Vzpomínka na Challenger a Columbii

Novinky o raketoplánech a jejich misích.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Edemski
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1654
Reputace: 587
Bydliště: Ostrava
Registrován: 9.8.2012 15:58
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii

Příspěvek od Edemski »

V 18 kilometrech ta atmosféra zas tak hustá není, ne? Tady jsou cca parametry, kdy bouchl Challenger

Obrázek

Podle https://www.treking.cz/pocasi/atmosfericky-tlak.htm desetina hustoty
Uživatelský avatar
Andy
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 493
Reputace: 811
Registrován: 14.8.2011 22:55
Kontaktovat uživatele:
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii

Příspěvek od Andy »

MilanSpace píše: 17.2.2023 14:30 A pro zajímavost - ví někdo, při jaké maximální rychlosti byla provedena katapultace z letadla? A přežil jí pilot?
Díky.
Six pilots have ejected at speeds exceeding 700 knots (1,300 km/h; 810 mph).

Tady je příběh jednoho. Žádná hitparáda to není, ale přežít se to dá. Při Mach 1. Těžko říct, Challenger letěl 2x rychleji jak píšete vy i Edemski. Ale zase byl mnohem výš, kde je ta atmosféra o dost řidčí...

-----------------------------
Dare Mighty Things!
https://www.twitter.com/polar_andy_cz/
The cure for boredom is curiosity. There is no cure for curiosity.
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 3884
Reputace: 3051
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii

Příspěvek od petrsida »

Z tohohle důvodu dělali pro xb1 celou vystřelovací kapsli, Mach 2 a chlup

Ale, tady jsme výš a kabina by začala zpomalovat

Pokud by měli kyslík, kabina zůstala v jednom kuse a je neomracilo pretizeni, tak by stačilo počkat a šlo by to


Těch kdyby tu je moc
Uživatelský avatar
Andy
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 493
Reputace: 811
Registrován: 14.8.2011 22:55
Kontaktovat uživatele:
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii

Příspěvek od Andy »

Joe Engle a jeho vzpomínky k vystřelovacím křeslům:

The ejection seats probably were a comfort to a certain extent in the approach and landing tests, because they could be used pretty much anywhere in the profile, even while you were mated to the [Boeing] 747. If there was a problem, if something drastic happened, why, you could bail out at any time. But on Columbia, I don’t know. I guess they were there primarily so if there was a gross malfunction in the guidance system and you entered and came subsonic over the middle of a forested area or a mountainous area and there’s no place to land, you could at least get into a stabilized glide and bail out. But they really didn’t do any good at all on launch, certainly not on orbit.

The idea of the ejection seats, the envelope that they provided you an escape capability was very, very small. They did take up a lot of room and a lot of weight, and they did limit the crew to two people, which, as I mentioned earlier, was a real workload for the crew, a real heavy task load for the crew.


Z toho vyplývá, že s nimi opravdu spíš počítali max během přistání, než samotného startu...
-----------------------------
Dare Mighty Things!
https://www.twitter.com/polar_andy_cz/
The cure for boredom is curiosity. There is no cure for curiosity.
Amanda
Aktivní nováček
Aktivní nováček
Příspěvky: 15
Reputace: 0
Registrován: 23.4.2024 12:13
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii

Příspěvek od Amanda »

Zajímalo by mě, jestli jsou nějaké zprávy o obnovení programu raketoplánů?

Odpovědět

Zpět na „Raketoplány“