Starship prototyp Mk1 v Texasu
- jakubv
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1579
- Reputace: 1864
- Registrován: 4.2.2017 23:23
- Kontaktovat uživatele:
Re: Starship prototyp Mk1 v Texasu
už reagoval Elon, na dotaz, zda to budou opravovat nebo ne
Elon Musk
@elonmusk
·
Odpověď uživatelům
@Erdayastronaut
a
@SpaceX
Absolutely, but to move to Mk3 design. This had some value as a manufacturing pathfinder, but flight design is quite different.
Elon Musk
@elonmusk
·
Odpověď uživatelům
@Erdayastronaut
a
@SpaceX
Absolutely, but to move to Mk3 design. This had some value as a manufacturing pathfinder, but flight design is quite different.
-----------------
xx jakubv
xx jakubv
Re: Starship prototyp Mk1 v Texasu
Tak důležité je, že dělají paralelně druhý na Floridě. Kdyby i ten měl stejný problém, tak je to průser, pokud ne, tak jsem klidnej a zas tak velké zdržení to nebude...
Re: Starship prototyp Mk1 v Texasu
Bylo to slušně natlakované. Vršek nádrže odlétl do výšky snad 200 m, viz toto střihnuté video spolu se vzdálenější kamerou dále:
Re: Starship prototyp Mk1 v Texasu
Takže průběžné změny pokračují. To je jak u F9 - snad ani 2 exempláře nebudou identické.jakubv píše: @SpaceX
Absolutely, but to move to Mk3 design. This had some value as a manufacturing pathfinder, but flight design is quite different.
Re: Starship prototyp Mk1 v Texasu
Další video, ale ten potvrzený vývoj, že Mk.3 je úplně jiný a bude lítat úplně jinak
https://twitter.com/i/status/1197267273049890821
https://twitter.com/i/status/1197267273049890821
Re: Starship prototyp Mk1 v Texasu
Takže nakonec Mk1 vlastně chtěli hnát do extrému co vydrží, když už je vlastně zastaralý a měli ho z větší části hotový a nevěděli jak se ho zbavit. Tedy vlastně podvědomě plánovaná destrukce.
Vzpomíná si, že když jsem se kdysi učili počítat tlakové nádoby, tak nejvíce namáhaná část je při přechodu z válcové části do kulového vrchlíku. Setkávají se tam síly v tahu jak po obvodu, tak z kulového vrchlíku podél směru. A poblíž těchto míst to nevydrželo. Tedy v místech podélných svarů a dvou příčných - ten problémový u posledního prstence + svar vrchlíku k válci z vnitřku, který byl kousek nad ním.
EDIT:
Dle toho jak se před výbuchem Mk1 zcela vypnul přetlakem do hladka více než při prvním testu a že možná přestali čerpat do Mk1 předčasně, je spekulace jestli neselhala "venting část" a nádrž se tak přetlakovala tím jak nemohl být upuštěn přetlak když se i po zastavení čerpání uvnitř kryogenní kapalina "vařila" a zvyšovala tlak.
Ještě přidám spekulaci (aby jich nebylo málo), že si možná spletli imperiální tlakové jednotky s metrickými nebo naopak. Mají tam na to odborníky - hlavně u meziplanetárních misí.
Vzpomíná si, že když jsem se kdysi učili počítat tlakové nádoby, tak nejvíce namáhaná část je při přechodu z válcové části do kulového vrchlíku. Setkávají se tam síly v tahu jak po obvodu, tak z kulového vrchlíku podél směru. A poblíž těchto míst to nevydrželo. Tedy v místech podélných svarů a dvou příčných - ten problémový u posledního prstence + svar vrchlíku k válci z vnitřku, který byl kousek nad ním.
EDIT:
Dle toho jak se před výbuchem Mk1 zcela vypnul přetlakem do hladka více než při prvním testu a že možná přestali čerpat do Mk1 předčasně, je spekulace jestli neselhala "venting část" a nádrž se tak přetlakovala tím jak nemohl být upuštěn přetlak když se i po zastavení čerpání uvnitř kryogenní kapalina "vařila" a zvyšovala tlak.
Ještě přidám spekulaci (aby jich nebylo málo), že si možná spletli imperiální tlakové jednotky s metrickými nebo naopak. Mají tam na to odborníky - hlavně u meziplanetárních misí.
Naposledy upravil(a) todtv dne 21.11.2019 0:13, celkem upraveno 1 x.
Re: Starship prototyp Mk1 v Texasu
Video po tom od BCG
Musk dobre vedel čo hovorí, že Starship nebude bez výbuchov. Vedia kde to prasklo a je očividné aj to prečo. Nemám z toho strach MK 2 zvárali inak, aj keď tiež pri montáži po vrchnej prepážke bili kladivom, no to je to menšie zlo ako pokrčené plechy. Inak myslím že mohli robiť aj pretlakový test, plechy pred tým ako im uletel "dekel" boli úplne zrovnané tlakom.
Musk dobre vedel čo hovorí, že Starship nebude bez výbuchov. Vedia kde to prasklo a je očividné aj to prečo. Nemám z toho strach MK 2 zvárali inak, aj keď tiež pri montáži po vrchnej prepážke bili kladivom, no to je to menšie zlo ako pokrčené plechy. Inak myslím že mohli robiť aj pretlakový test, plechy pred tým ako im uletel "dekel" boli úplne zrovnané tlakom.
"When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteor hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed, no matter what you wish for. Unless it's death by meteorite."
Re: Starship prototyp Mk1 v Texasu
Ano. Měli to ukázkově vypnuté. konečně to vypadalo "šik". Jen to vydrželo malou chvilku.
Uvidíme zda nyní staronovou špičku ještě použijí nebo ji sešrotují, když má Mk3 odlišnosti.
Ještě že to dělají z nerezu. Takové testy z uhlíkových kompozitů by se pěkně prodražily.
Uvidíme zda nyní staronovou špičku ještě použijí nebo ji sešrotují, když má Mk3 odlišnosti.
Ještě že to dělají z nerezu. Takové testy z uhlíkových kompozitů by se pěkně prodražily.
Re: Starship prototyp Mk1 v Texasu
Děláme si tady srandičky o tom, že Mk1 byl vlastně nakonec na odpis, když mají vlastně drobet odlišnější design na letové testy, tak ho zničili snad sami když šli na hranu a dle překladu na Elonx intuice humoru měla pravdu , viz:
"Účelem dnešního testu bylo natlakování systémů na maximum, takže výsledek nebyl až tak překvapivý. Nedošlo k žádným zraněním, ani to nepředstavuje výrazné zdržení."
"Jak už Elon napsal, Mk1 dobře posloužil pro ozkoušení výrobních postupů, ale letová verze je dost odlišná. Už bylo rozhodnuto, že tento exemplář nepoletí a tým se soustředí na výrobu Mk3, který bude navržen pro lety na oběžnou dráhu."
Kolik je z části "marketing" a kolik zamýšlená realita vědí jen ve SpaceX.
Vysvětluje to aspoň z částí také proč v Texasu nezačala naplno stále stavba Mk3 - design se vyvíjí a mění se.
"Účelem dnešního testu bylo natlakování systémů na maximum, takže výsledek nebyl až tak překvapivý. Nedošlo k žádným zraněním, ani to nepředstavuje výrazné zdržení."
"Jak už Elon napsal, Mk1 dobře posloužil pro ozkoušení výrobních postupů, ale letová verze je dost odlišná. Už bylo rozhodnuto, že tento exemplář nepoletí a tým se soustředí na výrobu Mk3, který bude navržen pro lety na oběžnou dráhu."
Kolik je z části "marketing" a kolik zamýšlená realita vědí jen ve SpaceX.
Vysvětluje to aspoň z částí také proč v Texasu nezačala naplno stále stavba Mk3 - design se vyvíjí a mění se.
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10830
- Reputace: 10267
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Starship prototyp Mk1 v Texasu
Oficiální vyjádření SpaceX k explozi LOX nádrže během kryogenní tlakové zkoušky.
Jedna z věcí, kterou SpX umí opravdu dobře, je testovat až do crashe.
Jedna z věcí, kterou SpX umí opravdu dobře, je testovat až do crashe.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong