Cargo Dragon 2

Informace o vývoji a změnách na poli nosičů a kosmických lodí firmy SpaceX
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10800
Reputace: 10176
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Cargo Dragon 2

Příspěvek od Pospíšil »

Jelikož mezi pilotovanou verzí Dragonu 2 (Crew Dragon) a jeho nákladní variantou (Cargo Dragon) budou jisté rozdíly, zakládám nové vlákno, specializované na nákladní verzi nové kosmické lodě.

V lednu 2016 SpaceX v rámci kontraktu CRS-2 obdrželo objednávku na zásobovací lety na ISS v letech 2020-2024.
Pro tyto lety už nebude používána současná verze Dragon v1, ale jeho inovovaná varianta, vycházející z pilotované lodi Crew Dragon.
Mezi pilotovanou a nákladní verzí jsou určité rozdíly, které stručně shrnuje tento snímek z auditní zprávy NASA IOG z 26.4.2018.




Cargo Dragon 2 bude mít následující transportní kapacity:
Objem užitečného přetlakového prostoru pro náklad - 8,6 m3
Celková nosnost na LEO - 3307 kg
Z toho přetlakový náklad - 2507 kg
Z toho nepřetlakovaný náklad - 800 kg
Celková nosnost z LEO - 3307 kg
Z toho až na Zemi - 2507 kg
Z toho k likvidaci - 800 kg




Prozatím SpaceX obdržela objednávku na 4 zásobovací mise Cargo Dragona 2 na ISS, přičemž první z nich je plánovaná na srpen 2020.

---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
jakubv
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1571
Reputace: 1850
Registrován: 4.2.2017 23:23
Kontaktovat uživatele:
Re: Cargo Dragon 2

Příspěvek od jakubv »

Když se dívám na specifikace Dragon 1, tak mi přijde, že měl větší nákladový objem i větší nosnost.
Jiná věc je, že toho Nasa nikdy nevyužila a náklad byl vždy lehčí a plnou nosnost nevyužil.
-----------------
xx jakubv
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10800
Reputace: 10176
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Cargo Dragon 2

Příspěvek od Pospíšil »

jakubv píše:Když se dívám na specifikace Dragon 1, tak mi přijde, že měl větší nákladový objem i větší nosnost.
Cargo Dragon 1 měl/má nosnost 3310 kg, ale zatím, během 13 zásobovacích misí, byl přetlakový prostor využit v rozsahu nosnosti 450 - 2024 kg. Pokud započítáme i nepřetlakovanou nosnou kapacitu, bylo průměrné využití nosnosti všech Dragonu 2200 kg (66% nosné kapacity).
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Stepan
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 465
Reputace: 187
Bydliště: Brno
Registrován: 4.11.2015 20:56
Re: Cargo Dragon 2

Příspěvek od Stepan »

Nevíte jak to bude s používáním Crew Dragonu jako dopravního (po přestavbě)? Někde jsem četl že plánují Crew po misi používat na dopravu nákladu, ale už je to dlouho a nic nového jsem nečetl. Třeba jak se k tomu staví NASA?
Naposledy upravil(a) Stepan dne 16.10.2018 14:36, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Navi
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 437
Reputace: 38
Registrován: 20.7.2013 18:45
Re: Cargo Dragon 2

Příspěvek od Navi »

Akorát o tom vyšel článek na ElonX.
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10800
Reputace: 10176
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Cargo Dragon 2

Příspěvek od Pospíšil »

Navi píše:Akorát o tom vyšel článek na ElonX.
Takže nic nového, co bychom už v tomto vlákně neměli.
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10800
Reputace: 10176
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Cargo Dragon 2

Příspěvek od Pospíšil »

SpX i na dnešní tiskovce před startem zásobovací mise CRS-18 potvrdila, že pro nákladní lety v rámci kontraktu CRS2 budou využívány cargo verze Dragonu 2, tedy nebude docházet ke znovupoužití pilotovaných Crew Dragonů pro čistě nákladní lety.
https://mobile.twitter.com/chrisg_nsf/s ... 9974932481
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10800
Reputace: 10176
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Cargo Dragon 2

Příspěvek od Pospíšil »

Z průběhu příprav na první ostrou zásobovací misi s Cargo Dragonem v2, tj. CRS-21 máme k dispozici jen velmi málo snímků, ale i z nich jsou patrné rozdíly oproti dříve avizovanému vnějšímu vzhledu, potažmo konstrukci.
Chybí motory SuperDraco. Výklenky pod jejich tryskami jsou zaslepeny/překryty, ale zbytek výstupků po obvodu pláště, kde byly motory upevněny, zůstaly zachovány, pravděpodobně kvůli zachování aerodynamických vlastností.
Jsou zaslepena všechna okna po obvodu kabiny.
Vnitřní uspořádání by mělo umožňovat přepravu až o 50% více vědeckého nákladu než Dragon v1.
Pozdní nakládka nákladu (čerstvé potraviny, živé vzorky) bude možná skrze boční průlez, když bude nosič ve svislé poloze na rampě.
Uvnitř trunku je na stěnách vidět mnohem mohutnější vrstva tepelné izolace, než u předchozí konstrukce.

Obrázek

Obrázek

Obrázek
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10800
Reputace: 10176
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Cargo Dragon 2

Příspěvek od Pospíšil »

První Cargo Dragon v2 jde na start mise CRS SpX-21.

Obrázek

Obrázek
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10800
Reputace: 10176
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Cargo Dragon 2

Příspěvek od Pospíšil »

Nevím, jestli jste si někdo všimli u prvního reálného cargo Dragona v2 dalšího rozdílu oproti dřívějším renderům. Já teda ne a zjistil jsem to až dnes - na trunku jsou jen dvě stabilizační plochy místo čtyřech. V případě nákladní lodi bez LAS není jejich stabilizační funkce potřeba, jelikož abort funkce není k dispozici, ale dvě plošky přesto zůstaly zachovány kvůli celkové nosné ploše pro FV panely, což dokazuje tento snímek.

Obrázek
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong

Odpovědět

Zpět na „Rakety a lodě“