In-flight Abort test

Informace o zkouškách nových technologiích firmy SpaceX.
Odpovědět
lamid
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1076
Reputace: 0
Registrován: 25.7.2013 0:22
Kontaktovat uživatele:
Re: In-flight Abort test

Příspěvek od lamid »

Dugi píše:Řekl bych, že pokud dojde k zážehu těsně po vypnutí motorů, tak to zase takový rozdíl nebude.
Bude. V okamžiku vypnutia motorov prestane pôsobiť sila zrýchlenia a to:
2.25g x hmotnosť Crew Dragon=268 kN, rozdiel je teda 1,25 g x hmotnosť Crew Dragon
Pre porovnanie z aerodynamického tlaku v 84 sek je Fd=154 kN ( v 61 sek 367 kN).

Ale netreba mať obavu CD má ťah 600 kN.

Edit:
Na Flightclube je verzia so separáciou DC až v 88 sek
Obrázek
Naposledy upravil(a) lamid dne 19.1.2020 16:14, celkem upraveno 1 x.
"Naše cnosti a naše vady sú neoddeliteľné ako sila a hmota, keď ich oddelíte človek prestane existovať."
Nikola Tesla

lamid58.blogspot.sk
Uživatelský avatar
Samo
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1734
Reputace: 495
Registrován: 29.8.2015 22:52
Re: In-flight Abort test

Příspěvek od Samo »

Ako som to niekde spomínal abort bude reagovať podľa osobného názoru jednoducho na pokles ťahu počas vypínania, keď ťah klesne pod 70% nominálu napríklad. Dragon spustí sekvenciu a vtedy vyletí aj preťaženie ďaleko za hodnotu nomimálneho letu, takže by som sa nebál že bude CD ukrátený o zážitok s max Q.
"When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteor hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed, no matter what you wish for. Unless it's death by meteorite."
Stepan
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
Příspěvky: 283
Reputace: 30
Bydliště: Brno
Registrován: 4.11.2015 20:56
Re: In-flight Abort test

Příspěvek od Stepan »

Start odložen na 16.00 (neděle 19.1.2020).
Uživatelský avatar
Pospíšil
Kosmonaut veterán
Kosmonaut veterán
Příspěvky: 8048
Reputace: 1839
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: In-flight Abort test

Příspěvek od Pospíšil »

Stepan píše:Start odložen na 16.00 (neděle 19.1.2020).
Start plánován až na 2. hodinu okna v 10:00 ET, 16:00 CET
Startovací okno je dnes 6-ti hodinové do 08:00:00 ET, 20:00 CET

Dnešní rozbřesk na 39a

---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
rorejs
Aktivní nováček
Aktivní nováček
Příspěvky: 33
Reputace: 8
Registrován: 1.7.2017 0:37
Re: In-flight Abort test

Příspěvek od rorejs »

Když už jsem tu debatu o max q rozpoutal: Léta jsem žil v domnění, že q (v daném kontextu) je dáno součtem hlavních sil působících na raketu, tedy hlavně odporu vzduchu a zrychlení. A zjevně jsem nebyl sám. Po přečtení debaty a dohledání nějakých definic ale musím připustit, že to tak zřejmě není a že q se opravdu týká jen té aerodynamiky. Takže beru zpět, co jsem napsal a dávám zapravdu Dugimu: dynamické namáhání by po vypnutí motorů nijak výrazně okamžitě nepokleslo. Nakonec je fakt, že po "odpálení" Dragona bude jeho zrychlení i aerodynamické namáhání ještě podstatně vyšší, takže na chování nosiče v tomto ohledu vlastně tak moc nezáleží.
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2618
Reputace: 869
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: In-flight Abort test

Příspěvek od petrsida »

lamid píše:
Jardax píše:Mno...

Max Q stands for “Maximum dynamic pressure.” It’s the moment in the launch when the rocket or shuttle is undergoing “maximum mechanical stress.”
Neviem odkiaľ si to vzal.
MaxQ (max q) je maximálna hodnota dynamického tlaku (q) pri štarte rakety a v prenose štartu hlásia čas kedy sa dosiahol z telemetrie rakety.
Bod max namáhania rakety nie je definovaný, aspoň pokiaľ ja viem.
To, že pri max q je raketa najviac namáhaná je pravda a to od všetkých síl a tlakov.
Ale či je to 0,5 alebo 2 sek pred, pri alebo po dosiahnutí maximálneho dynamické tlaku sa dá spočítať.
Jde o to, že maximální dynamický tlak se mění nejrychleji, protože je závislý kvadraticky, ostatní veličiny se mění lineárně, což znamená, že celkové namáhání rakety při startu je nejvíc závislé na něm, osobně si myslím, že max q se bude rovnat i maximálnímu celkovému namáhání, nebo bude rozdíl tak mizivý, že jej nemá smysl uvažovat

a to je ten důvod, proč se v inženýrských dokumentech zaměňuje maxQ a maximální namáhání

pokud ale chce někdo být významovým puristou, pak by toto měl odlišit

celá diskuse je navíc zbytečná, reagoval jsem na slušný dotaz, zda vypnutí motorů znamená nulování dynamického odporu, odpověď je nikoliv, jelikož určující je rychlost, nikoli zrychlení
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2618
Reputace: 869
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: In-flight Abort test

Příspěvek od petrsida »

lamid píše:
Dugi píše:Řekl bych, že pokud dojde k zážehu těsně po vypnutí motorů, tak to zase takový rozdíl nebude.
Bude. V okamžiku vypnutia motorov prestane pôsobiť sila zrýchlenia a to:
2.25g x hmotnosť Crew Dragon=268 kN
Pre porovnanie z aerodynamického tlaku v 84 sek je Fd=154 kN
Pro celkové namáhání to platí, ale jenom na ten kratičký okamžik, než naběhnou motory dragonu

pak to naopak bude pořádná jízda s maximálním zrychlením a maximálním aerodynamickým namáháním
Naposledy upravil(a) petrsida dne 19.1.2020 14:36, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2618
Reputace: 869
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: In-flight Abort test

Příspěvek od petrsida »

Pospíšil píše:K vaší debatě o nejasném pořadí kroků při abortu doplím svůj zdroj, odkud jsem čerpal informaci, že nejdříve dojde k předprogramovanému úniku CD v definovaném čase a hned na to se vypnou motory prvniho stupně. Takto to popsal Benji Reed na předstartovní tiskovce v Q&A sekci.
To je zajímavé, čekal bych, že budou chtít otestovat záchrannou sekvenci celou, tedy včetně automatické detekce ztráty tahu, pak bych čekal postup s naprogramováním výpadku nosiče

je možné, že i oficiální informace nejsou zcela přesné?
lamid
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1076
Reputace: 0
Registrován: 25.7.2013 0:22
Kontaktovat uživatele:
Re: In-flight Abort test

Příspěvek od lamid »

Áno, CD si MaxQ užije ešte na vrchole F9 a to 29,2 kN/m2 v 61 sekunde.
Obrázek
F9 je tá modrá krivka.
V detaile CD už bude mať hodnotu dynamického tlaku len 10,6 kN/m2, Crew Dragon je fialová krivka
Treba si uvedomiť, že CD stúpa a to 20-70 km (motoricky 23-30 km), kde aj keď rýchlosť stúpa hustota vzduchu redne,
Obrázek
Obrázek
tak Q Crew Dragonu po odpútaní sa od F9 sa skoro nemení, teda klesá:
Obrázek

Som zvedavý na živý prenos, kedy vlastne nastane separácia, v 61, 84, 88 sekunde?
"Naše cnosti a naše vady sú neoddeliteľné ako sila a hmota, keď ich oddelíte človek prestane existovať."
Nikola Tesla

lamid58.blogspot.sk
Uživatelský avatar
Pospíšil
Kosmonaut veterán
Kosmonaut veterán
Příspěvky: 8048
Reputace: 1839
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: In-flight Abort test

Příspěvek od Pospíšil »

lamid píše:Som zvedavý na živý prenos, kedy vlastne nastane separácia, v 61, 84, 88 sekunde?
Proč pochybuješ o separaci v 84. sec?
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong

Odpovědět

Zpět na „Testování“