Boe CFT (Crew Flight Test)
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10858
- Reputace: 10364
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)
Ty ventily, ach jo… Když to není na lodi, je to na raketě.
Na tiskovce po scrubu bylo řečeno, že zlobící ventil by v případě letu s nepilotovaným nákladem jednoduše otevřeli a zavřeli, ale pro lety s posádkou má ULA nové pravidlo, že když je posádka na palubě, vůbec s ničím se na raketě nehýbe, tj. “nemění se stav nosiče”. Podezřelý LOX ventil má za sebou 200 000 cyklů. Budou analyzována data z minulosti a pokud OK, start by mohl nastat už zítra, ale spíš 14. nebo 15.5. Pokud se ukáže, že je ventil na konci své životnosti, bude muset být vyměněn, k čemuž bude nosič převezen zpět do haly VIF, Centaur i se Starlinerem na sobě odtlakován a ventil vyměněn.
Na tiskovce po scrubu bylo řečeno, že zlobící ventil by v případě letu s nepilotovaným nákladem jednoduše otevřeli a zavřeli, ale pro lety s posádkou má ULA nové pravidlo, že když je posádka na palubě, vůbec s ničím se na raketě nehýbe, tj. “nemění se stav nosiče”. Podezřelý LOX ventil má za sebou 200 000 cyklů. Budou analyzována data z minulosti a pokud OK, start by mohl nastat už zítra, ale spíš 14. nebo 15.5. Pokud se ukáže, že je ventil na konci své životnosti, bude muset být vyměněn, k čemuž bude nosič převezen zpět do haly VIF, Centaur i se Starlinerem na sobě odtlakován a ventil vyměněn.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)
Net 10.5.2024
- jakubv
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1591
- Reputace: 1887
- Registrován: 4.2.2017 23:23
- Kontaktovat uživatele:
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)
Nějak nechápu ten ventil, pokud je to ventil na druhém stupni, jak to, že má za sebou 200.000 cyklů? Nebo je to ventil plnění druhého stupně na rampě, pak bych ten počet cyklů byl ochoten pochopit, ale i tak mi přijde, že je jich tak o jednu až dvě nuly více...Pospíšil píše: ↑7.5.2024 5:18 Na tiskovce po scrubu bylo řečeno, že zlobící ventil by v případě letu s nepilotovaným nákladem jednoduše otevřeli a zavřeli, ale pro lety s posádkou má ULA nové pravidlo, že když je posádka na palubě, vůbec s ničím se na raketě nehýbe, tj. “nemění se stav nosiče”. Podezřelý LOX ventil má za sebou 200 000 cyklů. Budou analyzována data z minulosti a pokud OK, start by mohl nastat už zítra, ale spíš 14. nebo 15.5. Pokud se ukáže, že je ventil na konci své životnosti, bude muset být vyměněn, k čemuž bude nosič převezen zpět do haly VIF, Centaur i se Starlinerem na sobě odtlakován a ventil vyměněn.
To bude asi ztraceno někde v překladu, ne?
-----------------
xx jakubv
xx jakubv
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10858
- Reputace: 10364
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)
Posuď sám.jakubv píše: ↑7.5.2024 11:05Nějak nechápu ten ventil, pokud je to ventil na druhém stupni, jak to, že má za sebou 200.000 cyklů? Nebo je to ventil plnění druhého stupně na rampě, pak bych ten počet cyklů byl ochoten pochopit, ale i tak mi přijde, že je jich tak o jednu až dvě nuly více...Pospíšil píše: ↑7.5.2024 5:18 Na tiskovce po scrubu bylo řečeno, že zlobící ventil by v případě letu s nepilotovaným nákladem jednoduše otevřeli a zavřeli, ale pro lety s posádkou má ULA nové pravidlo, že když je posádka na palubě, vůbec s ničím se na raketě nehýbe, tj. “nemění se stav nosiče”. Podezřelý LOX ventil má za sebou 200 000 cyklů. Budou analyzována data z minulosti a pokud OK, start by mohl nastat už zítra, ale spíš 14. nebo 15.5. Pokud se ukáže, že je ventil na konci své životnosti, bude muset být vyměněn, k čemuž bude nosič převezen zpět do haly VIF, Centaur i se Starlinerem na sobě odtlakován a ventil vyměněn.
To bude asi ztraceno někde v překladu, ne?
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)
uvádí na Centauru, a dále při roll-out není prý nutný destack - mají nějaké udělátko, které odlehčí zátěž (Starliner) působící na Centaur.
Tak z toho usuzuji, že se jedná o součást Centauru
Tak z toho usuzuji, že se jedná o součást Centauru
we scrubbed the Crew Flight Test (CFT) launch attempt today due to an observation on a liquid oxygen self-regulating solenoid relief valve on the Centaur upper stage.
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)
Poslechl jsem si Toryho a už chápu proč mluví o naprosto šílených 200000 cyklech
Takže ten ventil nebyl v přesné poloze tj. ON a nebo OFF ale cykloval (bzučel - "buzzing"), toto cyklování bylo slyšet i ve whiteroom. Protože nemají na ventilu snímač polohy , budou teď věštit počet cyklů z akcelerometru, který se nachází někde poblíž celou noc. Data budou asi nějaká křivka a z ní odečtou frekvenci bzučení tj. přechodů mezi ON/OFF a vs čas jim to dá počet cyklů a zde se dostáváme do finále - ventil je certifikován na 200000 cyklů.
Srandovní je, že z technického hlediska je to docela "design issue" závada, protože se to již několikrát stalo - a místo hledání příčiny provedli manuální povel zavři a otevři ventil - což téměř vždy pomohlo . Prostě něco jak oprava staré televize, když se začala rozlaďovat , jedna dobře mířená rána a zase to jelo ... až nakonec ne
Edt: u Crew si stanovili, že do stavů ventilů po natankování nezasahují, nicméně Tory zmiňoval minulé události s bzučením a z jeho řeči vyplynulo, že manuální cyklus ON/OFF nepomohl vždy "it almost always stops" .
Takže ten ventil nebyl v přesné poloze tj. ON a nebo OFF ale cykloval (bzučel - "buzzing"), toto cyklování bylo slyšet i ve whiteroom. Protože nemají na ventilu snímač polohy , budou teď věštit počet cyklů z akcelerometru, který se nachází někde poblíž celou noc. Data budou asi nějaká křivka a z ní odečtou frekvenci bzučení tj. přechodů mezi ON/OFF a vs čas jim to dá počet cyklů a zde se dostáváme do finále - ventil je certifikován na 200000 cyklů.
Srandovní je, že z technického hlediska je to docela "design issue" závada, protože se to již několikrát stalo - a místo hledání příčiny provedli manuální povel zavři a otevři ventil - což téměř vždy pomohlo . Prostě něco jak oprava staré televize, když se začala rozlaďovat , jedna dobře mířená rána a zase to jelo ... až nakonec ne
Edt: u Crew si stanovili, že do stavů ventilů po natankování nezasahují, nicméně Tory zmiňoval minulé události s bzučením a z jeho řeči vyplynulo, že manuální cyklus ON/OFF nepomohl vždy "it almost always stops" .
- jakubv
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1591
- Reputace: 1887
- Registrován: 4.2.2017 23:23
- Kontaktovat uživatele:
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)
Díky, to už dává více smysl, ale jak píšeš, je to asi design issue a jako celkem WTF, zvláště když se Centaur jakožto horní stupeň tolik vychvaluje a už je na xté generaci raket a bude lítat i nadále na nových raketách....
na druhou stranu další čidlo, další HW navíc snižují nosnost a zvyšují komplexitu řešení a tím i jeho spolehlivost....
na druhou stranu další čidlo, další HW navíc snižují nosnost a zvyšují komplexitu řešení a tím i jeho spolehlivost....
-----------------
xx jakubv
xx jakubv
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)
No oklikou jde vyjít z toho, že solenoid má v klidu nulový odběr a v akci bere proud. Tj na A/D kanálu mikroprocesoru jsi toto schopen měřit - to samozřejmě neříká nic o reálné poloze, ovšem o cyklech už ano - takže měkké řešení bez dodatečného HW.
Pokud bzučel tak nemusel dostávat jmenovité napětí a nebo byl měkký proudový zdroj - což v obou případech nestačilo k jeho udržení v akční poloze.
Nicméně pokud o tom vím, viz. tiskovka tak na stroji za takové prachy bych nespoléhal na typickou radu z infolinky : "a už jste to zkusil vypnout a zapnout" .
Doplnění:
Tato chyba nastala při nejméně 4 startech což je 4% chybovost, ULA toto nestandartní chováni solenoidu normalizovala. Nabízí se jistá paralela normalizace odchylek v historii NASA …
Pokud bzučel tak nemusel dostávat jmenovité napětí a nebo byl měkký proudový zdroj - což v obou případech nestačilo k jeho udržení v akční poloze.
Nicméně pokud o tom vím, viz. tiskovka tak na stroji za takové prachy bych nespoléhal na typickou radu z infolinky : "a už jste to zkusil vypnout a zapnout" .
Doplnění:
Tato chyba nastala při nejméně 4 startech což je 4% chybovost, ULA toto nestandartní chováni solenoidu normalizovala. Nabízí se jistá paralela normalizace odchylek v historii NASA …
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10858
- Reputace: 10364
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)
Rozhodnuto. Regulační tlakový ventil v LOX nádrži horního stupně Centaur se bude měnit. Nosič i s lodí bude dnes převezen do VIF. Start je nově v plánu na NET 17.5. v 18:16 EDT.
https://blogs.nasa.gov/commercialcrew/2 ... unch-date/
https://blogs.nasa.gov/commercialcrew/2 ... unch-date/
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
- MaG
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1905
- Reputace: 744
- Bydliště: Jablonec nad Nisou
- Registrován: 2.8.2012 22:10
- Kontaktovat uživatele:
Re: Boe CFT (Crew Flight Test)
Je to opravdu zajímavý příběh s ventilem. Neumím si představit něco podobného u SpaceX. Tohle je asi fakt ještě pohrobek z dob, kdy nebyla konkurence a odchylka se stanovila za normu. Každopádně díky posunu je tu pro nás mnohem zajímavější čas startu. Takže za mě palec nahoru, že to nepodcenili a vymění to a že to posunuli do křesťanštější hodiny startu u nás