Stránka 50 z 69

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Napsal: 27.12.2018 21:54
od Geo
Já vím, že jsou to jiné ligy stejně jako start Falconu-9 s přistáním nebo bez něj, jaký je rozdíl v palivu 1/4, možná víc a přesto to dělají. Proto říkám že přibrzdí motoricky z těch 28 tis. možná na rychlost 15tis. možná víc možná míň , použijí aerodynamické brždění a konec z těch cca 6 tis. opět motoricky. ta čísla samozřejmě nevím, jen uvažuji jak si myslím, že k tomu přistoupí, protože si myslím že to zcela jistě budou kombinovat protože metan si na Marsu doplní. A drožkaření k Měsíci zvládnou i bez tankování někde na orbitu.
Ta kombinace jim umožní to uchladit a materiálově zvládnout, prostě žádné bláznivé sci-fi, ale vyjdou z ( relativně ) dostupných technologií. A palivem šetřit nebudou, to si ho raději vezmou víc a odnesou míň.
A proto jsem psal o těch vojenských technologiích, kde nebrzdí motoricky a vše se snaží udělat aerodynamicky. Evidentně si myslí, že materiál co vydrží teploty nad 1500°C možná výš dnes již mají, a myslí si to čtyři země.
Elon rozhodně ty země zcela následovat nebude, půjde svou cestou , dle mne cestou " trochu více paliva za mnohonásobnou opakovatelnost " , ve fyzice a v přírodě vůbec je vždy něco za něco.
Proto se těším z možnosti takto debatovat a těšit se pomalu na každý další den. Děkuji Vám přátelé.

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Napsal: 27.12.2018 23:58
od petrsida
ale ono to není o trochu víc paliva, ono je to o hodně víc, to co popisuješ je velmi podstatná delta v, mnoho set tun, a to by muselo odstartovat z povrchu

v žádném plánu nic takového použito není

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Napsal: 28.12.2018 0:08
od todtv
Pouze poznámka:
Už jsem v diskusích upozorňoval, že hodně lidí si neuvědomuje, že v případě plně motorického přistání by jste spotřebovali srovnatelné množství paliva na přistání jako na start! Viz i přispěvek od předřečníka výše.

(Vzdáleně nepřesně pro laiky by tomu odpovídala excitace elektronu v obalu atomu a při jeho návratu na původní hladinu opětné vyzáření té samé energie - ale toto je jen hrubé přiblížení, ve skutečnosti jde o jiné síly, jde spíše jen o připomenutí pohybu mezi různými energetickými hladinami)

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Napsal: 28.12.2018 0:42
od Pospíšil
Jen drobné připomenutí - Starship je konstruována tak, aby byla schopna přistání na různých tělesech sluneční soustavy a to včetně těch bez atmosféry (například Měsíc), kde bude brzdění, sestup a přistání provedeno pouze motoricky (bez využití aerodynamického odporu).
Pro různé mise, k růzmým cílům a s různým nákladem, bude Starship na LEO dotankována různým počtem tankovacích lodí/misí. Celé to má být víceúčelová architektura, schopná zajišťovat širokou paletu úkolů.

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Napsal: 28.12.2018 13:43
od todtv
Samozřejmě.
Nyníjsme diskutovali, zatím, pro SS nejproblémovější přistání z hlediska energetického - to je na Zemi. U měsíce bude plně motorické. V hlavě mi uvízlo, že obecně spotřeba paliva na start/plné motorické přistání roste snad s 3 mocinou gravitace tělesa. Měsíc bude nejlěhčí. Mars je mezi Zemí a Měsícem.
Spíš pro SS bude "výzvou" přistání na Měsíci a Marsu na místě, aby se nepřeklopila - nestabilní nerovný povrch.

Pak můžeme zapojit fantazii a debatovat o přistání na Europě (asi by tam lidem po chvíli bylo blbě z radiace), Ganymedu a brzdění o atmosféru na Titanu - ale než by tam běžnou rychlosti lidé doletěli tak se cestou pomlátí mezi sebou. To bych tam spíše dopravil velké vozítko v nákladní verzi SS - vysadil ho automaticky jeřábem a SS bych poslal zpět, případně by přistávací modul byl vysazen na orbitě, pokud bych chtěl na toto SS použít.

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Napsal: 28.12.2018 13:47
od Geo
Přistání u Měsíce plně motorické, přistání na Marsu motorická část ( relativně ) násobně významnější než při návratu na Zemi , kde díky hustší a vyšší atmosféře bude aerodynamická část důležitější. A právě pro mnohostranné využití je možná kombinace různých způsobů přistání a to včetně dotankování před přistáním při návratu od vzdálenějších cílů třeba Marsu ( zpočátku ) Proto jsem vždy psal o kombinaci různých způsobů přistání.
O Falconu a motorickém přistání jsem psal proto, že si do té doby nikdo neuměl představit přistávat s raketou s 1/4 paliva v nádržích na počátku manévru ( naprosto zbytečnou zátěží ne? ). A přesto podstatnou část času manévru jen padají. Ale oni tím obešli úskalí znovupoužitelnosti.
A to samé čekám nyní.
Postaví loď a bude jim jedno jestli v ní bude obrazně 100 tun paliva navíc , Starship bude mít hmotnost cca 1200 tun asi, Booster asi 3200 tun ( to je o 450 a 650 tun více než SaturnV a N1) To znamená mimo jiné, že StarShip bude významně pracovat již při startu. Takže dotankování na orbitě pro Mars nutné. A teď máme loď 85 tun a náklad asi 10tun dopravit zpět na Zemi. Jaký scénář je optimální ? Kolik rychlosti odbrzdím aerodynamicky ? Kolik paliva v nádrži potřebuji pro motoriku abych pokryl zbytek ? Určitě se to dá nasimulovat pro různé scénáře. ( A já to neumím)
Do toho konstrukce nádrží vlastní hrob N1, různé podmínky různé množství paliva ale 100% bezpečnost nutná, vybalancovaný odběr paliva z nádrží, rovnoměrné dodávky do motorů a spousty podobných problémů k řešení.
A jak víme i ruský neúspěch N1 stvořil motory na druhém a třetím stupni, které ještě nyní dopravují náklad na amerických raketách k ISS. Takže každé " tudy ne přátelé " bude součástí bohatství SpaceX. A proto jsem přesvědčen, že jim Falcon9 dodal takové sebedůvěry a informací, že jsou přesvědčeni, že ví jak na to.
Že to bude překvapivé řešení víme už teď.

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Napsal: 28.12.2018 16:56
od petrsida
to co se ti ale snažím naznačit je, že k zpomalení o deltav, které jsi uvažoval, nejde o nějakých 100 tun, ale podstatně víc

dotankovávat na cestě z Marsu by znamenalo dostat ten tanker na nějakou vzdálenou eliptickou dráhu, aby se potkali po cestě, opět nic jednoduchého, vezt to přímo z Marsu taky není nic moc, nejdřív bys to palivo musel urychlit na odlet …

musíš uvažovat v intencích orbitální mechaniky, nemůžeš poslat tanker lodi vstříc a pak se s ní jednoduše setkat, takhle to nefunguje (teda funguje, ale jenom ve scifi)

prostě co můžeš zabrzdit o atmosféru, je vhodné zabrzdit o atmosféru

první stupeň Falconu brzdí v atmosféře z jednoho jediného důvodu, aby se nerozpadl, protože na aerodynamické brzdění nemá dostatečnou pevnost, ani tepelnou odolnost

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Napsal: 28.12.2018 19:57
od skeblon
todtv píše:Pouze poznámka:
Už jsem v diskusích upozorňoval, že hodně lidí si neuvědomuje, že v případě plně motorického přistání by jste spotřebovali srovnatelné množství paliva na přistání jako na start! Viz i přispěvek od předřečníka výše.

(Vzdáleně nepřesně pro laiky by tomu odpovídala excitace elektronu v obalu atomu a při jeho návratu na původní hladinu opětné vyzáření té samé energie - ale toto je jen hrubé přiblížení, ve skutečnosti jde o jiné síly, jde spíše jen o připomenutí pohybu mezi různými energetickými hladinami)
To mi trochu vrta hlavou. Prvni stupen vynese F9 do urcite vysky a udeli urcitou rychlost. Obrovska nadrz se spotrebuje a na pristani staci trosku paliva.
No a pak druhy stupen. Ted uz je prece malinky a slouzi k dosazeni orbity. Takze mi u F9 vychazi, ze staci jen totez palivo jakove druhem stupni + kapanek co se pouziva na pristani prvniho stupne.

Tedy to co mi vrta v hlave je to vase "srovnatelne mnozstvi paliva na pristani jako na start". Nejak mi to nesedi.
Prosim o blizsi objasneni.

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Napsal: 28.12.2018 22:44
od petrsida
skeblon píše:
todtv píše:Pouze poznámka:
Už jsem v diskusích upozorňoval, že hodně lidí si neuvědomuje, že v případě plně motorického přistání by jste spotřebovali srovnatelné množství paliva na přistání jako na start! Viz i přispěvek od předřečníka výše.

(Vzdáleně nepřesně pro laiky by tomu odpovídala excitace elektronu v obalu atomu a při jeho návratu na původní hladinu opětné vyzáření té samé energie - ale toto je jen hrubé přiblížení, ve skutečnosti jde o jiné síly, jde spíše jen o připomenutí pohybu mezi různými energetickými hladinami)
To mi trochu vrta hlavou. Prvni stupen vynese F9 do urcite vysky a udeli urcitou rychlost. Obrovska nadrz se spotrebuje a na pristani staci trosku paliva.
No a pak druhy stupen. Ted uz je prece malinky a slouzi k dosazeni orbity. Takze mi u F9 vychazi, ze staci jen totez palivo jakove druhem stupni + kapanek co se pouziva na pristani prvniho stupne.

Tedy to co mi vrta v hlave je to vase "srovnatelne mnozstvi paliva na pristani jako na start". Nejak mi to nesedi.
Prosim o blizsi objasneni.

Ďábel se skrývá v detailech, tady v tom, že ti při startu ubývá palivo z velké části na urychlení toho paliva, které budeš potřebovat výš a tak dál

abys přistál čistě motoricky, je to obrácená úloha, na začátku musíš mít palivo na zpomalovaní všeho pliva, které budeš potřebovat dál

Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Napsal: 28.12.2018 22:46
od DanHeřt
Občas trochu té matematiky neuškodí, raketová rovnice je velmi jednoduchá a internet je plný kalkulaček které to samy spočítají - http://www.quantumg.net/rocketeq.html
Takže si můžeš propočítat kolik potřebuje která raketa paliva. Pro F9 můžeš použít čísla z http://spaceflight101.com/spacerockets/falcon-9-ft/

první stupeň: 23 tun, 411 tun paliva, ISP +/- 300s
druhý stupeň: 4 tuny, 107 tun paliva, ISP 348s

Ve zkratce, druhý stupeň je lehčí a efektivnější, proto mu stačí méně paliva k dosažení orbity, prostě důvod proč používáme vícestupňové rakety.