostrý plnohodnotný let (tj včetně pokusu o zapálení při návratovém manévru). Pokud došli k tomu, že je třeba na nich něco přepracovat, tak je jasné, že neběží sériová výroba a chce to čas na změny, testy atd. Ale to se netýká ULA. ULA motory nerestartuje a tam zjevně vyhovují a fungují dobře i ve stávající verzi. Nemyslím si tedy, že by výroba pro ULA nějak zásadně zaměstnávala.
Mimochodem moc se mi líbí kultivovaný chod toho motoru, je to takové elegantní, kdežto Raptor je takový "malý" nabušený hajzlík. Ale jinak je BE4 hrozná vobluda.
Mimochodem moc se mi líbí kultivovaný chod toho motoru, je to takové elegantní, kdežto Raptor je takový "malý" nabušený hajzlík. Ale jinak je BE4 hrozná vobluda.
Re: New Glenn
Nemyslel som seriovu vyrobu. BO je niekde v predseriovej vyrobe a zmien este asi bude viacero.
BO malo dost problemov s dodanim prvych dvoch motorov pre Vulcan, kde aj toto bol jeden z dovodov odkladu startu.
Rovnaky scenar sa opakoval aj pri 2. starte Vulcanu a aj BO samotne muselo posuvat start New Glenna.
Kedze BO su co sa tyka komunikacie v "partizan mode" tak inforamcii moc nie je.
- nevieme co presne mohlo za zlyhanie pokusu o pristatie NG
- nevieme ani co BO planuje upravovat na motoroch, ak to je treba
- ak existuje len jedna verzia BE-4, ovplyvnia pripadne zmeny aj ULA
Zatial sa myslim, neobjavila ziadna informacia, ze by BE-4 vyrabali vo viacerych verziach.
Aj ked je to pravdepodobne, nakolko by pri kazdej zmene pre New Glenn museli dostat povolenia na zmeny aj od ULA ako zakaznika.
BO malo dost problemov s dodanim prvych dvoch motorov pre Vulcan, kde aj toto bol jeden z dovodov odkladu startu.
Rovnaky scenar sa opakoval aj pri 2. starte Vulcanu a aj BO samotne muselo posuvat start New Glenna.
Kedze BO su co sa tyka komunikacie v "partizan mode" tak inforamcii moc nie je.
- nevieme co presne mohlo za zlyhanie pokusu o pristatie NG
- nevieme ani co BO planuje upravovat na motoroch, ak to je treba
- ak existuje len jedna verzia BE-4, ovplyvnia pripadne zmeny aj ULA
Zatial sa myslim, neobjavila ziadna informacia, ze by BE-4 vyrabali vo viacerych verziach.
Aj ked je to pravdepodobne, nakolko by pri kazdej zmene pre New Glenn museli dostat povolenia na zmeny aj od ULA ako zakaznika.
Re: New Glenn
Však nejsme ve sporu, jen jinými slovy říkáš to, co já.
Re: New Glenn
Nie, nie sme v spore, len diskutujeme

Este som nasiel info k motorom BE-4 (zdroj NSF forum):
Volny prekladThat little nugget about expansion of BE-4 production was hidden initially in a low-visibility announcement from Blue, in May 2023, in which they reported that they had bought additional land to expand their existing BE-4 production facility in Alabama. That was actually the second expansion in just two years.
- Blue opened the original 400,000 square feet facility in 2020.
- Blue added a 200,000 square feet expansion in 2022.
- Blue bought land for another 200,00 square feet expansion in 2023.
Essentially, the engine factory in Huntsville doubled in size and became a 800,000 square feet facility. That gives lots of space for multiple parallel production lines.
Oznamenie, ze BO kupilo v maji 2023 dalsie pozemky v Alabame pri vyrobnom zavode na motory BE-4.
- otvoril zavod s 400 000 stvorcovych stop (37 200 m2) v roku 2020
- rozsirenie vyroby o dalsich 200 000 stvorcovych stop (18 600 m2) v roku 2022
- kupa pozemku o ploche 200 000 stvorcovych stop (18 600 m2) v roku 2023
Za tie roky sa plocha zavodu (pozemkov) zdvojnasobila
Ta posledna kupa pozemku skor padla pod parkovisko pre zamestnancov ako o rozsirenie zavodu samotneho (google maps)
Poloha zavodu:
https://www.google.com/maps/@34.7349059 ... FQAw%3D%3D
Re: New Glenn
Nejsem si jistý, jestli jde o nádrž k NG, ale zajímalo by mě, co to v BO provádějí? Jestli to byl nějaký úmyslný test s poškozením nádrže nebo nehoda?
https://youtu.be/dycFxHnZ-9Q?si=FD1ZYgVP8dReYbLu&t=1021
https://youtu.be/dycFxHnZ-9Q?si=FD1ZYgVP8dReYbLu&t=1021
Re: New Glenn
Vo videu to nazval autor "lifting jig" teda zdvihaci zaves.Thales píše: 9.5.2025 17:06 Nejsem si jistý, jestli jde o nádrž k NG, ale zajímalo by mě, co to v BO provádějí? Jestli to byl nějaký úmyslný test s poškozením nádrže nebo nehoda?
https://youtu.be/dycFxHnZ-9Q?si=FD1ZYgVP8dReYbLu&t=1021
Toto ale nie je zdvihaci zaves, ale cast testovacej stolice, alebo skusobneho stavu, ... atd. (nazvat sa to da roznymi slovami)

Uplne rovnaky princip pouziva napriklad SpaceX a vela daslich firiem na testovanie stupnov.

Tieto skusky sa pouzivaju na stanovenie bezpecnosti (bezpecnost sa mysli kolko krat je system predimenzovani voci planovanej zatazi).
Skusky su destrukcne, inak sa to neda, potrebujem vediet, kedy dojde k poskodeniu.
Povedzme, ze chceme mat bezpecnost nadrze 2,0
- to znamena, chcem aby moj system zvladol dvojnasobok planovanej zataze
- planovana standartna zataz nadrze v pozdlznom smere je 100 ton, pri bezpecnosti 2,0 musi nadrz zvladnut 200 ton
- postavim si skusobnu stolicu, na nu dam nadrz a pomocou konstrukcie, lan a hydraulickych valcov ju zatazujuem
- zborti sa pri tlaku 189 ton, teda dosiahol som bezpecnost 1,89 co je menej ako je poziadavka
- v prvom rade musim zistit, preco som nedosiahol 200 ton, chyba materialu, zly zvar, nespravny dizajn ???
- spravim upravu dizajnu, vylepsim zvaranie a vyrobim novu nadrz
- ta zvladne pri testoch 231 ton a potom sa zborti
- dosiahol som bezpecnost 2,31 teda som v mojich poziadavkach
NASA na niektore systemy pozaduje bezpecnost na urovni 4,0 co je stvornasobne predimenzovanie
Len pre priklad, pri autach je pre bezne komponenty pohonneho systemu vyzadovana bezpecnost 10,0 a na niektore vybrate az 20,0

Naposledy upravil(a) MrG dne 12.5.2025 15:46, celkem upraveno 1 x.
Re: New Glenn
Chápu jak to funguje (sám jsem dělal elektroniku k jedné destrukční komoře), jen jsem nevěděl, že na záběru jde o testovací stolici a provádí se na ní destruktivní test. Pro mě to byl jen záběr nějaké nabořené nádrže, o které nic nevím. Ve videu to nebylo.