In-flight Abort test
- Amper
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 2129
- Reputace: 214
- Bydliště: Plzeň
- Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: In-flight Abort test
Starliner nikoliv Skyliner
Re: In-flight Abort test
Diky, opravil jsem to.
"Když se podíváš na nebe, sníš o tom být mezi hvězdami. Když jsi mezi hvězdami a podíváš se dolů, sníš o tom být zpátky na Zemi."
Chris Sembroski
Chris Sembroski
- petrsida
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3883
- Reputace: 3049
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: In-flight Abort test
Pospíšil píše:Detailní parametry IFA testu, poskytnuté novinářům od SpX:
Launch escape byl inicializován speciální konfigurací minimálního zrychlení při rychlosti 536 m/s, jak bylo plánováno v 85. sec letu v 10:31:25 EST
Motory Superdraco předvedly bezchybný výkon. Nejvyšší naměřené zrychlení kabiny bylo 3.3 g, CD akceleroval z 540 m/s na 675 m/s za přibližně 7 sekund.
Telemetrická data z F9 přestala přicházet přibližně 11 sec po zážehu SD, což odpovídá vzdálenosti kabiny od explodujícího nosiče přibližně 1500 m.
Nejvyšší rychlost 2.3 M
Nejvyšší výška >40 km
Otevření stabilizačních padáků v 5,8 km
Otevření hlavních padáků ve 2 km
Přistání na hladinu cca 42 km východně od KSC LC39 v 10:38:54 EST
Konečně mám jasno v tom, co udělá snímač minimálního zrychlení, děkuji Raulovi na elon.x
Po náběhu motorů po maxq hlídal systém hodnotu zrychlení, při jeho poklesu pod danou mez spustil abort
Poklesu zrychlení bylo dosaženo naprogramovaným priskrcenim motoru Falconu
Takže Dugi nebyl tak daleko od pravdy, jen nešlo o vypnutí 1 stupně, ale jeho priskrceni, následně proběhl abort, v jehož rámci byly vypnuté motory Falconu, nastartovaný superdraco a odpojeny Dragon, to vše za 700 milisekund
Realističtěji to vymyslet nešlo, zároveň to říká jedno, od detekovaneho problémů po opuštění nosiče uběhne necelá vteřina, nevím, co by se muselo stát, aby to nestacilo
Re: In-flight Abort test
Měli dát k motorům nálož a odpálit ji. Tak jako tak by to spadlo do moře a bylo realističtější. Jen to zase zvyšuje riziko při startu. Asi náročnější by byl výbuch na 2. stupni, který je blíže kabině, ale u něj k anomáliím dojde spíše výše nad zemí, kde je z pohledu výbuchu vakuum a tlaková vlna se tak nemůže ani pořádně šířit.
Byl by to 2. nejrealističtější test po onom testu abortu programu Apollo, kdy byl abort neplánovaně reálný.
Byl by to 2. nejrealističtější test po onom testu abortu programu Apollo, kdy byl abort neplánovaně reálný.
Re: In-flight Abort test
Omlouvam se za svou neznalost... Jsou k tomu nejake dalsi informace???todtv píše:...Byl by to 2. nejrealističtější test po onom testu abortu programu Apollo, kdy byl abort neplánovaně reálný.
"Když se podíváš na nebe, sníš o tom být mezi hvězdami. Když jsi mezi hvězdami a podíváš se dolů, sníš o tom být zpátky na Zemi."
Chris Sembroski
Chris Sembroski
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10830
- Reputace: 10267
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: In-flight Abort test
https://youtu.be/AqeJzItldSQPeter píše:Omlouvam se za svou neznalost... Jsou k tomu nejake dalsi informace???todtv píše:...Byl by to 2. nejrealističtější test po onom testu abortu programu Apollo, kdy byl abort neplánovaně reálný.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: In-flight Abort test
Ale jo, vezicka Sojuzu tahne celou sestavu, o tom zadna, ma to akceleraci jako prase. Z toho jsem prave vychazel, ze to maji rusove moc dobre spocitane, a v podstate tretinove az (mozna) sestinove zrychleni pri nouzovem abortu mi prijde hodne zredukovane.Amper píše:To nebyl hate ale spis pokus o konstatovani ze tydle veci jsou pod kontrolou NASA. A jsem dost presvedceny ze ta SpX kouka pod ruce dostJardax píše:To je zajimavy, jak casto bezny zvidavy dotaz zacne okoli hejtovat jako hledani much...
Navic - pri tom porovnani se Sojuzem nastava jeden zasadni problem a to ten ze akcelerace neni vsechno. Vezicka Sojuzu totiz nema schopnost regulace tahu (je to motor na pevne latky) takze je mozne (skoro bych rekl pravdepodobne) ze schopnost vytahnout cely Sojuz z 0 do vejsky kdy se stihne rozdelit (nezapominejme ze Sojuz ma navratovy stupen uprostred) a pristat je o dost energeticky narocnejsi nez udelat to same s Dragonem. O moznosti regulace tahu kapalinovych motoru tak aby jsem nemusel astronauti drtit 20Gckama ani nemluve.
Proto jsem psal ze nema cenu hledat mouchy - Dragon a Sojuz se v tomdle pripade proste porovnat nedaj. Oba zachrane systemy maj takove parametry ze by meli zachranit posadku v kazde situaci a to je dulezite.
Zack pise ze LAS ma 10G nebo i pres 20G takze je jasne ze akcelerace je vyssi. Ale je otazka zda je to lepe nebo hur ? Ja nevim, co kdyz je to jen proto ze LAS je puvodni a mela byt schopna zachranit kosmonauty od N-1 nebo od mraku zbytku paliva po vybuchu Protonu ?
Mnohem zajimavejsi by (podle mne) bylo porovnani se Starlinerem
Oni by to na tom Sojuzu netahali, kdyby nemysleli ze je to potreba. Jak se nakonec i presvedcili...
Jinak koncepce Superdraco motoru je naprosto skvela, jen skoda ze neni viceucolova jak bylo puvodne planovano. U vezicky me vzdycky stvala ta mrtva vaha a vyhozeny nepouzity system. Na druhou stranu by mohli CD zase trochu pripostrkavat ISS, kdyz uz to palivo vytahnou nahoru
Re: In-flight Abort test
Diky, Little Joe test jsem nasel, ale ne s informaci o totalnim selhanim...Pospíšil píše:https://youtu.be/AqeJzItldSQ
"Když se podíváš na nebe, sníš o tom být mezi hvězdami. Když jsi mezi hvězdami a podíváš se dolů, sníš o tom být zpátky na Zemi."
Chris Sembroski
Chris Sembroski
- petrsida
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3883
- Reputace: 3049
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: In-flight Abort test
Není to proto, že to musí zvládnout všechno, včetně abortu z nulové výšky a rychlosti? Na to je dimenzovaný motor na TPH a ten se blbě regulujeJardax píše: Ale jo, vezicka Sojuzu tahne celou sestavu, o tom zadna, ma to akceleraci jako prase. Z toho jsem prave vychazel, ze to maji rusove moc dobre spocitane, a v podstate tretinove az (mozna) sestinove zrychleni pri nouzovem abortu mi prijde hodne zredukovane.
Oni by to na tom Sojuzu netahali, kdyby nemysleli ze je to potreba. Jak se nakonec i presvedcili...
Jinak koncepce Superdraco motoru je naprosto skvela, jen skoda ze neni viceucolova jak bylo puvodne planovano. U vezicky me vzdycky stvala ta mrtva vaha a vyhozeny nepouzity system. Na druhou stranu by mohli CD zase trochu pripostrkavat ISS, kdyz uz to palivo vytahnou nahoru
ono to navíc táhne hodně věcí, orbitální úsek, návratovou kabinu, aerodynamický kryt, váhu LAS
mají to vychytané, po separaci prvních stupňů LAS odhodí a nouzový únik zajišťují separační motory krytu
- Amper
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 2129
- Reputace: 214
- Bydliště: Plzeň
- Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: In-flight Abort test
taky myslim. Nikdy jsem to nepocital ale zachrana z nuly je napr. u katapultovacich sedacek v letadlech nejnarocnejsi. Protoze krome odneseni do bezpeci musi nabrat jeste dostatecnou vejsku.
Coz je imho dusledek toho proc pri zachrane ve vetsi vysce napali LAS Sojuzu do kosmonautu 20Gcek. V tomdle jsou kapalinove motory s moznosti nejake redukce tahu rozhodne znacnou vyhodou.
A mimochodem - myslim ze toto je duvod proc NASA pozadovala test z rampy. To je totiz nejhorsi mozny scenar i kdyz se to laicky nezda
Coz je imho dusledek toho proc pri zachrane ve vetsi vysce napali LAS Sojuzu do kosmonautu 20Gcek. V tomdle jsou kapalinove motory s moznosti nejake redukce tahu rozhodne znacnou vyhodou.
A mimochodem - myslim ze toto je duvod proc NASA pozadovala test z rampy. To je totiz nejhorsi mozny scenar i kdyz se to laicky nezda