Druhý integrovaný let Super Heavy / Starship (B9/S25)

Informace o zkouškách nových technologiích firmy SpaceX.
Odpovědět
Tjov
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1256
Reputace: 2119
Registrován: 29.1.2021 9:27
Re: Druhý integrovaný let Super Heavy / Starship (B9/S25)

Příspěvek od Tjov »

A máme novinky ohledně vyšetřování FAA
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10836
Reputace: 10291
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Druhý integrovaný let Super Heavy / Starship (B9/S25)

Příspěvek od Pospíšil »

FAA spolu se SpX ukončili vyšetřováni příčin “nehody” ITF-2 , přičemž bylo identifikováno 17 nápravných opatření (7 na boosteru, 10 na Starship), které je nutné implementovat jako nutnou podmínku pro vydání povolení k dalšímu testovacímu letu.
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10836
Reputace: 10291
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Druhý integrovaný let Super Heavy / Starship (B9/S25)

Příspěvek od Pospíšil »

Na závěr vyšetřování se k IFT-2 vyjádřila přímo i SpX ve svém updatu z 26.2.2024.
https://www.spacex.com/updates
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
jakubv
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1582
Reputace: 1870
Registrován: 4.2.2017 23:23
Kontaktovat uživatele:
Re: Druhý integrovaný let Super Heavy / Starship (B9/S25)

Příspěvek od jakubv »

pěkné synchronizované video z různých úhlů
-----------------
xx jakubv
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10836
Reputace: 10291
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Druhý integrovaný let Super Heavy / Starship (B9/S25)

Příspěvek od Pospíšil »

Pospíšil píše: 27.2.2024 7:14 Na závěr vyšetřování se k IFT-2 vyjádřila přímo i SpX ve svém updatu z 26.2.2024.
https://www.spacex.com/updates
Přidám strojový překlad. Je to celkem zajímavé. Chyby v překladu bohužel nemám čas opravovat.


26. února 2024
NAVÁZÁNÍ NA ÚSPĚCH DRUHÉHO LETOVÉHO TESTU STARSHIP

Při druhém letovém testu raket Starship a Super Heavy jsme dosáhli řady důležitých milníků a pokračujeme v rozvoji schopností nejvýkonnějšího nosného systému, který byl kdy vyvinut.
Dne 18. listopadu 2023 Starship úspěšně odstartoval v 7:02 SEČ ze Starbase v Texasu. Všech 33 motorů Raptor na nosné raketě Super Heavy Booster úspěšně odstartovalo a poprvé během výstupu dokončilo plný délkový zážeh. Starship poté provedla úspěšné oddělení horkého stupně, což je poprvé, kdy byla tato technika úspěšně provedena s raketou této velikosti.

Po oddělení stupně Super Heavy zahájil zpětný zážeh, který vysílá povely 13 z 33 motorů Raptor, aby raketu poháněly směrem k zamýšlenému místu přistání. Během tohoto zážehu se začalo vypínat několik motorů, než jeden motor energeticky selhal, což rychle vedlo k rychlé neplánované demontáži (RUD) nosné rakety. K rozpadu vozidla došlo po více než třech a půl minutách letu ve výšce ~90 km nad Mexickým zálivem.

Jako nejpravděpodobnější příčina RUD nosné rakety bylo určeno ucpání filtru v místě, kde je do motorů přiváděn kapalný kyslík, což vedlo ke ztrátě vstupního tlaku v turbočerpadlech okysličovadla motorů, což nakonec vedlo k selhání jednoho motoru způsobem, který měl za následek ztrátu vozidla. Společnost SpaceX od té doby provedla hardwarové změny v budoucích nádržích okysličovadla, aby zlepšila možnosti filtrace pohonných látek a zdokonalila provoz s cílem zvýšit spolehlivost.

Při odpojení horního stupně lodi Starship úspěšně zapálil všech šest motorů Raptor a letěl normálním stoupáním až do přibližně sedmi minut letu, kdy začalo plánované vypouštění přebytečného kapalného kyslíku z pohonné hmoty. Další pohonná hmota byla do kosmické lodi naložena před startem za účelem shromáždění údajů reprezentativních pro budoucí mise s rozmístěním užitečného zatížení a bylo ji třeba zlikvidovat před návratem do atmosféry, aby byly splněny požadované cíle pro hmotnost pohonné hmoty při dopadu.

Netěsnost v zadní části kosmické lodi, která vznikla při spuštění ventilace kapalného kyslíku, měla za následek vzplanutí a následné požáry, které vedly ke ztrátě komunikace mezi letovými počítači kosmické lodi. To mělo za následek povelové vypnutí všech šesti motorů před dokončením výstupního zážehu, po němž autonomní systém bezpečnosti letu zjistil porušení pravidel mise a aktivoval systém ukončení letu, což vedlo k rozpadu vozidla. Letový test byl ukončen, když se kosmická loď nacházela ve výšce ~150 km a rychlosti ~24 000 km/h, čímž se stala první lodí Starship, která dosáhla vesmíru.

Společnost SpaceX provedla na připravovaných lodích Starship hardwarové změny, které mají zlepšit omezení úniků, protipožární ochranu a zdokonalit operace spojené s odvzdušněním pohonných hmot, aby se zvýšila spolehlivost. Dříve plánovaný přechod od hydraulického systému řízení motorů Raptor k plně elektrickému systému rovněž odstraňuje potenciální zdroje hořlavosti.

Vodou chlazený deflektor plamene a další modernizace podložky provedené po první letové zkoušce lodi Starship se osvědčily podle očekávání a vyžadovaly minimální práce po startu, aby byly připraveny na zkoušky vozidla a další integrované letové zkoušky.

Po letové zkoušce vedla společnost SpaceX vyšetřovací práce pod dohledem FAA a za účasti NASA a Národního úřadu pro bezpečnost dopravy.

Modernizace odvozené z letové zkoušky budou mít premiéru na příštích vozidlech Starship a Super Heavy, která odstartují z hvězdné základny v rámci letu 3. Společnost SpaceX rovněž provádí plánovaná vylepšení výkonu, včetně debutu nového elektronického systému řízení vektoru tahu pro motory Raptor horního stupně Starship a zlepšení rychlosti operací nakládání pohonných látek před startem.

Další Starshipy jsou připraveny k letu, což znamená uvedení letového hardwaru do letového prostředí, aby se co nejrychleji učil. Rekurzivní zlepšování je nezbytné, protože pracujeme na vytvoření plně opakovaně použitelného nosného systému, který bude schopen dopravovat družice, užitečné zatížení, posádku a náklad na různé oběžné dráhy a místa přistání na Zemi, Měsíci nebo Marsu.
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10836
Reputace: 10291
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Druhý integrovaný let Super Heavy / Starship (B9/S25)

Příspěvek od Pospíšil »

Tuto fotku tady asi ještě nemáme. Snad to není AI.
Zdroj: https://x.com/scottlikessls/status/1766 ... 50477?s=46


Obrázek
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong

Odpovědět

Zpět na „Testování“