Stránka 1 z 25

Falcon 9 v2.5 (Block 5)

Napsal: 5.4.2017 15:12
od Wopat
Čím dál více zde skloňujeme poslední ((?) :) ) chystanou verzi Falconu 9, avšak stále zde chybí samostatné vlákno, které by zahrnovalo všechny dostupné informace. Jelikož je to žhavě diskutované téma, rozhodl jsem se vlákno založit a pokusím se sepsat pár faktů. O zbytek už se postarají povolanější ;)

Falcon 9 verze Block 5 je poslední oznámenou vývojovou verzí rakety. Její výroba už probíhá a první start lze očekávat ve druhé polovině roku 2017. Oproti současné verzi Falconu má disponovat zvýšeným tahem a řadou vylepšení umožňujících zjednodušení a zefektivnění znovupoužití prvních stupňů.

Oznámené změny a fakta:
- Motory Merlin 1D budou disponovat o 7-8 % vyšším tahem než v současnosti.
- Měl by být vyřešen problém s prasklinkami na lopatkách čerpadla motoru.
- Přistávací nohy budou znovupoužitelné a budou se podílet na řízeném aerodynamickém brždění při návratu prvního stupně. Budou se tedy vysouvat dříve. Současné nohy jsou na jedno použití a vysunují se těsně před přistáním.
- Řídící roštová kormidla se budou vyrábět z titanu, aby lépe odolávala tepelnému namáhání. V současnosti se vyrábí z hliníkové slitiny s ochranným nátěrem.
- Nová verze bude mít více autonomní řízení.
- Vyšší nosnost rakety bude dosažena (kromě vyššího tahu motorů) schopností létat pod vyšším úhlem náběhu a využíváním aerodynamických prvků k efektivnější klouzavosti. K získání vhodného poměru vztlaku a odporu bude využit právě vhodný úhel náběhu, který ale nelze naprogramovat ani řídit ručně. Proto bude nutná vyšší autonomie zejména v ovládání klopení (pitch).
- Na prvním stupni by měl být současný nátěr nahrazen jiným, který lépe odolá tepelnému namáhání.
- Záměrem je, aby pro opakovaný let prvního stupně nebylo nutno vyměnit jedinou součástku. 10 startů jednoho prvního stupně by mohlo startovat s pouhými inspekcemi. S přiměřenou údržbou a obnovou některých dílů je pak cílem minimálně 100 startů.
- NASA požaduje, aby nová verze letěla nejméně sedmkrát beze změn v konstrukci předtím, než bude přistoupeno k pilotovanému letu Crew Dragonu.
- Pokud letos bude podruhé použito anoncovaných 6 prvních stupňů, v příštím roce by to mohl být až dvojnásobek.
- Očekává se, že do budoucna budou nejméně tři čtvrtiny Falconů 9 startovat na použitých prvních stupních.
- Celkově bude Block 5 obsahovat okolo 100 změn oproti současné verzi.
- Oznámený záměr o dvou startech jednoho prvního stupně během 24 hodin se týká roku 2018!
- SpaceX poslední verzi Falconu 9 nazývá Block 5. Elon Musk dává přednost označení Version 2.5.

Re: Falcon 9 v2.5 (Block 5)

Napsal: 6.4.2017 9:45
od Navi
Ještě mě napadla jedna věc.
Všichni tu mluvíme o ohromném snížení nákladů díky znovupoužitelnosti, ale pokud jeden stupeň poletí až 100x, tak se zase určitě zvedne výrobní cena jednoho nového stupně.
Pokud jeden stupeň poletí 10x, tak se za rok bude muset vyrobit kolik stupňů? 4 - 6?
Pokud ale poletí 100x, tak to bude jeden vyrobený stupeň za několik let. A to pro výrobní "linku" a její zaměstnance asi není úplně nejlepší.
Musk současnou situaci rád přirovnává k letadlům na jedno použití. Jenže výrobci letadel nevyrábí jeden kus za X let, ale mají dost zákazníků a výroba jede neustále.
Jsem zvědav jak si s tímhle poradí.

Re: Falcon 9 v2.5 (Block 5)

Napsal: 6.4.2017 9:54
od laik
Dobrá úvaha. Dovolím si ale tvrdit, že linka je už nějak optimalizovaná a s trochou nadsázky bude stačit jednou měsíčně zmáčknout ON, nahnat tam lidi a na druhé straně čekat raketu. Jako v automobilce. Nemyslím, že snížení objemu výroby má důvod vést k razantnímu růstu nákladů.

Pracovní síla může být mezi tím zapřažena jiným způsobem. Transport/inspekce/opravy létaných kusů, výroba druhých stupňů. dragonů, kolosálních (či koloniálních?) transportérů...

Re: Falcon 9 v2.5 (Block 5)

Napsal: 6.4.2017 10:01
od Wopat
Já si nemyslím, že by to byl nějaký problém. Pokud má být čtvrtina startů v expendable verzi a počet startů za rok se konečně zvýší díky ukončení vývoje F9 a s tím souvisejícím problémům a odkladům, plus absence havárií, které teď byly, tak by mohla ona čtvrtina pokrýt výrobu zhruba ve stejných počtech, v jakých Falcony sjížděly z linky v posledních dvou, třech letech. Pokud navíc semtam poletí Falcon Heavy expand., spotřeba prvních stupňů rapidně poskočí. No a v neposlední řadě bude neustále potřeba pro používané stupně vyrábět náhradní díly.

Re: Falcon 9 v2.5 (Block 5)

Napsal: 6.4.2017 10:07
od Amper
Navi píše:Pokud jeden stupeň poletí 10x, tak se za rok bude muset vyrobit kolik stupňů? 4 - 6?

Musk současnou situaci rád přirovnává k letadlům na jedno použití. Jenže výrobci letadel nevyrábí jeden kus za X let, ale mají dost zákazníků a výroba jede neustále.
Podle mne jsme v situaci jako letani pred prichodem velkokapacitnich letadel nebo treba aut. Luxusni cestovani pro prachace. Nebo neco blizsiho - byla doba kdy si firmy mysleli ze pro cely svet bude stacit nekolik pocitacu :-D

Pokud budou rakety letat s dostatecnou spolehlivosti a za rozumnou cenu tak to bude nakopnuti novych moznosti. Bigelow konecne postavi hotel na obezne draze. Zatim to bude pro prachace ale za par let ? Kdovi, treba se zacnou plnit sny sci-fi autoru a poletime tam na dovolenou. Nebo takovy duchod v prostredi s polovicni gravitaci nezni spatne.

Re: Falcon 9 v2.5 (Block 5)

Napsal: 6.4.2017 10:41
od jakubv
Hlavně pokud dokončí opravu SLC40, dodělají kosmodrom na jihu Texasu, tak budou mít pro běžné starty 3 rampy a pro polární ve Vandenbergu čtvrtou, takže si dokážu představit, že budou startovat každý týden a ta potřeba raket bude větší....
Tedy pokud bude dost nákladu na vynášení...

Re: Falcon 9 v2.5 (Block 5)

Napsal: 12.4.2017 9:39
od Wopat
Fairing is ~$5M, but that should be reusable this year. Am fairly confident we can reuse upper stage too by late next year to get to 100% reusebility.
Elon Musk, Twitter, 7.4.2017
"Aerodynamický kryt stojí přibližně 5 milionů dolarů, ale ten by měl být znovupoužitelný tento rok. Jsem si docela jistý, že můžeme do konce příštího roku opakovaně použít i druhý stupeň pro získání 100% znovupoužitelnosti."

Re: SES-10

Napsal: 17.4.2017 23:45
od Walkeer
Ahoj, narazil jsem na toto video, co si o tom myslite?



Podle tech zaberu to vypada, ze flacon mel problemy udrzet spravny uhel nabehu

Re: SES-10

Napsal: 18.4.2017 0:06
od Samo
Neviem no osobne mi to príde ako hľadanie problému za každú cenu pritom tam ani byť nemusí, táto "anomália" mohla byť spôsobená kľudne aj optikou v kombinácii s veľkou vzdialenosťou rýchlosťou Falconu atd. a to nehovorím o nejakej sw stabilizácii obrazu lebo je jasné že tak stabilné video reálne šancu spraviť nemá. Navyše ak by to bola aj pravda misiu to neohrozilo a dokonca ani pristátie ;)

Re: SES-10

Napsal: 18.4.2017 0:08
od Dugi
Ahoj, vítám tě na našem fóru a doufám, že se ti tu bude líbit.

Ohledně těch záběrů - nemyslím si, že by to byl nějaký problém, je možné, že SpaceX jen zkoušela nový řídící systém s agresivnějším úhlem náběhu. ale víc o tom asi bude vědět Mirek Pospíšil.