Super Heavy (BFR)
- petrsida
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3884
- Reputace: 3050
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Super Heavy (BFR)
Klid kluci, je to jenom raketa
Já bych si tu legraci představoval nějak takto, otočné vahadlo s protizávažím a tlumením, které zároveň funguje jako zdvihací mechanismus, přistání mimo rampu
je to taková malůvka, tak se neděste
Já bych si tu legraci představoval nějak takto, otočné vahadlo s protizávažím a tlumením, které zároveň funguje jako zdvihací mechanismus, přistání mimo rampu
je to taková malůvka, tak se neděste
- petrsida
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3884
- Reputace: 3050
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Super Heavy (BFR)
Z jiného soudku
nový update od Brendana Lewise, děkujeme
nový update od Brendana Lewise, děkujeme
Re: Super Heavy (BFR)
@Pospisil: mate samozrejmne pravdu, bude to kolos.
A bylo by zajimave vedet, jestli rekneme ten +/- 1m je proste maximalni dosazitelne "rozliseni" navedeni takoveho macka. Docela by me zajimalo, jak presne se to da spocitat, respektive simulovat (co vsechno na to ma zasadni vliv a jak dobre je to zname).
Napada me me par faktoru, co omezuji moznosti srovnavat presnost pristani SH a F9:
1) jine rozmery a hmotnosti (cim vetsi, tim hur riditelny, ale zase stabilnejsi a lepe odolavajici vetru?)
2) jine chovani paliva v nadrzich (napr. momenty hybnosti kerosinu a metanu, nevim jestli je to podstatne)
3) jiny pohon (Merlin vs Raptor) a to predevsim z hlediska dynamickych zmen tahu (tyto udaje nejsou k dispozici ze?)
4) jiny pomer rozsahu tahu a hmotnosti: SH by mel teoreticky umet zaviset ve stylu New Glenn?
Pokud je to OT, tak se omlouvam. Me jen tohle tema pripomnelo stare dobre casy, kdy jsem se pokousel pochopit teorii rizeni. Tento muj zlocin je jiz nastesti promlceny
A bylo by zajimave vedet, jestli rekneme ten +/- 1m je proste maximalni dosazitelne "rozliseni" navedeni takoveho macka. Docela by me zajimalo, jak presne se to da spocitat, respektive simulovat (co vsechno na to ma zasadni vliv a jak dobre je to zname).
Napada me me par faktoru, co omezuji moznosti srovnavat presnost pristani SH a F9:
1) jine rozmery a hmotnosti (cim vetsi, tim hur riditelny, ale zase stabilnejsi a lepe odolavajici vetru?)
2) jine chovani paliva v nadrzich (napr. momenty hybnosti kerosinu a metanu, nevim jestli je to podstatne)
3) jiny pohon (Merlin vs Raptor) a to predevsim z hlediska dynamickych zmen tahu (tyto udaje nejsou k dispozici ze?)
4) jiny pomer rozsahu tahu a hmotnosti: SH by mel teoreticky umet zaviset ve stylu New Glenn?
Pokud je to OT, tak se omlouvam. Me jen tohle tema pripomnelo stare dobre casy, kdy jsem se pokousel pochopit teorii rizeni. Tento muj zlocin je jiz nastesti promlceny
What is the most important thing a man needs if he wants to build? The will to do it. Wernher Von Braun
Re: Super Heavy (BFR)
Takze system protizavazi musi generovat neco kolem 180 tun...
Ta vez by se v prazdnem stavu docela ohybala ne?
Rsp. jednoduche rameno s protizavazim to neresi.
Spis by to mel byt nejaky kladkostrojovy system, aby to zavazi tak nezatezovalo vlastni konstrukci veze.
Jenom poznamky k pevnosti konstrukce...
Z fyziky si pamatuji, co to je, ale nedokazi to aplikovat na takto velke a tezke konstrukce.
Ale dekuji za detaily.
"Když se podíváš na nebe, sníš o tom být mezi hvězdami. Když jsi mezi hvězdami a podíváš se dolů, sníš o tom být zpátky na Zemi."
Chris Sembroski
Chris Sembroski
- petrsida
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3884
- Reputace: 3050
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Super Heavy (BFR)
Protizávaží nemusí nutné mít plnou váhu lodi, něco lze nechat na hydraulice, to jestli se věž bude ohýbat záleží na tom jak robustní tu konstrukci uděláš, 200 tun zase není neřešitelný problém, navíc by se to dalo udělat i tak, ze rameno v prázdném stavu vzepre zespodu konzola
Jinak jasné, jde to udělat tisícem způsobu, klidně pres kladky, ale znáš to, nejlepší soucastka je žádná soucastka
Odhadem co tam byt musí:
- pohyblivé rameno s tlumičem a nějaké protizávaží
- otočný mechanismus
- betonová vana chranici základy před dopadem v případě neúspěchu
Ještě mi vychází, ze by se se dat melo jenom na dvě kormidla, třetí to strašně komplikuje, bylo by extrémně namáhané při zhoupnuti stupně po dosednutí
Jinak jasné, jde to udělat tisícem způsobu, klidně pres kladky, ale znáš to, nejlepší soucastka je žádná soucastka
Odhadem co tam byt musí:
- pohyblivé rameno s tlumičem a nějaké protizávaží
- otočný mechanismus
- betonová vana chranici základy před dopadem v případě neúspěchu
Ještě mi vychází, ze by se se dat melo jenom na dvě kormidla, třetí to strašně komplikuje, bylo by extrémně namáhané při zhoupnuti stupně po dosednutí
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10833
- Reputace: 10281
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Super Heavy (BFR)
Já si naopak myslím, že výhodnější bude dosednout na všechna 4 kormidla, kvůli rozložení zátěže na 4 body, místo jen na 3 nebo dokonce jen 2.
Další zajímavý navrh:
Další zajímavý navrh:
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
- petrsida
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3884
- Reputace: 3050
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Super Heavy (BFR)
Ten je pěkný, k těm 4 bodům záchytu, to pak ale bude potřebovat tlumiče na kyvy podél vertikální osy.
- Saturn1234
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1377
- Reputace: 771
- Bydliště: Praha
- Registrován: 13.4.2020 11:19
- Kontaktovat uživatele:
Re: Super Heavy (BFR)
Celé jsem to tu nečetl, takže jestli to tu už někde bylo, tak se omlouvám, ale k čemu to SpaceX vlastně bude? Super Heavy nebude schopen dosednout tak měkce? Nic jiného mě asi nenapadá.
lift off we have a lift off
Re: Super Heavy (BFR)
Komentář Scotta Manleyho k tématu