Artemis-2 (EM-2)
Re: Artemis-2 (EM-2)
Pokud budu brát text článku na Ars Technica doslova, tak
- nezávislý hodnotící tým dokončil [na konci srpna] přezkum zprávy vyšetřovacího týmu NASA
- NASA výsledky vyšetřovacího týmu ani závěry z přezkumu nezávislého týmu veřejně nekomentovala
- podle mluvčí NASA stále probíhá proces vyšetřování tepelného štítu Artemis I (to by mohlo znamenat, že nezávislý tým zformuloval nějaké otázky, ke kterým nenašel ve zprávě vyšetřovacího týmu odpovědi a vedení NASA chce tyto odpovědi znát?)
- NASA ještě neučinila žádné rozhodnutí
Re: Artemis-2 (EM-2)
Finální verdikt bude znám na konci listopadu resp. sejde se vedení NASA a učiní rozhodnutí pokud do té doby najde tým NASA řešení.
NASA zná příčinu, ale nepodělí se o ní nyní, zajímavé asi politika…
NASA zná příčinu, ale nepodělí se o ní nyní, zajímavé asi politika…
Re: Artemis-2 (EM-2)
Časovou osu událostí čtu trochu jinak:
říjen 2024
- při vyšetřování tepelného štítu Orionu z mise Artemis I byla určena hlavní příčina eroze
do konce listopadu 2024
- měly by být dokončeny testy, které mají pomoci zjistit, jak zmírnit erozi tepelného štítu při návratu z mise Artemis II
do konce prosince 2024
- předpokládá se jednání s administrátorem Billem Nelsonem, který učiní konečné rozhodnutí o dalším postupu
- očekává se, že budou oznámeny podrobnosti o problému tepelného štítu z Artemis I a plánech pro Artemis II (bude tedy zveřejněno vše najednou)
https://spacenews.com/nasa-finds-but-do ... d-erosion/
https://arstechnica.com/space/2024/10/f ... -a-secret/
Re: Artemis-2 (EM-2)
Taky jsem už četl článek na Ars kde to je více rozvedeno, můj předchozí příspěvek je reakce na první oznámení (X) když to na té konferenci poprvé zaznělo.
Takové srpnové ozvěny, trochu jako přes kopírák se Starlinerem. Snad bude výsledek jiný…
Takové srpnové ozvěny, trochu jako přes kopírák se Starlinerem. Snad bude výsledek jiný…
Re: Artemis-2 (EM-2)
Ten způsob dávkování informací, neustále odklady, pak hurá víme co se děje, ale musí se to rozhodnout opět na nejvyšší úrovni - potřebujeme ještě trochu času a pak to odpálí na nějaké tiskovce. Prostě salámová metoda.
Já vlastně nechápu proč se v tom dva roky vrtaj a hledaj jak opravit něco co "by design" selhalo, místo, aby už měli nový kus ten poslali nahoru a otestovali - jo už vím , nemaj na čem oni dělají všechno na kus přesně a vše simulují na PC a letí rovnou na ostro.
Já vlastně nechápu proč se v tom dva roky vrtaj a hledaj jak opravit něco co "by design" selhalo, místo, aby už měli nový kus ten poslali nahoru a otestovali - jo už vím , nemaj na čem oni dělají všechno na kus přesně a vše simulují na PC a letí rovnou na ostro.
- jakubv
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1701
- Reputace: 2064
- Registrován: 4.2.2017 23:23
- Kontaktovat uživatele:
Re: Artemis-2 (EM-2)
Nejde porovnávat "tradiční" pojetí s rapid inženýring, co provádí ElonM, který to prostě zkusí a když to nevyjde, tak to zkusí znovu a jinak.
Ono se i v tom "tradičním" pojetí dříve více zkoušelo, program Apollo měl několik zkušebních startů, jen na to tenkrát bylo o dost více peněz než je dnes.
Na druhou stranu, první Orion letěl na Delta IV Heavy bez měsíce před 10 lety, EM-1 před 2 lety, tak za tu dobu to mohli už mít vymyšlené a mohli už mít jiné řešení....
Ono se i v tom "tradičním" pojetí dříve více zkoušelo, program Apollo měl několik zkušebních startů, jen na to tenkrát bylo o dost více peněz než je dnes.
Na druhou stranu, první Orion letěl na Delta IV Heavy bez měsíce před 10 lety, EM-1 před 2 lety, tak za tu dobu to mohli už mít vymyšlené a mohli už mít jiné řešení....
-----------------
xx jakubv
xx jakubv
Re: Artemis-2 (EM-2)
Odpovedo je: Lockheed Martin, Airbus Defence and Space a NASA
Nejde pritom o nazov spolocnosti, ale o ich velkost.
Cim vacsia firma, organizacia, ... tym su rozhodovacie procesy komplikovanejsie, birokratickejsie a casovo dlhsie.
Technici, ktori robia v LM, Airbuse, NASA, alebo v Boeingu, ... nie su menej sikovni, alebo motivovani ako ti, co su v SpaceX.
Rozdiel je v tom, ako su riadeni a kontrolovani. Uspech SpaceX nestoji na jednotlivcoch, ktori su vo firme, ale na systeme kontroly a riadenia, ktory SX ma.
Re: Artemis-2 (EM-2)
To je jen část pravdy. SpaceX a další podobné firmy mají věkový průměr pod 30 let. Jsou tam mladí lidé, plní energie, nových nápadů, nevadí jim dělat přesčasy, když vidí cíl své práce, jsou fakt hodně motivovaní. A mají pár senior engineerů, kteří mají zkušenosti a vedou týmy.
U NASA a podobných je věkový průměr o dost vyšší, lidé mají rodiny a nemíří moc k cíli jako k tomu udělat svých 8 hodin práce a jít domů za dětmi. Jsou sice zkušení, ale chtějí větší platy a neudělají zas o tolik víc.
U NASA a podobných je věkový průměr o dost vyšší, lidé mají rodiny a nemíří moc k cíli jako k tomu udělat svých 8 hodin práce a jít domů za dětmi. Jsou sice zkušení, ale chtějí větší platy a neudělají zas o tolik víc.
Re: Artemis-2 (EM-2)
Tepelný štít Orionu pro letový test EFT-1 v prosinci 2014 byl monolitický, stejně jako u Apolla. Ovšem s průměrem 5 metrů oproti průměru 3,9 metru u Apolla má tepelný štít Orionu o 65 % větší povrch pokrytý Avcoatem (S = π . r²). Z tohoto důvodu ještě před startem EFT-1 Avcoat vykazoval tendenci praskat. Ukázalo se, že monolitický štít byl vhodný pro Apollo, ale ne pro větší Orion. Praskliny v tepelném štítu pro EFT-1 byly opraveny a letový test, při němž Orion vstoupil do atmosféry rychlostí 8,9 km/s, byl úspěšný. Problém s praskáním však znepokojoval NASA do té míry, že pro další mise bylo rozhodnuto o tepelném štítu s 186 přilepenými bloky Avcoatu. Píšete, že "za tu dobu to mohli už mít vymyšlené a mohli už mít jiné řešení". Oni za to "vymyšlené jiné řešení" považovali právě ten velký segmentový tepelný štít z Avcoatu. S ním při misi Artemis I Orion vstoupil do atmosféry rychlostí téměř 11,2 km/s.
Teď k novinkám. V pondělí 28. října byl k centrálnímu stupni připojen kryt, který umožní otočení stupně jeřábem do svislé polohy. Protože se zahájení sestavování SLS opožďuje a v sekci HB2 je dokončována vertikální montážní buňka pro finální integraci budoucích centrálních stupňů, tak NASA zvažovala přesunutí centrálního stupně pro Artemis II do této buňky pro provedení prací, které jsou na stupni proveditelné pouze ve vertikální poloze. S nimi se původně počítalo až po připojení stupně mezi oba SRB v sekci HB3 (jde například o přípravu pro FTS). Připojení krytu může naznačovat, že se NASA rozhodla pro vložení stupně do montážní buňky. Buňka je natřena modrou barvou a na fotografii je vidět po pravé straně.