Super Heavy (BFR)
- petrsida
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3884
- Reputace: 3051
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Super Heavy (BFR)
výbuch N1 měl tuším 3kt TNT, tady je paliva cca dvojnásobek, odhad tak +- 3 až 5 kt
ono to tak blízko není jsou to stovky metrů, a energie výbuchu se rozptyluje do prostoru + něco pokryje ochranný val
všechno strašně zkresluje to, jak jsou ty věci na rampě (loď a jeřáb) velké
ono to tak blízko není jsou to stovky metrů, a energie výbuchu se rozptyluje do prostoru + něco pokryje ochranný val
všechno strašně zkresluje to, jak jsou ty věci na rampě (loď a jeřáb) velké
Re: Super Heavy (BFR)
Tak jako max výtěžnost výbuchu si každý spočte. Stačí zjistit kolik energie v kJ se uvolní při výbuchu 1kg/t TNT a přes chemickou rovnici zjistit kolik se uvolní kJ při spálení daného množství metanu, resp. už je to spočtené. Pak jen kJ metanu převést přes kJ TNT na kg nebo tuny TNT a je to.
Na to vše pro diskusní přesnost by měla stačit Wikipedie.
Na to vše pro diskusní přesnost by měla stačit Wikipedie.
- petrsida
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3884
- Reputace: 3051
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Super Heavy (BFR)
todtv píše: ↑2.11.2020 15:59 Tak jako max výtěžnost výbuchu si každý spočte. Stačí zjistit kolik energie v kJ se uvolní při výbuchu 1kg/t TNT a přes chemickou rovnici zjistit kolik se uvolní kJ při spálení daného množství metanu, resp. už je to spočtené. Pak jen kJ metanu převést přes kJ TNT na kg nebo tuny TNT a je to.
Na to vše pro diskusní přesnost by měla stačit Wikipedie.
není, protože záleží ještě na tom, za jak dlouho to vše spálíš, a je rozdíl, jestli za milisekundu, nebo měsíc, celé je to o tom, kolik umožní konstrukce, de facto to zjistíš, až když to bouchne
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10833
- Reputace: 10287
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Super Heavy (BFR)
To: todtv
Hm, ono to spočítat takto jednoduše taky není úplně košér. Můžeš na tu výslednou energii jít buď přes potřebnou rychlost a výšku, do které tento nosič dokáže vynést určité množství nákladu, nebo jak píšeš přes chemickou energii uvolněnou spálením daného množství pohonných látek. Přes tyto dva postupy ti pro SS/SH vyjde poměrně široké rozpětí 2,3 - 14 kt TNT.
Což asi všichni cítíme, že není moc dobrá shoda. Navíc, při případné explozi nosiče, na rampě nebo i za letu, nebudou obě složky pohonných hmot vůbec dobře promísené. Jsou každá separovaná v objemných nádržích a pokud dojde k havárii, nebude to v pravém smyslu exploze, ale velmi rychlé hoření. Takže stanovit ekvivalent TNT pro takto velký nosič s malým počtem velkých nádrží není zrovna triviální úloha.
Btw, před startem prvního FH Elon řekl reportérům, že tento nosič před startem obsahuje energii ekvivalentní 1,8 kt TNT.
Hm, ono to spočítat takto jednoduše taky není úplně košér. Můžeš na tu výslednou energii jít buď přes potřebnou rychlost a výšku, do které tento nosič dokáže vynést určité množství nákladu, nebo jak píšeš přes chemickou energii uvolněnou spálením daného množství pohonných látek. Přes tyto dva postupy ti pro SS/SH vyjde poměrně široké rozpětí 2,3 - 14 kt TNT.
Což asi všichni cítíme, že není moc dobrá shoda. Navíc, při případné explozi nosiče, na rampě nebo i za letu, nebudou obě složky pohonných hmot vůbec dobře promísené. Jsou každá separovaná v objemných nádržích a pokud dojde k havárii, nebude to v pravém smyslu exploze, ale velmi rychlé hoření. Takže stanovit ekvivalent TNT pro takto velký nosič s malým počtem velkých nádrží není zrovna triviální úloha.
Btw, před startem prvního FH Elon řekl reportérům, že tento nosič před startem obsahuje energii ekvivalentní 1,8 kt TNT.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Super Heavy (BFR)
Bereme efektivní výbuch, navíc je poblíž pod tím kapalný kyslík. Od toho teroretického výpočtu se můžeme odpíchnout už jenom dolu. Např. efektivita 70 % proti výpočtu. Přesně to kvůli různým omezením a neefetivitám nelze spočíst. I SN4 vybuchla vlastně na 2x a nikoliv najednou.
Re: Super Heavy (BFR)
Máte pravdu, že v případě exploze nosiče by nešlo o výbuch, ale prudké hoření.
Nicméně, ani jaderná bomba není ve skutečnosti výbuch, ale řetězová reakce. V přápadě vodíkových pum pak prudká fúzní reakce. Čím vyšší výtěžnost, tém déle trvá. Ohnivá fúzní koule Car bomby, asi 60Mt TNT, největší v historii, rostla do maximání velikosti celých 12 sekund. Je ale pravda, že při výtěžnosti řádu jednotek kt jsou ty časy vemi krátké.
Každopádně bych ale souhlasil s tím, že je možné výtěžnost výbuchu SS/SH spočítat podle energetické hustoty paliva. Dá se tím minimálně zjistit horní limit energie. Přičemž TNT má asi 4.2kJ/kg. Jako když sníte čtyři tatranky.
(konec off topicu)
Nicméně, ani jaderná bomba není ve skutečnosti výbuch, ale řetězová reakce. V přápadě vodíkových pum pak prudká fúzní reakce. Čím vyšší výtěžnost, tém déle trvá. Ohnivá fúzní koule Car bomby, asi 60Mt TNT, největší v historii, rostla do maximání velikosti celých 12 sekund. Je ale pravda, že při výtěžnosti řádu jednotek kt jsou ty časy vemi krátké.
Každopádně bych ale souhlasil s tím, že je možné výtěžnost výbuchu SS/SH spočítat podle energetické hustoty paliva. Dá se tím minimálně zjistit horní limit energie. Přičemž TNT má asi 4.2kJ/kg. Jako když sníte čtyři tatranky.
(konec off topicu)
-
- Zkušený vesmírný průzkumník
- Příspěvky: 381
- Reputace: 569
- Bydliště: Ondřejov
- Registrován: 21.3.2017 14:40
Re: Super Heavy (BFR)
Ekvivalent TNT říká, kolik se uvolní veškeré energie (a nerozlišuje její formu). Takže správně je jen druhý postup - chemická enerige uvolněná spálením. Určitě ne první postup, který pouze říká, jakou část takto vzniklé energie se podaří přeměnit na kinetickou a potenciální energii rakety/nákladu (a to nemluvím o tom, že stejně je většina přeměněna na kinetickou a potenciální energii neseného paliva).Pospíšil píše: ↑2.11.2020 18:44 Můžeš na tu výslednou energii jít buď přes potřebnou rychlost a výšku, do které tento nosič dokáže vynést určité množství nákladu, nebo jak píšeš přes chemickou energii uvolněnou spálením daného množství pohonných látek. Přes tyto dva postupy ti pro SS/SH vyjde poměrně široké rozpětí 2,3 - 14 kt TNT.
(To, jaké bude mít tato uvolněná energie destrukční účinky, už je pak samozřejmě otázkou spousty dalších faktorů).
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10833
- Reputace: 10287
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Super Heavy (BFR)
O což tady jde především.
Pokud bude SS/SH na rampě plná paliva a natlakovaná, bude její destrukční účinek v případě exploze výrazně jiný, nižší, než kdyby na stejném místě seděla jaderná hlavice o stejném ekvivalentu TNT. Zcela jiný účinek by taková exploze měla, pokud by bylo palivo a okysličovadlo dokonale promíseno v celém objemu a mohlo zreagovat teoreticky v jediný moment.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Super Heavy (BFR)
Panove, dekuji za analyzu.
Me na prvopocatku slo o kalkulovatelne riziko pro pozemni stavby a konstrukce.
Me na prvopocatku slo o kalkulovatelne riziko pro pozemni stavby a konstrukce.
"Když se podíváš na nebe, sníš o tom být mezi hvězdami. Když jsi mezi hvězdami a podíváš se dolů, sníš o tom být zpátky na Zemi."
Chris Sembroski
Chris Sembroski
- petrsida
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3884
- Reputace: 3051
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Super Heavy (BFR)
Závěr by mohl znít, ze výbuch na rampě rozhodne není ideální, je víceméně jedno, jestli to bude kilotuna, tři, nebo sedm