Super Heavy (BFR)

Informace o vývoji a změnách na poli nosičů a kosmických lodí firmy SpaceX
Odpovědět
Geo
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
Příspěvky: 227
Reputace: 2
Registrován: 22.10.2016 14:09
Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Příspěvek od Geo »

Proč OT ? Když jsem si včera přečetl v odborném armádním zdroji, co vlastně měli rusové testovat, ta podobnost s tím co řeší SpaceX při brždění Starshipu člověka trkne. Nechci sem míchat propagandu ani zbraně, jen říkám, že jde o stejný problém. Jak zbrzdit těleso o atmosféru. Na řešení pracuje několik týmů v různých zemích světa.
Uživatelský avatar
jakubv
Zkušený vesmírný badatel
Zkušený vesmírný badatel
Příspěvky: 632
Reputace: 17
Registrován: 4.2.2017 23:23
Kontaktovat uživatele:
Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Příspěvek od jakubv »

Uvidíme, Elon slibuje prezentaci v Březnu/Dubnu 2019,
nicméně tím že miluje twitter, tak počítám, že lidi z něj vytáhnou do té doby ještě hodně detailu :-)
-----------------
xx jakubv
Geo
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
Příspěvky: 227
Reputace: 2
Registrován: 22.10.2016 14:09
Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Příspěvek od Geo »

Jo ! Pod to tahání informací se podepisuji :-D
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2020
Reputace: 40
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Příspěvek od petrsida »

Geo píše:Proč OT ? Když jsem si včera přečetl v odborném armádním zdroji, co vlastně měli rusové testovat, ta podobnost s tím co řeší SpaceX při brždění Starshipu člověka trkne. Nechci sem míchat propagandu ani zbraně, jen říkám, že jde o stejný problém. Jak zbrzdit těleso o atmosféru. Na řešení pracuje několik týmů v různých zemích světa.
Zkus se zamyslet nad tím, jestli tebou položená otázka je smysluplná, super tajná vojenská technologie ve stádiu zkoušek ...

A jinak souhlas, zbraně tady nikdo řešit nechce.
todtv
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1064
Reputace: 21
Registrován: 18.11.2018 23:11
Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Příspěvek od todtv »

Něco na téma energií při vstupu do atmosféry, celkově asi OT, ale k aktuální diskusi o brzdění SS o atmosféru pro představu relevantní pro představu (o meteorech a raketoplánu):
https://www.faa.gov/about/office_org/he ... _Space.pdf

Narychlo jsem tam našel celkové tepelné zatížení plochy dle rychlosti vstupu v řádech 100vek MJ/m2 - je to celkové, tedy toto vydělte počtem sekund brzdící fáze a máte průměrné! nikoliv max na která musí být návrh W/m2.
Pokud by BFS brzdila o atmosféru jako raketoplán 30 min, tedy 1800 s, pak průměrný tepelný "výkon" namáhání povrchu (pokud povrch vše absorbuje a nic neodráží!) by byl v řádech 100vek kW/m2, tedy jsem se se svými 10 kW/m2 sekl o řád dolu.

To jsem na to zvědavý jak to nakonec vyřeší.

Můžete si to pročíst v detailu a třeba tam najdete další zajímavosti. Je tam i porovnání tvarů včetně zmíněného odsunu rázové vlny dále od tělesa při "tupém" tvaru versus ostrá špička apod.
Geo
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
Příspěvky: 227
Reputace: 2
Registrován: 22.10.2016 14:09
Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Příspěvek od Geo »

Díky ! To jsou zajímavé informace, dá se z toho odvodit, že třeba SpaceX při přistání prvního stupně zvládne to samé co raketoplán až za 1/3 času , ano je to jiné těleso, jiná hmotnost, jiný tvar a jiná rychlost opět asi 1/3 ale rychlosti Space Shutle. Chci říci SpaceX umějí přistát z rychlosti kterou měl raketoplán cca ve výšce 45 km oni to umí ze stejné rychlosti ale z výšky přes 100 km , bez tepelného štítu, speciálních materiálů apod. Oni prostě neuvažují mám letadlo potřebuji zbrzdit letadlo, mám raketu zbrzdím raketu. Oni uvažují něco zbrzdíme plachtěním , něco motoricky a kombinují si vše dohromady dle svých potřeb. A stejně budou postupovat i u SpaceShip, což ostatně i naznačují jejich simulace. Když dnes zkouší/zkoušeli např. číňané VVU-14, USA X-51 , HTV-2 a indové Brahmana, žádný z nich nekombinuje různé možnosti brždění motorického a aerodynamyckého to dnes/nyní umí jen SpaceX . A proto si myslím, že nebudou potřebovat nějaké super extra scifi slitiny. Ano ta slitina nebude běžná ale současně bude dostupná ekonomicky.
Prostě nejdříve budou na okraji atmosféry brzdit motoricky , pak loď otočí a budou brzdit aerodynamicky aby loď opět pootočili a dokončili vše á la Falcon-9 motoricky.

P.S. Omlouvám se, dotaz " jestli nevíte co je to za slitinu" byl pokus o vtip.
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2020
Reputace: 40
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Příspěvek od petrsida »

jenom technická

první stupeň Falconu a orbitalní těleso jsou úplně jiné ligy, je to nějakých 5-6000 km za hodinu proti 28000 km za hodinu , to vůbec nemůžeš srovnávat

orbitální brzdění nebude, to je čistá ztráta paliva, pleteš si to asi z deorbitačním zážehem, ten slouží ke snížení perigea a navedení do atmosféry

přistávat motoricky z oběžné dráhy nejde, bylo by extrémně náročné na palivo, de facto jako start, spíš ještě hůř
Geo
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
Příspěvky: 227
Reputace: 2
Registrován: 22.10.2016 14:09
Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Příspěvek od Geo »

Já vím, že jsou to jiné ligy stejně jako start Falconu-9 s přistáním nebo bez něj, jaký je rozdíl v palivu 1/4, možná víc a přesto to dělají. Proto říkám že přibrzdí motoricky z těch 28 tis. možná na rychlost 15tis. možná víc možná míň , použijí aerodynamické brždění a konec z těch cca 6 tis. opět motoricky. ta čísla samozřejmě nevím, jen uvažuji jak si myslím, že k tomu přistoupí, protože si myslím že to zcela jistě budou kombinovat protože metan si na Marsu doplní. A drožkaření k Měsíci zvládnou i bez tankování někde na orbitu.
Ta kombinace jim umožní to uchladit a materiálově zvládnout, prostě žádné bláznivé sci-fi, ale vyjdou z ( relativně ) dostupných technologií. A palivem šetřit nebudou, to si ho raději vezmou víc a odnesou míň.
A proto jsem psal o těch vojenských technologiích, kde nebrzdí motoricky a vše se snaží udělat aerodynamicky. Evidentně si myslí, že materiál co vydrží teploty nad 1500°C možná výš dnes již mají, a myslí si to čtyři země.
Elon rozhodně ty země zcela následovat nebude, půjde svou cestou , dle mne cestou " trochu více paliva za mnohonásobnou opakovatelnost " , ve fyzice a v přírodě vůbec je vždy něco za něco.
Proto se těším z možnosti takto debatovat a těšit se pomalu na každý další den. Děkuji Vám přátelé.
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2020
Reputace: 40
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Příspěvek od petrsida »

ale ono to není o trochu víc paliva, ono je to o hodně víc, to co popisuješ je velmi podstatná delta v, mnoho set tun, a to by muselo odstartovat z povrchu

v žádném plánu nic takového použito není
todtv
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1064
Reputace: 21
Registrován: 18.11.2018 23:11
Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?

Příspěvek od todtv »

Pouze poznámka:
Už jsem v diskusích upozorňoval, že hodně lidí si neuvědomuje, že v případě plně motorického přistání by jste spotřebovali srovnatelné množství paliva na přistání jako na start! Viz i přispěvek od předřečníka výše.

(Vzdáleně nepřesně pro laiky by tomu odpovídala excitace elektronu v obalu atomu a při jeho návratu na původní hladinu opětné vyzáření té samé energie - ale toto je jen hrubé přiblížení, ve skutečnosti jde o jiné síly, jde spíše jen o připomenutí pohybu mezi různými energetickými hladinami)

Odpovědět

Zpět na „Rakety a lodě“