Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Odpovědět
Uživatelský avatar
Meybe
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2680
Reputace: 2323
Bydliště: Chlumec
Registrován: 25.8.2015 8:46
Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvek od Meybe »

Meybe píše: 7.3.2021 15:06 Podruhé na misi Starlink nevyplovají lodě pro záchranu krytů. Mr. Chief navíc nemá ramena a druhá loď pouze přední. Zachytil někdo info proč tomu tak je? Rezignovali snad na tuto metodu a budou je nadále tahat z vody? Nebo nějaká další inovace ramen? :Drbe se na hlavě:
Tak je to jasné nová loď zachycena během výcviku s krytem na palubě. Pavoučí lodě jdou tedy s největší pravděpodobností do důchodu. Vypadá to na slepou uličku.
https://twitter.com/JConcilus/status/13 ... 0390169601
---------------
"Nejhezčí sny jsou ty, které se uskuteční."
Uživatelský avatar
laik
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1163
Reputace: 720
Registrován: 19.6.2016 8:52
Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvek od laik »

Nevšiml jsem si, že by Falcony někdo odepisoval. Chytání do sítě se nedaří, spekulace říká, že od něj úplně upustí a budou je lovit z vody s tím, že další vývoj se Falconů týkat nebude, aby mohly síly být napřeby směrem k SS. Petr dobře podotknul, že úplně zamraženo ještě přecejen není, přijde svislá integrace a dlouhý kryt. Nikdo nic neodepisuje.
todtv
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1333
Reputace: 183
Registrován: 18.11.2018 23:11
Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvek od todtv »

"Skromně" si zde připomenu, že jsem to říkal ještě když na Z pobřeží testovali chytání do menší sítě a poté začali na V pobřeží i s většími sítěmi, že tato cesta bude snadnější než se neustále snažit se sítěmi. :lol: Určitě to zde napadlo více lidí, i potom co začali spolupráci s externí firmou ohledně hydrofóbního povrchu vnitřních vycpávek/tlumičů krytů.
Nyní budu muset řešit cosi s mícháním viskóznějších kapalin. Nepotřebuje SpaceX něco podobného, že bychom jim pak prodali nějaké řešení? :-D
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10830
Reputace: 10263
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvek od Pospíšil »

Loď GO MS TREE se loučí, opouští flotilu SpaceX plavidel a po uplynutí leasingové smlouvy se vrací zpět k původnímu majiteli Guise Offshore.
SpX přechází na využívání většího plavidla Shelia Bordelon, které bez sítí, zato s jeřábem na palubě poskytne možnost rychlejšího vylovení a dopravy obou polovin krytu mezi stále častějšími starty. Jedna kapitola snahy o znovupoužitelnost části F9 končí a začíná nová.
https://twitter.com/gregscott_photo/sta ... 95937?s=21


Obrázek

Obrázek
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Meybe
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2680
Reputace: 2323
Bydliště: Chlumec
Registrován: 25.8.2015 8:46
Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvek od Meybe »

Byla to slepá ulička, ale za zkoušku to stálo. Bohužel chytání krytů už nebude tak divácky atraktivní, jako doposud. Hlavní je však funkčnost a praxí se ukázalo, že stačí vylovení z vody.
---------------
"Nejhezčí sny jsou ty, které se uskuteční."
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10830
Reputace: 10263
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvek od Pospíšil »

Meybe píše: 7.4.2021 11:31 Hlavní je však funkčnost a praxí se ukázalo, že stačí vylovení z vody.
Tak nebylo to automaticky, kryty doznaly určitých konstrukčních úprav, aby se staly prakticky vodotěsné, aby se slaná voda nedostala k vnitřní hliníkové voštině uvnitř skořepiny. Taky technika řízeného měkkého přistání na hladinu vyžadovala několik desítek pokusů, než ji vypilovali. Takže ano, dopracovali se k tomu, že chytání do sítě už není optimální metoda, ale asi to byl nevyhnutelný mezikrok k aktuální úspěšné praxi.
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
todtv
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1333
Reputace: 183
Registrován: 18.11.2018 23:11
Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvek od todtv »

EM je sítěmi posedlý, zase o tom přemítá u Starship na netu:
https://twitter.com/_Jevis_/status/1379875559480598535
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10830
Reputace: 10263
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvek od Pospíšil »

Scott Manley k ukončení éry chytání krytů do sítí a vůbec celkový přehled aktuálního stavu flotily lodí ve službách SpX.

---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Meybe
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2680
Reputace: 2323
Bydliště: Chlumec
Registrován: 25.8.2015 8:46
Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvek od Meybe »

Přístav opustili už obě plavidla, jak Ms. Tree, tak Mr. Chief. Rozlučkové video a shrnutí důležitých momentů obrazem v tomto dojemném videu.

Pěkné krátké video z odjezdu je také zde:
https://twitter.com/TrevorMahlmann/stat ... 6067268611
Aerodynamické kryty momentálně zachraňuje MV Shelia Bordelon, jen není jasné zda dočasně nebo dlouhodobě. Trochu jsem zapátral a zjistil o plavidlu pár informací.

Základní specifikace lodi MV Shelia Bordelon
Maximální délka lodního tělesa: 78,33 m
Maximální šířka lodního tělesa: 15,88 m
Hlavní pohonná jednotka: 2x Cummins QSK 60 Tier 3 (1641 kW)
Elektrické generátory: 6x Cummins, 1x záložní Cummins
Dokormidlovací zařízení: 2x Schottel STT2 FP 975 HP (708 kW každý)
Kapacita: Diesel 462 m³, pitná voda 363 m³, posádka – 40 až 48 osob
Maximální rychlost: 12 uzlů
Operační rychlost: 10 uzlů
Spotřeba: při 12 uzlech 757,08 l/h, při 10 uzlech 548.8 l/h, Eco rychlost 8,5 uzlů 492.1 l/h
Spotřeba během udržování plavidla v poloze: 45.4 – 113.56 l/h
IMO: 9670638
Rok výroby: 2015

Obrázek

Už tu padlo, že má nehezký růžový pruh, ale i ten má opodstatnění a je pak daleko sympatičtější. Není tam náhodou. Odkazuje na boj proti rakovině prsu a neziskovou organizaci Susan G. Komen, jejíž logo je možné vidět nad pruhem na bocích plavidla a na kabině jeřábu. Společnost Bordelon název lodi v roce 2015 věnovala Shelii Harasimowicz – tchýni prezidenta a generálního ředitele společnosti Wese Bordelona, která dlouhá léta bojovala právě s rakovinou prsu. Bordelon Marine navíc část zisku Shelie Bordelon věnuje nadaci Susan G. Komen pro podporu boje s tímto druhem rakoviny. Zda se na tom bude podílet také zisk ze společné spolupráce se SpaceX, nevíme.

Zajímavostí také je, že na pracovní palubě, hned za nástavbou, je zázemí pro dvě ROV (Remotely Operated Vehicle). To jsou robotické ponorky využívané pro práce a monitoring dna. Sheila Bordelon má konkrétně Triton XLX 200 HP.

Nenapadá mě však jediný důvod k čemu by SpaceX něco podobného využila. Každopádně jde o zajímavé a dobře vybavené plavidlo. SpaceX si opravdu vybrat umí. Pěkný přehled je na tomto videu, kde jde vidět i zmíněné logo organizace.

Zdroj: https://www.elonx.cz/definitivni-konec- ... u-ulickou/
---------------
"Nejhezčí sny jsou ty, které se uskuteční."
Uživatelský avatar
Meybe
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2680
Reputace: 2323
Bydliště: Chlumec
Registrován: 25.8.2015 8:46
Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Příspěvek od Meybe »

Shelia opouští flotilu SpaceX. Loď GO Searcher byla upravena a výlov krytů bude její práce.
---------------
"Nejhezčí sny jsou ty, které se uskuteční."

Odpovědět

Zpět na „Kosmodromy, startovací rampy a přistávací plochy“