Starship SN8 v Texasu
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10830
- Reputace: 10267
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Starship SN8 v Texasu
To je škoda, protože tvá úvaha o tomto jevu není fyzikálně správná a dobrovolně chceš zůstat v omylu.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Starship SN8 v Texasu
Buď konkrétní.
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10830
- Reputace: 10267
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Starship SN8 v Texasu
V čem konkrétní?
Píšeš, že nemáš zájem se dále zaplétat a nechat školit a že je ti to vlastně jedno.
Já píšu, že je to škoda, že se nechceš dobrat správné představy o fyzikální podstatě toho letu / volného pádu. To je celé.
SS by za volného pádu neustále zrychloval až do zapálení motorů, jak píšeš, pouze v případě pohybu ve vakuu.
Protože ale padal v atmosféře, tak byl jeho pád brzděný odporem vzduchu a po nějaké době se rychlost pádu ustálila na tzv. mezní rychlosti.
Tato mezní rychlost je, jak už jsem 2x vysvětloval, přímo závislá na velikosti plochy/kolmého průřezu, kterou je těleso natočeno vůči proudu vzduchu.
Pokud bude tato plocha malá (kruhový průřez v případě pádu rakety svisle), bude tato mezní rychlost větší, než kdyby těleso bylo natočeno větší plochou (v tomto případě podélný průřez válce SS + plocha 4 klapek).
Dalším vlivem na velikost mezní rychlosti je tvarový součinitel odporu. Kolmá deska stejné plochy má samozřejmě větší odpor, než kapkovité těleso stejného průřezu(čelní plochy).
Píšeš, že nemáš zájem se dále zaplétat a nechat školit a že je ti to vlastně jedno.
Já píšu, že je to škoda, že se nechceš dobrat správné představy o fyzikální podstatě toho letu / volného pádu. To je celé.
SS by za volného pádu neustále zrychloval až do zapálení motorů, jak píšeš, pouze v případě pohybu ve vakuu.
Protože ale padal v atmosféře, tak byl jeho pád brzděný odporem vzduchu a po nějaké době se rychlost pádu ustálila na tzv. mezní rychlosti.
Tato mezní rychlost je, jak už jsem 2x vysvětloval, přímo závislá na velikosti plochy/kolmého průřezu, kterou je těleso natočeno vůči proudu vzduchu.
Pokud bude tato plocha malá (kruhový průřez v případě pádu rakety svisle), bude tato mezní rychlost větší, než kdyby těleso bylo natočeno větší plochou (v tomto případě podélný průřez válce SS + plocha 4 klapek).
Dalším vlivem na velikost mezní rychlosti je tvarový součinitel odporu. Kolmá deska stejné plochy má samozřejmě větší odpor, než kapkovité těleso stejného průřezu(čelní plochy).
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Starship SN8 v Texasu
Tak mě pouč. Hádám, že mi vidíš do hlavy, když víš, čemu nerozumím.
Re: Starship SN8 v Texasu
V čase 7:25 asi odlétávají copv.
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10830
- Reputace: 10267
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Starship SN8 v Texasu
Viz můj doplněný předchozí příspěvek.
Ještě si dovolím přidat vzoreček pro mezní rychlost volného pádu: vm = sqrt(2*m*g / C*S*rho)
Kde:
sqrt - druhá odmocnina
m - hmotnost tělesa
g - tíhové zrychlení
C - tvarový koeficient odporu prostředí
S - obsah příčného řezu tělesa kolmého ke směru rychlosti
rho - hustota prostředí
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Starship SN8 v Texasu
Šikovnej. Teď mi řekni, kde jsem to popřel.
Mimochodem zpětně editovat svoje příspěvky není férová diskuse.
Mimochodem zpětně editovat svoje příspěvky není férová diskuse.
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10830
- Reputace: 10267
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Starship SN8 v Texasu
Nechci se zbytečně opakovat. Prosím, přečti si znovu mé poslední 3 příspěvky.
1) Editace vlastních příspěvků není proti pravidlům tohoto fóra.
2) Doplnil jsem podrobnější vysvětlení do svého předchozího příspěvku, abych ti to více objasnil.
Netušil jsem, že mezitím napíšeš další příspěvek.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
-
- Vesmírný průzkumník
- Příspěvky: 210
- Reputace: 110
- Bydliště: Most
- Registrován: 13.1.2014 23:38
- Kontaktovat uživatele:
Re: Starship SN8 v Texasu
Souhlasím s Mirkem (a dalšími) v názoru, že SN8 při klesání "snížila svoji rychlost aerodynamicky plochým pádem". Zkoušel jsem si to sám nasimulovat (např. na své stránce https://mek.kosmo.cz/zaklady/sim.htm ) a jednoznačně je to tak, že i když Starship začíná ve 12,5 km padat z nulové rychlosti, tak velmi rychle získá rychlost přes 100 m/s cca ve výšce 10 km (i když už padá "naplocho", protože vzduch je ještě řídký). Jak ale padá dál, rychlost klesání se začne snižovat a klesne až pod 80 m/s (cca ve výšce 3 km) a pořád se snižuje (jak kolem houstne vzduch).
Laikův odhad, že Starship SN8 při plochém klesání "stále jen zvyšoval rychlost" (nebo že "aerodynamicky nikdy nesnížil rychlost"), tedy není správný a neodpovídá realitě.
Laikův odhad, že Starship SN8 při plochém klesání "stále jen zvyšoval rychlost" (nebo že "aerodynamicky nikdy nesnížil rychlost"), tedy není správný a neodpovídá realitě.
Re: Starship SN8 v Texasu
Ukaž mi, kde popírám tu rovnici.
Alešovi děkuju za věcnou informaci. Přiznávám svůj omyl.
Alešovi děkuju za věcnou informaci. Přiznávám svůj omyl.