Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Odpovědět
Uživatelský avatar
Pospíšil
Kosmonaut veterán
Kosmonaut veterán
Příspěvky: 8084
Reputace: 1961
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvek od Pospíšil »

MrSteven se včera navečer vrátil do Port LA s oběma polovinami krytu, pravděpodobně nepoškozenými, z letu Iridium-6/Grace-FO. Je dobré vidět, že našli techniku, jak obě poloviny vyzvednout a přepravit na 1 lodi a tak je jen otázkou času, kdy vypilují přesnost přistání rovnou do sítě.



---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Kosmonaut veterán
Kosmonaut veterán
Příspěvky: 8084
Reputace: 1961
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvek od Pospíšil »

Dnes zveřejněné snímky z finální fáze klouzavého letu polovin krytu z mise I-6/G-FO.
Konečně vidíme, že se jedná o devítikanálové padákové křídlo pod kterým je kryt upnut nosem mírně nahoru a ve směru letu. Na odtokové hraně vlevo je patrné roztržení vrchlíku mezi druhým a třetím kanálem, nicméně padák se stále jeví jako stabilní a řiditelný. Bližší polovina krytu tentokrát přistála jen cca 50 m od lodi.





---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Raul
Zkušený vesmírný badatel
Zkušený vesmírný badatel
Příspěvky: 777
Reputace: 0
Bydliště: Ústí nad Orlicí ... Jméno : Radovan Kubrt ... Email: [email protected]
Registrován: 11.6.2012 9:41
Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvek od Raul »

Pospíšil píše:Na odtokové hraně vlevo je patrné roztržení vrchlíku mezi druhým a třetím kanálem, nicméně padák se stále jeví jako stabilní a řiditelný.
Ok, tedy nikoliv o lodích pro záchranu aerodynamických krytů, ale o záchraně krytů obecně...

Na minulé fotografii z mise TESS vypadá, že byl zřejmě také použit i slider - ke snížení dynamického nárazu při otevírání padáku. Ten při této misi už evidentně použit není, což jistě klade vyšší nároky na pevnost vrchlíku.

Další určité poškození můžeme vidět také u té druhé-aktivní poloviny krytu na druhé fotografii, kde je patrná volná šňůra v přední galerii na pravé straně - což asi i bude deformovat pravou část vrchlíku, protože je i vidět poměrně asymetrické přitažení D popruhů řídícími šňůrami směrem k levé straně.

Každopádně je zajímavé použití křídla bez spodního pláště, v rámci maximálního snížení jeho hmotnosti - na rozdíl od běžných padáků/paragliderů s řadou kanálů/komor.
Stepan
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
Příspěvky: 286
Reputace: 32
Bydliště: Brno
Registrován: 4.11.2015 20:56
Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvek od Stepan »

Asi hloupá otázka, ale proč je ta voda na poslední fotce tak světlá?
JiHO
Aktivní nováček
Aktivní nováček
Příspěvky: 27
Reputace: 0
Bydliště: Brno
Registrován: 16.2.2017 19:27
Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvek od JiHO »

mam dotaz k te detailni fotce ukotveni padaku ke krytu: marne tam hledam nejaky servopohon ridicich snur. Mohl by nekdo vysvetlit ktera snura je tam k cemu? Diky moc - na padaku jsme sice jednou visel (jako "zetez" v ramci tandemu :-D ) ale jinak o nich nic nevim...
What is the most important thing a man needs if he wants to build? The will to do it. Wernher Von Braun
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2662
Reputace: 920
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvek od petrsida »

řídící jsou ty dvě tenká lanka jdoucí od vrchlíku až ke krytu? foto 2
Uživatelský avatar
Pospíšil
Kosmonaut veterán
Kosmonaut veterán
Příspěvky: 8084
Reputace: 1961
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvek od Pospíšil »

petrsida píše:řídící jsou ty dvě tenká lanka jdoucí od vrchlíku až ke krytu?
Přesně tak. Jen bych to viděl na šňůry spíš než lanka. Padákové šňůry jsou poměrně pevné a "řídičky" v podstatě nenesou skoro žádnou zátěž, jen během řízení = ohýbání/sklápění odtokové hrany vrchlíku jsou více namáhány na tah, ale pevnostně to není problém. Lanka pro řídicí šňůry 1) nejsou pevnostně potřeba a 2) byla by nebezpečná při otvírání padáku, kdy by lanko mohlo přeříznout okolní šňůry.

Servomotorky s navijáky, stejně jako GPS modul a řídicí počítač jsou umístěny na vnitřní straně krytu.
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Kosmonaut veterán
Kosmonaut veterán
Příspěvky: 8084
Reputace: 1961
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvek od Pospíšil »

Stepan píše:Asi hloupá otázka, ale proč je ta voda na poslední fotce tak světlá?
Ta fotka bude asi focená hodně blízko lodi, která kolem krytu manévrovala, tzn. světle modrá voda pod krytem je zvířená a plná vzduchu - plná bublinek z manévrovacích motorů/trysek.
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
JiHO
Aktivní nováček
Aktivní nováček
Příspěvky: 27
Reputace: 0
Bydliště: Brno
Registrován: 16.2.2017 19:27
Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvek od JiHO »

Pospíšil píše: Servomotorky s navijáky, stejně jako GPS modul a řídicí počítač jsou umístěny na vnitřní straně krytu.
Aha jasne, takze na te fotce 2 tento ridici system neni videt, protoze je presne v zakrytu. Mozna je to tak vyfocene naschval? Kazdopadne diky za info, hned je clovek moudrejsi 8-)
What is the most important thing a man needs if he wants to build? The will to do it. Wernher Von Braun
Uživatelský avatar
Rubicius
Zájemce o kosmonautiku
Zájemce o kosmonautiku
Příspěvky: 54
Reputace: 0
Bydliště: Zlín
Registrován: 4.9.2017 20:48
Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvek od Rubicius »

Pospíšil píše:
Stepan píše:Asi hloupá otázka, ale proč je ta voda na poslední fotce tak světlá?
Ta fotka bude asi focená hodně blízko lodi, která kolem krytu manévrovala, tzn. světle modrá voda pod krytem je zvířená a plná vzduchu - plná bublinek z manévrovacích motorů/trysek.
Tohle miluju na moři. Stát na zádi a sledovat, jak se ještě mnoho metrů za lodí voda víří a je doslova vidět rozdíl, kde je voda "nedotčená" a kde byla ovlivněná šroubem, pohybem lodi atd..

Odpovědět

Zpět na „Kosmodromy, startovací rampy a přistávací plochy“