Jde o náklady na start.
Pokud by i 5 tun na LEO vynášela raketa třebas přehnaně i vysoká 200 m a vážící 10 000 tun za 10 mil USD se ziskem, zatímco konkurence, případně starší řada vlastních raket to umí od 35 mil USD a výše tak je ekonomicky jedno, že je to jako s "Phaserem XII na ferengijského brablence". I když technologicky nad tím kroutíme hlavou.
Já být zákazník, tak zaplatím 10 mil USD místo 35 mil USD a jsem rád že ještě ušetřím a je mi jedno, že to tam dopraví na obludě. Hlavně levněji a přesně kam chci.
Nutno brát v úvahu, že PLNĚ ZCELA ZNOVUPOUŽITELNÁ SH+SS (samotná SS nevím přesně jak jsem psal výše - pouze mám informaci, že samotná SS měla být schopna dosáhnout LEO - také v tom určitě má nějakou roli použití Raptorů s zcela uzavřeným cyklem s vyšší účinnosti než Merlin) má vyjít levněji než částečně znovupoužitelná F9 nebo FH. S tím, že zavedení zcela recyklovatelné F9 FH má plno problémů a sníží se tím i jejich nosnost. Jedině bych použil kopii zmenšené SH+SS, ale pak zase nemůžu použít na vše unifikované komponenty při výrobě a musel bych udržovat 2 řady vedle sebe.
Samozřejmě pokud mě dožene konkurence a bude používat menší typy své plně znovupoužitelné "SH+SS" s vyšší efektivností při spotřebě paliva s nižší cenou, tak se zamyslím zda pro mě není lepší změnit přístup.
Vycházím z toho, že u E. Muska se po čase ukáže, že jeho záměry s něčím mají i vedlejší záměr, který se objeví později nebo se ukáže užitečný později.
Jen pro dokreslení. Náklady na start F9 jsou tuším 60 mil USD a 90 mil USD pro FH při návratu prvních stupňů. Cena paliva je prý ve 100vkách tisíců USD, spíše jednotky mil. USD u FH, na každý start (tuším se objevovala čísla 300 - 600 000 USD apod. pro F9,a le dle cen níže mi vychází jednotky miliónů USD). Výrobní cena vlastní rakety může být 25 - 40 mil USD - šlo by to srovnat dle rozdílu ceny startu pro FH dle toho co se vrátí z FH zpět. Největší cenu Falconů dělá prázdný 1. stupeň, pak prázdný 2. stupeň a aerodynamický kryt. Dále máme provoz rampy s personálem, provozní nákady na raketu - renovace 1. stupně nebo prohlídka SH+SS, dle počtu startů se do toho počítá s výrobními náklady a zisk jde na zaplacení vývoje.
Takže u F9 se např. návratem 1. stupně zachrání hodnota 20 mil USD, ale 10 - 15 mil výrobní ceny se zahodí do oceánu. a zaplatí se např. 2 000 000 USD za palivo. U FH obdobně s vyššími cenami, ale rel. vyšší možností záchrany výrobní ceny, zahodí se minimálně to samé (2. stupeň a kryt).
U (SH)+SS se vrátí celá výrobní cena. Zahodí se 0 (nula) USD. Výrobní cena zde může být místo F9 25 - 40 mil USD SH+SS 100 - 200 mil USD, ale vše se vrátí s tím, že zde je větší množství cyklů znovupoužitelnosti než u F9 (tedy rozložení výrobní ceny a spol. do více startů). A palivo bude za řekněme 1 500 000 USD, jenom jsem střelil od boku bez výpočtu z ceny LOX a metanu.
Cena normálního kapalného metanu na trhu je kolem +- 1350 USD/tunu (SH+SS). Tekutý kyslík (F9 FH a i SH+SS) stojí např. kolem 160 USD/t (stošedesát) - tedy doslova za babku. Rp-1 (F9, FH) cenu jsem našel cca 5 000 USD/tunu. Takže koukám SH+SS má i relativně dost úsporu na palivu pokud nemusí používat nějaký echt super přečištěný metan.
Panečku to je kouzlení s čísly (nekoukal jsem do diskuse hlouběji, kde jsou jistě ceny kolem F9 přesněji).
Ale podstatu to snad ukazuje.