Stránka 1 z 32

Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Napsal: 19.12.2017 21:53
od Meybe
Tohle je zajímavé. Neměl jsem o tom ani páru. Je to prý údajně loď pro záchranu aerodynamických krytů.

Re: Všeobecně o společnosti

Napsal: 20.12.2017 10:10
od Meybe
Nedá mi to tak tu o té krásné lodi nechám pár informaci.
Na webu ElonX se objevila například informace, že loď je SpaceX, což je samozřejmě nesmysl. SpaceX jen platí za služby a tudíž se dá říct, že má plavidlo pronajaté. Ostatně jako všechny vany ASDS. Společnost, která plavidlo vlastní se jmenuje Sea Tran Marine a podobných lodí má více. Slouží primárně k zásobování obřích ropných a jiných pracovních plošin a to jak materiálem, tak lidmi.
Jak lze vidět na obrázku pavoučí loď se jmenuje MR. Steven a byla vyrobena v roce 2014 a je tedy téměř nová. Zvláštností je, že je postavená z hliníku a proto je i poměrně lehká a rychlá. Ta podivná konstrukce na palubě není původní a její přesný účel ještě neznáme. Dokážu si však představit, že ještě není kompletní. Netroufám si však odhadovat jak to bude fungovat, protože jsem nic podobného ještě neviděl.
Tady je původní paluba bez konstrukce.


Ještě dodám, že manévrovatelnost plavidla bude podle konstrukce na vysoké úrovni. Na závěr přikládám pár obrázků :palec nahoru:




http://www.seatranmarine.com/vessels-1/mr-steven
http://www.seatranmarine.com/_Assets/Ve ... even-2.pdf
http://www.seatranmarine.com/_Assets/Ve ... _FINAL.pdf
http://www.elonx.cz/je-spacex-konecne-p ... icky-kryt/

Re: Všeobecně o společnosti

Napsal: 20.12.2017 10:31
od petrsida
Jak to bude fungovat?

Budu jenom spekulovat, ale z toho co známe mi to přijde docela zřejmé

Kryt bude klesat na řiditelném padáku, takže půjde srovnat do linie, pak už jenom stačí znát rychlost pohybu a klesání (GPS)
Loď pojede v linii pod ním, srovná rychlost ( od toho požadavek na vyšší rychlost, aby měla možnost korekce)

Pak už stačí čekat, až si kryt sedne do sítě natažené mezi ty čtyři ramena

Je to frajerina, ale s počítačovým řízením by to mělo jít

Re: Všeobecně o společnosti

Napsal: 20.12.2017 11:43
od Meybe
petrsida píše:Jak to bude fungovat?

Budu jenom spekulovat, ale z toho co známe mi to přijde docela zřejmé

Kryt bude klesat na řiditelném padáku, takže půjde srovnat do linie, pak už jenom stačí znát rychlost pohybu a klesání (GPS)
Loď pojede v linii pod ním, srovná rychlost ( od toho požadavek na vyšší rychlost, aby měla možnost korekce)

Pak už stačí čekat, až si kryt sedne do sítě natažené mezi ty čtyři ramena

Je to frajerina, ale s počítačovým řízením by to mělo jít
To vlákno někdo přesunul, tak sem už to bohužel nepatří ;). Jsem na to zvědavý to zachytávání do sítě bude zajímavé. On ten kryt bude muset být pravděpodobně trochu zpevněn, protože jinak by se snadno rozlámal.

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Napsal: 20.12.2017 12:45
od Amper
Jak jsem psal do jineho vlakna - maximalku ma lod (prazdna ale hadam ze ta konstrukce ji moc nezatizi) skoro 60km/hodinu. Nasel jsem ze tandemove padaky maji maximalni rychlost v horizontu cca 40km/h takze to dela slusnou rezervu na to aby se zvladli srovnat.

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Napsal: 20.12.2017 13:54
od Pospíšil
Amper píše:Jak jsem psal do jineho vlakna - maximalku ma lod (prazdna ale hadam ze ta konstrukce ji moc nezatizi) skoro 60km/hodinu. Nasel jsem ze tandemove padaky maji maximalni rychlost v horizontu cca 40km/h takze to dela slusnou rezervu na to aby se zvladli srovnat.
Ohledně vodorovné rychlosti při přistání klouzavého padáku (typ křídlo), je to hodně závislé na rychlosti přízemního větru. A taky na klouzavosti a plošném zatížení křídla. Přistává se samozřejmě proti větru, aby se obě rychlosti odečítaly a přistání bylo na nízké rychlosti. Klouzavý padák za rozumného větru lze v pohodě zabrzdit na 0 m/s dopředné rychlosti, takže lze přistát i na špičku nohy, jako baletka ... u X tun vážícího nákladu to bude jiné, ale princip přistání proti větru bude stejný.
Moc se na to přistání krytu do sítě/nafukovačky (jako bývalý skydiver) těším. :slint:


Ještě jeden článeček k tématu na TESLArati : https://www.teslarati.com/spacex-fairin ... very-boat/
Btw, jejich redaktor(-ři) se už taky začínají účastnit tiskovek k SpX letům, naposledy na těch před- a po- startu CRS-13.


Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Napsal: 20.12.2017 14:37
od Meybe
U té rychlosti opatrně :-) je to loď a té to trvá než se na tu max. rychlost dostane. Na přidání reaguje pomaleji, ale věřím, že to mají spočítané a o ubíraní ani nemluvě. Záleží na hodně faktorech - počasí, proudy v oblasti atd. Loď se muže dostat i přes 60 km/h. Bude to pořádná podívana a souhra dvou nesourodých oborů. Moc se na to těším.

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Napsal: 20.12.2017 14:42
od Pospíšil
Meybe píše:Bude to pořádná podívana a souhra dvou nesourodých oborů. Moc se na to těším.
Zajímalo by mně, jestli nějak zpevnili/opancéřovali můstek, nebo to bude řízené dálkově.
Jestli jim ten kryt padne na kabinu, tak to bude fičák ... přece jen, má to pár kilo :-D

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Napsal: 20.12.2017 14:57
od Meybe
No ovládat to dálkově po úpravách určitě půjde, ale jestli posádka podstoupí to riziko a bude na palubě jsem taky zvědav. Možná by jen ta loď rychle změnila kurz. Něco jako dokování Sojuzu na vodě :-D.

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Napsal: 26.12.2017 8:56
od Pospíšil
Máme foto Mr Steven po návratu z plavby na předpokládané místo dopadu krytu z posledního letu (IridiumNEXT-4).
Oproti předchozí informaci, že na lodi nejsou od vyplutí žádné změny, vidíme ve dvou úrovních natažená lana mezi lomenými rameny na zádi. Dá se tedy předpokládat, že na poslední plavbě mohla být mezi nimi natažena i síť, nebo nafukovací struktura a k pokusu o zachycení krytu pravděpodobně došlo. Výsledek pokusu zatím stále neznámý.