New Glenn
Re: New Glenn
To je samozřejmé že nacvičují, není to pro mě překvapivé. Jen pro základní úkony měli neletový hardware. Pokud toto nacvičují i s letovým hardwarem, tak by se z toho dalo odvodit, že narazili na nějaké problémy, které s maketou neměli a projevily se tedy až teď. Mě jen zajímalo jaké to asi tak mohou být? Je mi ale jasné, že se to nedozvím, protože se s tím chlubit nebudou. Byla to tedy ve výsledku spíše řečnická otázka.MrG píše: 5.12.2024 14:30 Ide o prvy start NewGlenn, takze kontroluju vsetko a niekolkokrat. Nikto v BO nechce ohnostroj
Nie je tam ziadna obsluzna veza, takze ak nieco chcu skontrolovat, opravit, musia raketu sklopit.
SpaceX podobne dookola rozoberalo zostavu SH a SS pred prvym startom.
Re: New Glenn
Presne tak.Matusor píše: 5.12.2024 15:07Nestačí jednoducho vypnúť motor 2. stupňa skôr, keď je ešte poloplný? Alebo by bol problém, že pri ľahkom Starlineri by bola priveľká akcelerácia na posádku?Pre Starliner je NewGlenn asi trochu prisilny, ale to sa da poriesit dodatocnou zatazou niekde do vypustacieho adapteru.
Raketa, nech je to akakolvek, ci na jedno pouzitie, alebo opakovatelne pouzitelna ma hmotnostne limity pre naklad. Maximum, co sa uvadza v prospektoch, ale je tam aj minimum, ktore uz v prospekte nie je.
Minimum musi byt dodrzane, z dovodu, ze motory sa daju priskrtit len na urcity vykon. Ak by bol naklad lahky, raketa by zrychlovala moc rychlo.
Uz v atmosfere by mohla dosiahnut privelmi vysoku rychlost a odporom vzduchu by bola vystavena silam, na ktore nie je navrhnuta.
Pri praci druheho stupna by bol naklad, aj samotny stupen vystaveny vacsiemu pretazeniu na aky bol konstruovany.
V tomto pripade preto nie je mozne len skor ukoncit pracu motorov, ale jedine riesenie je bud spolucestujuca druzica, alebo nejaky balast, zataz.
Rusi pouzivaju betonove bloky v drziakoch na adapteri.
Re: New Glenn
Pokud má raketa dostatečný počet motorů, tak by šlo tu sílu škálovat nejen přiškrcením, ale i prostě nepoužitím některých motorů, případně jejich brzkým vypnutím bezprostředně po úvodní fázi startu a dál pokračovat s menším počtem. Přesně tak to používá SpaceX, kdy je zapíná a vypíná podle potřeby a to ne všechny najednou.MrG píše: 6.12.2024 13:46 V tomto pripade preto nie je mozne len skor ukoncit pracu motorov, ale jedine riesenie je bud spolucestujuca druzica, alebo nejaky balast, zataz.
Re: New Glenn
Tak i FWS jim to brzdí , to je luxusní - asi potřebují rybářský lístek aby odpálili jednu raketku. Ale kdyby jim pak něco upadlo za letu, třeba tryska a spadla na Cape tak to prý FAA vůbec nevadí
Ovšem pokud si na své vlastní plošině v mezinárodních vodách uprostřed ničeho poškodí první stupeň tak to pozor to zase vadí

Re: New Glenn
Teoreticky ano.Thales píše: 6.12.2024 14:18Pokud má raketa dostatečný počet motorů, tak by šlo tu sílu škálovat nejen přiškrcením, ale i prostě nepoužitím některých motorů, případně jejich brzkým vypnutím bezprostředně po úvodní fázi startu a dál pokračovat s menším počtem. Přesně tak to používá SpaceX, kdy je zapíná a vypíná podle potřeby a to ne všechny najednou.MrG píše: 6.12.2024 13:46 V tomto pripade preto nie je mozne len skor ukoncit pracu motorov, ale jedine riesenie je bud spolucestujuca druzica, alebo nejaky balast, zataz.
Niektore rakety dokazu uspesne dosiahnut planovanu orbitu aj po vypadku jedneho, alebo viacerych motorov. Ale, ze by to niekto takto planovane robil ??? Nemyslim SRB, alebo postranne boostre na tekute palivo.
SpaceX to ale pouziva v inej faze letu a za inym ucelom.
Re: New Glenn
Tak zatím nikdo neměl k dispozici takovou škálovatelnost jako má nyní SpaceX, takže nikdo neměl důvod ani možnosti a StarShip naostro ještě neletěla. Takže to, že se to nepoužívá teď neznamená, že tomu tak nemůže být do budoucna. Podstatné je, že to archiektura toho stroje umožňuje a je jen na provozovateli jestli se rozhodne tuto možnost využít.
Re: New Glenn
Nemal, to je pravda.Thales píše: 7.12.2024 22:30Tak zatím nikdo neměl k dispozici takovou škálovatelnost jako má nyní SpaceX, takže nikdo neměl důvod ani možnosti a StarShip naostro ještě neletěla. Takže to, že se to nepoužívá teď neznamená, že tomu tak nemůže být do budoucna. Podstatné je, že to archiektura toho stroje umožňuje a je jen na provozovateli jestli se rozhodne tuto možnost využít.
Na druhej strane ako pisete, StarShip letela zatial bez nakladu a nevypinali skor ziadny motor na prvom stupni. Takze to asi ani do buducna nebudu pouzivat ked budu vynasat lahsi naklad. Ale uvidime.
Re: New Glenn
Pro SH/SS jsou plánovány motory s větším výkonem a větší palivové nádrže. Viděli jsme, že dokáže dosáhnout cíle i když některé motory selžou. Zatím nebylo třeba řešit, že by tah měl být menší právě kvůli tomu, že nenesla náklad, který by bylo třeba zohledňovat. Jinak dá se říci, že zatím se jednalo o řekněme o vývojové alfaverze, kde se skouší absolutní základy technologie. Nastupující verze dva (vždycky když vidím V2, tak si vzpomenu na jejího německého prapředka A4 alias V2) by se dala označit za betaverzi, ale k cíli má stále ještě daleko i když je na dobré cestě. Teprve až dojde k cíli se dá uvažovat reálně a ne jen hypoteticky co jde vypnout nebo jak řídit tah.
Re: New Glenn
Info su z roznych zdrojov:
- motory na 1. stupni NewGlenna spotrebuju palivo za ca 3,5 minuty
- 1. stupen bude pristavat vo vzdialenosti ca 1000 km od miesta startu
(toto ca sedi s miestom pristatia centralneho stupna FH, 990 km od miesta startu a priblizne rovnakej dobe cinnosti motorov)
- plosina by mala vyplavat min. 3 dni pred startom aby sa stihla presunut na miesto pristatia
- BO planuje pristatie, alebo pokus o pristatie pri prvom starte NG
- reentry burn nie je planovany
- tepelne namahane casti stupna su pokryte specialne navrhnutym materialom pre tento ucel
(2 z 3 pokusov o pristatie centralneho FH sa nepodarilo kvoli tepenemu namahaniu pocas navratu, reentry burn sa robil)
BO caka na povolenie pre start a static fire

Vcera prebehol dalsi test:
- motory na 1. stupni NewGlenna spotrebuju palivo za ca 3,5 minuty
- 1. stupen bude pristavat vo vzdialenosti ca 1000 km od miesta startu
(toto ca sedi s miestom pristatia centralneho stupna FH, 990 km od miesta startu a priblizne rovnakej dobe cinnosti motorov)
- plosina by mala vyplavat min. 3 dni pred startom aby sa stihla presunut na miesto pristatia
- BO planuje pristatie, alebo pokus o pristatie pri prvom starte NG
- reentry burn nie je planovany
- tepelne namahane casti stupna su pokryte specialne navrhnutym materialom pre tento ucel
(2 z 3 pokusov o pristatie centralneho FH sa nepodarilo kvoli tepenemu namahaniu pocas navratu, reentry burn sa robil)
BO caka na povolenie pre start a static fire

Vcera prebehol dalsi test:
Re: New Glenn
Podla NSF je static fire otazkou dni.
Ak by dopadol dobre, je tu moznost, ze NG odstartuje pred koncom roka.
Ak by dopadol dobre, je tu moznost, ze NG odstartuje pred koncom roka.