Boe CFT (Crew Flight Test)

Sem patří debata o všech vesmírných projektech firmy Boeing
Odpovědět
Uživatelský avatar
MrG
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 120
Reputace: 219
Registrován: 21.6.2023 8:00
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Příspěvek od MrG »

Uživatelský avatar
Vaclavik
VIP uživatel
VIP uživatel
Příspěvky: 3397
Reputace: 4223
Registrován: 9.1.2013 16:26
Kontaktovat uživatele:
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Příspěvek od Vaclavik »

Uživatelský avatar
Vaclavik
VIP uživatel
VIP uživatel
Příspěvky: 3397
Reputace: 4223
Registrován: 9.1.2013 16:26
Kontaktovat uživatele:
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Příspěvek od Vaclavik »

Odlet pilotované kosmické lodi CST-100 Starliner Calypso se opět posouvá. K odpojení od ISS by, podle nového harmonogramu, mělo dojít 25. června v 04:10 SELČ a k přistání 26. června v 10:51 SELČ. Čas bude využit ke zhodnocení dosavadních poznatků o chování pohonného systému. NASA a Boeing se s pomocí počítačových simulací a pozemních testů prováděných v Marshallově kosmickém středisku snaží co nejlépe pochopit příčiny úniků helia z pohonného systému servisní části kosmické lodi Starliner.

Jak se ukazuje, jsou úniky (a vznik nových) spojené s dynamickými aktivitami kosmické lodi (tedy prováděním motorických manévrů). Zásoba helia je nyní asi desetkrát větší, než kolik se očekává že bude potřeba pro nominální odlet a přistání. Pro získání více dat byly provedeny dva testy orientačních motorků RCS (bez jedno, který byl odstaven při připojení k ISS). První v délce zážehu 0,25 sekund byl podle všeho úspěšný (měřením tlaku ve spalovací komoře). Nízká vzorkovací frekvence (pouze 10 Hz) příslušného telemetrického systému nedovolila jednoznačně určit skutečné maximum. Proto byl test zopakován. Tentokrát s délkou zážehu 1,2 sekundy a k měření se použily také systémy na ISS. Výsledky ukázaly, že všechny použité motorky RCS dosáhly 100% tahu.

Boeing se potýká na servisním modulu lodi Starliner ještě s problémem na jednom z ventilů na rozvodu okysličovadla. Ten se plně nedovřel. K úniku přes něj ale nedochází. Situace se analyzuje a prozatím byla tato část reaktivního systému izolovaná a přepnuto na záložní větev.

Obrázek
Tjov
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1495
Reputace: 2423
Registrován: 29.1.2021 9:27
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Příspěvek od Tjov »

Sága pokračuje , to už není snad možné - zase další posouzení pohonného systému :facepalm:

Odlet Starlineru TBD Červenec
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 3933
Reputace: 3097
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Příspěvek od petrsida »

No ty bláho, to vypadá, že z toho mají docela vítr, aby nakonec neletěl pro jistotu prázdný
todtv
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1361
Reputace: 200
Registrován: 18.11.2018 23:11
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Příspěvek od todtv »

Nejsou náhodou ve Spojení se SpaceX, že by je jako dolu vzali Dragonem a tenhle werk poslali dolů radši bez posádky, aby ho otestovali aspoň komplet i s přistáním? Nevím zda případně poblahopřát dotyčným atronautům, že se svezli jak ve Starlineru, tak v Dragonu během jednoho letu. :roll:
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 3933
Reputace: 3097
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Příspěvek od petrsida »

to teď nejde, mista v dragonu jsou vsechna plna, musel by letět dedikovany dragon s dvoučlennou posádkou

a nedivil bych se, kdyby na to nakonec došlo

uz takhle je to problem, kazdy na iss ma misto ve své lodi jako záchranném clunu pro pripad průšvihu

a tady něco nefunguje
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 3933
Reputace: 3097
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Příspěvek od petrsida »

Ajaj, doteď jsem si myslel, že je problém ve výše uvedeném uniku helia, ten se ale jakž takž povedlo pri testech rcs motorků pochopit a eliminovat

jenže se ukázalo, že se rcs přehřívají a hrozi riziko jejich vysazení

a to u iss jaksi nikdo nechce a při návratu už vůbec nee


na loď procházející certifikaci je těch problémů na můj vkus trochu moc
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 3933
Reputace: 3097
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Příspěvek od petrsida »

A dodam, že celé je to o tom, ze boeing nemá kupu dat z Cargo dragonů...

a to měl být zárukou spolehlivosti
Uživatelský avatar
MrG
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 120
Reputace: 219
Registrován: 21.6.2023 8:00
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)

Příspěvek od MrG »

Na wiki sa pise, ze Boeing si ako partnera pre RCS zvolil Aerojet Rocketdyne/L3Harris
Vzhladom na historiu oboch firiem je neuveritelne, ake problemy Starliner ma s motormi.

L3Harris dodáva pre kazdý starliner:
- 160 ventilov
- 18 nádrží
- viac ako 150 metrov (500 stôp) potrubí

wiki:
https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_Starliner

L3Harris:
https://www.l3harris.com/all-capabiliti ... -starliner

Odpovědět

Zpět na „Boeing“