Falcon Heavy

Informace o vývoji a změnách na poli nosičů a kosmických lodí firmy SpaceX
Odpovědět
Uživatelský avatar
fretka323
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1034
Reputace: 3
Bydliště: Orlová
Registrován: 18.6.2014 20:41
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od fretka323 »

Ono... plánují to ale myslím že ne hned ze začátku. jedná se o tzv. Crossfeed - po odpojení urychlovacích stupňů bude vlastně centrální stupeň pořád plný paliva, takže doletí dále.
Klidně mne oslovujte Radim.
Uživatelský avatar
Wopat
Kosmonaut
Kosmonaut
Příspěvky: 4729
Reputace: 643
Bydliště: Sluneční soustava
Registrován: 8.8.2012 19:37
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od Wopat »

adambuchta píše:Jestli se budu mýlit, klidně mě opravte, ale mýslím, že se palivo nějak přečerpává :krčící rameny: do centrálního stupně aby mohl i prostření jet na plný tah, a tak se zvýší celkový tah při startu, narozdíl třeba od delty IV heavy, kde je tah centrálního snižován, aby vydrželo palivo.
Ano, to psal nauprsk. Jmenuje se to crossfeed. Ten se ale nebude zpočátku používat. Jde o poměrně složitý proces. Výhoda není jen v tom, že může jet centrální stupeň na plný tah, ale také v tom, že po odhození postranních bloků bude mít celý první stupeň plné nádrže.

EDIT: fretka byl rychlejší
The difficult we do immediately. The impossible takes a little longer.
Uživatelský avatar
Beleg
Aktivní nováček
Aktivní nováček
Příspěvky: 36
Reputace: 0
Registrován: 22.12.2015 3:13
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od Beleg »

Jestli bude mít centrální stupeň po odhození postranních bloků plné nádrže záleží na tam jak bude palivo přečerpáváno. Už celkem dávno (ještě v době falconu 9 v1.0, motory v konfiguraci 3x3) jsem četl, že se uvažovalo se zásobováním tři motorů centrálního stupně sousedících s postranním blokem z nádrží postranního bloku (to samozřejmě na obou stranách). V tomto případě by po vyhoření paliva v postranních blocích zbylo v centrálním bloku cca 75% paliva.

Technologie to je velmi zajímavá, ale komplikovaná. Neví někdo jestli už ji někdo zkoumal?

Taky mě napadlo, že by s crossfeedem postranní stupně vyhořely o dost dřív, což by bylo výhodné pro jejich návrat a přistání.
Uživatelský avatar
Agamemnon
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1162
Reputace: 23
Bydliště: Nemecko
Registrován: 10.6.2013 18:20
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od Agamemnon »

shuttle do istej miery...
crossfeed tak skoro nebude, inak
Per aspera ad astra [42]
Uživatelský avatar
DanHeřt
Zkušený vesmírný badatel
Zkušený vesmírný badatel
Příspěvky: 726
Reputace: 1
Registrován: 19.12.2015 1:38
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od DanHeřt »

Bohužel z crossfeedem to zatím spíš vypadá tak, že nebude vůbec. Je to velmi složitá technologie a v současné době neexistuje žádný náklad, pro který by byl crossfeed potřeba, Falcon Heavy bude stačit sám o sobě.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
"I reject your reality and substitute my"
Jardax
Znalec kosmonautiky
Znalec kosmonautiky
Příspěvky: 809
Reputace: 0
Registrován: 2.1.2015 15:33
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od Jardax »

Kazdopadne muze FH po startu postupne tlumit tah motoru hlavniho core, protoze s ubytkem paliva bude stoupat akcelerace, takze urcitym zpusobem to protahnout lze...
adambuchta
Zájemce o kosmonautiku
Zájemce o kosmonautiku
Příspěvky: 63
Reputace: 0
Registrován: 20.1.2016 16:33
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od adambuchta »

Jardax píše:Kazdopadne muze FH po startu postupne tlumit tah motoru hlavniho core, protoze s ubytkem paliva bude stoupat akcelerace, takze urcitym zpusobem to protahnout lze...
No, jinak by ty postranní bloky neměly smysl ;)
Uživatelský avatar
rexino
Zkušený vesmírný badatel
Zkušený vesmírný badatel
Příspěvky: 630
Reputace: 26
Registrován: 13.5.2013 15:00
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od rexino »

Agamemnon píše:shuttle do istej miery...
crossfeed tak skoro nebude, inak
Je to technicky náročné, finančne náročné alebo jednoducho o to nie je záujem?
A nie sú nejaké nove prepočty akú nostnosť bude mať FH s novými stupňami full thrust?
"Sľúbili ste mi kolónie na Marse. Namiesto toho som dostal Facebook." Buzz Aldrin
Uživatelský avatar
DanHeřt
Zkušený vesmírný badatel
Zkušený vesmírný badatel
Příspěvky: 726
Reputace: 1
Registrován: 19.12.2015 1:38
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od DanHeřt »

Určitě je to technicky i finančně náročné, protože se jedná o úplně novou technologii. A zájem o maximální nosnost je také minimální, FH dokáže uspokojit všechny zakázky i bez crossfeedu.

K té nosnosti, na subredditu r/spacex udělal uživatel /u/JonSeverinsson nějáké výpočty ohledně nosnosti FH a znovupoužitelnosti: https://www.reddit.com/r/spacex/comment ... l_payload/
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
"I reject your reality and substitute my"
Uživatelský avatar
Agamemnon
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1162
Reputace: 23
Bydliště: Nemecko
Registrován: 10.6.2013 18:20
Re: Falcon Heavy

Příspěvek od Agamemnon »

viac ako 53 na leo to nebude... to by bolo možno dosiahnuteľné s týmito všetkými upgradmi a crossfeedom ku tomu... a aj o tom boli/sú pochybnosti...

@crossfeed...
úplne nová technológia to nie je... je to náročné, to áno... ale zase sa netvárme, že nikto nikdy neprečerpával palivo v potrebných objemoch... zvyčajne sa to síce nerobí za letu... samozrejme... je potrebné to postaviť, pretestovať, etc...
ale ono - napr. shuttle robil prečerpávanie, pretože palivo bolo v inom stupni ako motory
Per aspera ad astra [42]

Odpovědět

Zpět na „Rakety a lodě“