Starship SN1 (Mk3) v Texasu
Re: Starship SN1 (Mk3) v Texasu
Pokud by explozi iniciovala COPV pak by dávala smysl fotka s dírou v motorové sekci z tweetu:
https://twitter.com/JohnRand0061/status ... 5651348481
kde je popisek ve smyslu "Zde je velká díra, pod níž (spodní přepážka) si myslíme, že došlo k selhání". Díra by vznikla po vytržení COPV nebo něčeho co k ní bylo dostatečně pevně připevněno. Na dřívějších fotkách je vidět, že na motorové sekci byly nějaké nádoby.
https://twitter.com/JohnRand0061/status ... 5651348481
kde je popisek ve smyslu "Zde je velká díra, pod níž (spodní přepážka) si myslíme, že došlo k selhání". Díra by vznikla po vytržení COPV nebo něčeho co k ní bylo dostatečně pevně připevněno. Na dřívějších fotkách je vidět, že na motorové sekci byly nějaké nádoby.
- Amper
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 2129
- Reputace: 214
- Bydliště: Plzeň
- Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: Starship SN1 (Mk3) v Texasu
nestraste, pokud by byl zase problem s copv tak by to klidne mohlo znamenat stopku pro F9 s posadkou
- petrsida
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3884
- Reputace: 3051
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Starship SN1 (Mk3) v Texasu
Amper: proč, nejde o ty samé nádrže
kefrazo: osobně si myslím, že to tak být nemůže, ta díra je od něčeho, co prolétlo zevniř ven, ale nádrže COPV byly na vnějším plášti
vzhledem k tomu, co všechno tam bouchalo ta díry může být od ledasčeho
kefrazo: osobně si myslím, že to tak být nemůže, ta díra je od něčeho, co prolétlo zevniř ven, ale nádrže COPV byly na vnějším plášti
vzhledem k tomu, co všechno tam bouchalo ta díry může být od ledasčeho
Re: Starship SN1 (Mk3) v Texasu
Toto ide o komerčné COPV na zemný plyn, SpaceX má pre F9 vlastné, resp. na nich spolupracovalo s nejakým subdododávateľom, COPV ktoré sú certifikované aj pre NASA. Toho by som sa asi nebál, koniec koncov je to len teória podložená nie príliš kvalitným záberom. Uvidíme či to Musk rozsekne nejakým tweetom alebo rozhovorom mapríklad pred blížiacim sa CRS 20.
"When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteor hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed, no matter what you wish for. Unless it's death by meteorite."
Re: Starship SN1 (Mk3) v Texasu
Co stále někteří mají s tou dírou? Vždyť je to díra na spodku motorové sekce. Tedy to nemohla být primární příčina.
To jsou úvahy typu - "Mám ve střeše auta nad řidičem díru zevnitř ven, a proto mi bouchla nádrž s benzínem, kterou mám na druhé straně auta pod sedačkami a tím i celé auto." Logika dostává těžce na zadnici.
O tom, že ty COPV s tím nápisem byly zvenčí ani nemluvě.A těžko asi bouchne nádrž tím, že prasknou COPV z venčí na plášti lodě připevněné k motorové sekci pod nádržemi a v nádrži tak klesne tlak, pokud někdo takto uvažuje.
To jsou úvahy typu - "Mám ve střeše auta nad řidičem díru zevnitř ven, a proto mi bouchla nádrž s benzínem, kterou mám na druhé straně auta pod sedačkami a tím i celé auto." Logika dostává těžce na zadnici.
O tom, že ty COPV s tím nápisem byly zvenčí ani nemluvě.A těžko asi bouchne nádrž tím, že prasknou COPV z venčí na plášti lodě připevněné k motorové sekci pod nádržemi a v nádrži tak klesne tlak, pokud někdo takto uvažuje.
Re: Starship SN1 (Mk3) v Texasu
Ta diera aj podľa mňa vôbec nesúvisí s výbuchom, proste ako to padalo narazilo to na hranu stojanu a prerazilo dieru alevo podobne. Nejako by som sa nad tým neunášal.
Vieme ako energetické vedia byť COPV keď sa im niečo nepáči. Nevidím dôvod prečo by výbuch COPV blízko zvaru dna (tie 2 spomínané definitívne blízko boli), nemohol poškodiť spomínaný zvar a ako vieme práve ten je dosť náchylný. Mohla stačiť len prasklina o zvyšok sa postaral tlak a váha LN2 v nádrži LOX. Inak po lopate, nádrž dostala v časti bez tlaku ranu ako päsťou, preliačila sa, zvar praskol a zvyšok už nasledoval.
Snímok kde je vidieť ako sa oblak šíril doprava, teda presne na strane kde boli spomínané COPV a potenciálny začiarok konca SN1:
Vieme ako energetické vedia byť COPV keď sa im niečo nepáči. Nevidím dôvod prečo by výbuch COPV blízko zvaru dna (tie 2 spomínané definitívne blízko boli), nemohol poškodiť spomínaný zvar a ako vieme práve ten je dosť náchylný. Mohla stačiť len prasklina o zvyšok sa postaral tlak a váha LN2 v nádrži LOX. Inak po lopate, nádrž dostala v časti bez tlaku ranu ako päsťou, preliačila sa, zvar praskol a zvyšok už nasledoval.
Snímok kde je vidieť ako sa oblak šíril doprava, teda presne na strane kde boli spomínané COPV a potenciálny začiarok konca SN1:
"When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteor hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed, no matter what you wish for. Unless it's death by meteorite."
Re: Starship SN1 (Mk3) v Texasu
Navrhuji se od, dle mého náhledu, zcestných doměněk expo času (že se o tom diskutuje na známém webu neznamená, že je to skutečně tak, viz i případ oné díry na spodku motorové sekce - ano souhlas, ve směru kterým to spadlo je na hraně standu kovová tyč směrem nahoru asi 80 cm vysoká o kterou se mohla díra udělat při zpětném pádu zbytků SN1, je vidět na fotkách od severu, resp. jsem zahlédl 2 - 2. je jižněji po obvodu) vrátit zpět do času kdy problém začal.
Viz např. toto video, časové značky:
1) 2:01 levá horní strana nejspodnější motorové sekce a zcela nahoře vršek SN1 - pšouk N doleva (tipuji nějaký ventil ufouk kvůli něčemu nebo něco prasklo a následný velký únik to odtlakoval a pšouk tak ustal) a nahoru, téměř současně poté se vyvalila kondenzace zespodu SN1 - zde problém začal, resp. byl na dálku zvenčí pozorovatelný, žádný výbuch COPV není vidět
2) 2:14 další silnější únik N zespodu SN1
3) 2:33 zdá se, že uník se zintenzivnil dle vetší intenzity šíření kondenzace doprava po zemi
4) 2:43 výbuch dole doprava a dozadu - onen možný diskutovaný výbuch COPV a současně výbuch celé SN1, kdy hlavní směr výbuchu šel dolu a tím byla reakčně odhozena SN1 nahoru - utrhla se definitivně spodní přepážka, která byla druhý den vidět zmuchlaná pod standem uprostřed na zemi.
5) většina lidí na netu (včetně NSF veřejného) se zaměřila na vlastní závěrečný výbuch a nevšimali si předchozích více jak 40 s problémů, které signalizovaly příčinu, protože emoce z výbuchu
Události tak nebyly náhlé - že 1x něco a bum - čas 2:43. Ale předtím následovaly postupně se zvyšující problémy a destrukce byla postupná se zrychlující se gradací. Případný COPV výbuch byl až ke konci a mohl max přispět k urychlení destrukce, ale prvotní příčina problémů se vizuálně z dálky projevila už 42!!! sekund před výbuchem a 42 s před možným výbuchem COPV. Nedovolil bych si nebrat v úvahu 42 sekund problémů, které byly jasně pozorovatelné už předtím. Odhlížím od názvu, kde je vidět, že se kolem toho motají lidé bez zkušeností s technologiemi, pozorování rychlých dějů apod. laici (zdánlivá imploze je pouze sekundární reakcí pláště SN1 na závěrečnou explozi, která ji také odhodila zároveň nahoru - že to info o možném zničení implozí okopíruje i např. elonx.cz, by chtělo asi školení ).
Obdobný komentář je konečně i zde, také se nesoustředil jen na výbuch, ale zajímalo ho co se dělo předtím:
https://forum.nasaspaceflight.com/index ... msg2052316
Podle mě je utržená celá spodní přepážka pod stojanem na zemi třeba vidět zde (zmuchlaná a zkroucená), hned po výbuchu bylo vidět, že spodek není uvnitř ničím zpevněn a implodoval jak přepážka, nebo její část, vystřelila ven (foto zazoomujte):
Viz např. toto video, časové značky:
1) 2:01 levá horní strana nejspodnější motorové sekce a zcela nahoře vršek SN1 - pšouk N doleva (tipuji nějaký ventil ufouk kvůli něčemu nebo něco prasklo a následný velký únik to odtlakoval a pšouk tak ustal) a nahoru, téměř současně poté se vyvalila kondenzace zespodu SN1 - zde problém začal, resp. byl na dálku zvenčí pozorovatelný, žádný výbuch COPV není vidět
2) 2:14 další silnější únik N zespodu SN1
3) 2:33 zdá se, že uník se zintenzivnil dle vetší intenzity šíření kondenzace doprava po zemi
4) 2:43 výbuch dole doprava a dozadu - onen možný diskutovaný výbuch COPV a současně výbuch celé SN1, kdy hlavní směr výbuchu šel dolu a tím byla reakčně odhozena SN1 nahoru - utrhla se definitivně spodní přepážka, která byla druhý den vidět zmuchlaná pod standem uprostřed na zemi.
5) většina lidí na netu (včetně NSF veřejného) se zaměřila na vlastní závěrečný výbuch a nevšimali si předchozích více jak 40 s problémů, které signalizovaly příčinu, protože emoce z výbuchu
Události tak nebyly náhlé - že 1x něco a bum - čas 2:43. Ale předtím následovaly postupně se zvyšující problémy a destrukce byla postupná se zrychlující se gradací. Případný COPV výbuch byl až ke konci a mohl max přispět k urychlení destrukce, ale prvotní příčina problémů se vizuálně z dálky projevila už 42!!! sekund před výbuchem a 42 s před možným výbuchem COPV. Nedovolil bych si nebrat v úvahu 42 sekund problémů, které byly jasně pozorovatelné už předtím. Odhlížím od názvu, kde je vidět, že se kolem toho motají lidé bez zkušeností s technologiemi, pozorování rychlých dějů apod. laici (zdánlivá imploze je pouze sekundární reakcí pláště SN1 na závěrečnou explozi, která ji také odhodila zároveň nahoru - že to info o možném zničení implozí okopíruje i např. elonx.cz, by chtělo asi školení ).
Obdobný komentář je konečně i zde, také se nesoustředil jen na výbuch, ale zajímalo ho co se dělo předtím:
https://forum.nasaspaceflight.com/index ... msg2052316
Podle mě je utržená celá spodní přepážka pod stojanem na zemi třeba vidět zde (zmuchlaná a zkroucená), hned po výbuchu bylo vidět, že spodek není uvnitř ničím zpevněn a implodoval jak přepážka, nebo její část, vystřelila ven (foto zazoomujte):
Re: Starship SN1 (Mk3) v Texasu
Presne toto chcem diskusiu. Toto video som akosi prehliadol a vidím ho prvý krát, ďakujem. Doplním 2:14 sa tiež objavuje výtrysk a vrchole LCH4 nádrže (malý modrastý obláčik) podľa všetkého klesal tlak v dolnej nádrži tak začali znižovať aj ten hore. Zdá sa že to čo sa javí ako výbuch COPV je len vytlačenie vzduchu cez otvory v motorovej sekcii, no aj tak rozpad začínal v pravo a potom jasné prepážka letela dole podobne ako ta vrchná balistickým letom preč . To so 40s pred je definitívne dobrý postreh. Fakt že nikto nepozoroval začiatok je asi spôsobený videom od Mary/NSF ktoré je v tomto zostrihané. Inak kvitujem ten zvyšok, samozrejme že to nebola implózia a ďakujem za kvalitný príspevok.
"When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteor hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed, no matter what you wish for. Unless it's death by meteorite."
Re: Starship SN1 (Mk3) v Texasu
Mary je žena a není z oboru - teda je vyšší pravděpodobnost, že se více soustředí na pro ni emočně zajímavé věci a situace. Tak nějak znám z reality. Se až na ten konečný výbuch soustředila snad většina lidí. Vyšetřovatel katastrofy jde postupně po tom co bylo předtím chladně kalkulačně, nikoliv aby se neustále zajímal a přehrával si v hlavě konec neštěstí (s výbuchem) např. Pak se něco takového stane i při testech u SpaceX a čovek aby pátral po nějakém videu, kde je toho vidět více v čase dozadu. Ještě že máme LabPadre a spol, kde to lze dohledat alespoň v historii automaticky uložených videí.
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10833
- Reputace: 10287
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Starship SN1 (Mk3) v Texasu
Tento kousek doletěl nejdál, cca 260 m severozápadně od test standu, na protější stranu cesty zhruba 150 m severně od zatáčky k BCV.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong