Raptor
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10833
- Reputace: 10287
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Raptor
To jsou zvraty
Další generace motoru po Raptoru 2 se bude jmenovat jinak a bude vyžadovat rozsáhlé změny dizajnu. Údajně až tento motor umožní meziplanetární cestování.
Další generace motoru po Raptoru 2 se bude jmenovat jinak a bude vyžadovat rozsáhlé změny dizajnu. Údajně až tento motor umožní meziplanetární cestování.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
- MaG
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1900
- Reputace: 743
- Bydliště: Jablonec nad Nisou
- Registrován: 2.8.2012 22:10
- Kontaktovat uživatele:
Re: Raptor
Vlastně je to logické od kamžiku, kdy se ukázalo, že to s létajícími vodojemy a sily myslí Elon vážně. Ono létat se Superheavy, která má tolik motorů, není určitě ideální. Každý konstruktér bude radši, když tam bude 10 než 30 motorů.
Re: Raptor
chápu tak, že pro motor, který umožní učinit život meziplanetárním, bude potřeba řádná revize a nebude se jmenovat raptor.Raptor 2 has significant improvements in every way, but a complete design overhaul is necessary for the engine that can actually make life multiplanetary. It won’t be called Raptor.
O tom, že další Raptor nebude Raptor, ani slovo.
- petrsida
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3884
- Reputace: 3051
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Raptor
A povídá dál
Hlavním vylepšením je zjednodušení, a také zvýšení tahu z 185 tun na 230. Dlouhodobý cíl je cena pod 1000 dolarů na tunu tahu
Hlavním vylepšením je zjednodušení, a také zvýšení tahu z 185 tun na 230. Dlouhodobý cíl je cena pod 1000 dolarů na tunu tahu
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10833
- Reputace: 10287
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Raptor
To bych se asi neodvážil tvrdit.
Ono konstruovat mnohonásobně znovupoužitelný motor s tahem 3-5x větším, než je cílová hodnota pro Raptor 2, není zrovna cesta, kam by se chtěl každý konstruktér vydat. V současné době velmi vyspělé elektronické diagnostiky a řízení motorů v milisekundách bych řekl, že počet kolem 30 motorů na prvním stupni není velkou překážkou. Je to jen o 3 motory víc, než má v prvním stupni úspěšný Falcon Heavy.
Já jsem pochopil Elonův tvít tak, že Raptor 2 bude mít vylepšené všechny výkonostní parametry oproti současnému Raptoru 1 a zároveň bude konstrukčně zjednodušen. Ten další nový motor, ne-Raptor, co příjde až po Raptoru 2, bude mít konstrukci ještě více optimalizovanou než Raptor 2 a toho dosáhnou zásadními změnami v konstrukci. Nikde jsem nezachytil náznak toho, že by tento budoucí motor běl být 3x větší. Asi bude hodně inovovaný a předpokládám hlavně co se týká spolehlivosti a životnosti, ale snad mu zůstanou základní premisy Raptoru, tj. bude to metalox, FFSC, a tah řádově někde kolem 250 tun.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10833
- Reputace: 10287
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Raptor
K novinářům se dostal interní e-mail od Elona pro SpX zaměstnance. V něm EM popisuje velmi špatnou až katastrofální situaci ve výrobě Raptorů po odchodu klíčových manažerů a prosí o zapojení všech, kdo mohou, do výroby i o víkendu. Mail pokračuje výčtem následků, které mohou podle něj velmi reálně skončit až bankrotem SpX.
Cílem je mít dostatek Raptorů na vynášení Starlinků V2 pomocí Starship 1x/2 týdny už v příštím roce. F9 na splnění tohoto cíle údajně nemá dostatečnou kapacitu.
Cílem je mít dostatek Raptorů na vynášení Starlinků V2 pomocí Starship 1x/2 týdny už v příštím roce. F9 na splnění tohoto cíle údajně nemá dostatečnou kapacitu.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Raptor
Elon je optimista dnes. Na otázku čo sa deje ohľadom Raptoru odpísal stroho že sa to opravuje už.
"When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteor hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed, no matter what you wish for. Unless it's death by meteorite."
Re: Raptor
Nevím jestli je to optimismus. TO že se raptor "spravuje" je celkem logické a nevyvozoval bych z toho, že jsou na dobré cestě. (snad ano)
Re: Raptor
Ono sa zdá že to je zlá sitácuia no nie až tak ako to spočiatku deisvo bez kontextu vyzeralo. Hlavný problém bol podľa všetkého manažment ktorý netlačil na pokrok tak ako je podľa EM potrebné a rozbehnutie výroby spoľahlivých Raptorov vi veľkýmch objemoch nejde uplne podľa plánu tak aby vedeli dosť rýchlo testovať Starship/Superheavy. Na uspechu Starship je postavený totižto ako sa mnohý logicky domnievali aj úspech Starlinku a novej verzie satelitov v2 uspôsobených pre Starship. V1 vrátane dnešných polárnych s laserovým interlinkom nie je dosť pre SpaceX a asi ani nikdy ziskové to nebude, malá kapacita, málo družíc, málo terminálov.
Keďže asi budúci rok by sa mohla rozbehnúť výroba používateľských terminálov v počte viac ako 1 milión ročne, no to súčasne plánovaná prvá fáza siete nezvládne obslúžiť ako som spomínal. Preto je potrebné v2 satelity a Starship, ak nebude Starship a svet sa ocitne v nasledujúcich rokoch v blbej hlbokej recesii, kde nebude kapitál nazvyš, tak SpaceX by pálila miliardy v Starship a Starlinku (satelity, terminály, budovanie) no s meškajúcou Starship sieť nebude funkčná a nebude mať zisky pri recesii a ani investorov ktorý by ju inak podržali pri meškaní. Čo by viedlo v najhoršom scenári, síce malo pravdepodobnom ako celok k bankrotu. Elon je troška viac paranoídny, že sa na tom pracuje už teraz aktívne aby sa zmiernilo riziko že Starship nebude včas schopná voziť Starlink je ten optimizmus. Nedávno, ešte pred Elonovým emailom pre zamestnancov zo SpaceX odišiel VP pre pohony Will Heltlsey (12 r. v SpX) a práve bol ztiahnutý z vývoju a produkcie Raptoru kvôli nedostatku postupu, nahradiť ho mal Jacob McKenzie (6 r. v SpX)
https://www.cnbc.com/2021/11/22/elon-mu ... epart.html
Keďže asi budúci rok by sa mohla rozbehnúť výroba používateľských terminálov v počte viac ako 1 milión ročne, no to súčasne plánovaná prvá fáza siete nezvládne obslúžiť ako som spomínal. Preto je potrebné v2 satelity a Starship, ak nebude Starship a svet sa ocitne v nasledujúcich rokoch v blbej hlbokej recesii, kde nebude kapitál nazvyš, tak SpaceX by pálila miliardy v Starship a Starlinku (satelity, terminály, budovanie) no s meškajúcou Starship sieť nebude funkčná a nebude mať zisky pri recesii a ani investorov ktorý by ju inak podržali pri meškaní. Čo by viedlo v najhoršom scenári, síce malo pravdepodobnom ako celok k bankrotu. Elon je troška viac paranoídny, že sa na tom pracuje už teraz aktívne aby sa zmiernilo riziko že Starship nebude včas schopná voziť Starlink je ten optimizmus. Nedávno, ešte pred Elonovým emailom pre zamestnancov zo SpaceX odišiel VP pre pohony Will Heltlsey (12 r. v SpX) a práve bol ztiahnutý z vývoju a produkcie Raptoru kvôli nedostatku postupu, nahradiť ho mal Jacob McKenzie (6 r. v SpX)
https://www.cnbc.com/2021/11/22/elon-mu ... epart.html
"When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteor hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed, no matter what you wish for. Unless it's death by meteorite."