Super Heavy (BFR)
Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?
Ja to samozrejme vsechno cetl, jsou to stejne spekulace co koluji uz dva roky. Fakt tomu neverim, nedava to technicky smysl. Pockam si na ofiko verzi.Pospíšil píše:OK, nehodlám tě dál přesvědčovat, vidím že to nemá cenu. Jen ti poradím, aby ses podíval na první stránku této nitě, příspěvek od Dana Heřta a taky do vlákna Všeobecně o společnosti (SpaceX), moje zmínka o velkém kontraktu na uhlíkové kompozity.Jardax píše:Tak to si radsi pockam. Ten prumer stupne co uvadis je prilis a tah motoru zase malo... a navic to naprosto nesouhlasi s cimkoliv co zatim prosaklo...
To co popisujes napadne pripomina N-1
N1 i Saturn V budou proti MCT menší bráchové.
Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?
Omlouvám se, že reaguju až teď, příspěvek jsem si přečetl jen v době kdy tam byli smajlíci a tohohle dodatku jsem si nevšiml - až teď. Financuje mne Stream za Dobývání vesmíru a Noční oblohu.Pospíšil píše:A kdo financuje tebe, Dugi?
Mám pocit, že prací na tomto portále trávíš tak zhruba 12 - 16 hodin denně a to už nějakého sponzora vyžaduje...
K tomu ještě nějaké občasné přivýdělky nepravidelného rázu o menším finančním objemu.
Jinak se tu rozběhla moc pěkná debata.
- kopapaka
- Zkušený vesmírný průzkumník
- Příspěvky: 352
- Reputace: 2
- Bydliště: kósek od Prostějova
- Registrován: 23.5.2014 7:38
Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?
To už mi skoro přijde, jako by SpaceX opustila prostý válec - z kompozitů by se v pohodě "uplácal" i jiný tvar Skoro by tomu odpovídal i údaj o 12-15m.Pospíšil píše: Několik parametrů BFR je v hrubých rysech známých už dnes. Mezi ně mimo jiné patří:
- palivo : metan
- průměr nosiče : 12 - 15 m
- tah Raptoru : ~ 3x tah M1D
- počet Raptorů v prvním stupni : 20 - 30
Jinak jsem už narazil na údaj 44 stop, třicet motorů v prvním a šest v druhém stupni. No kdo ví.
- kopapaka
- Zkušený vesmírný průzkumník
- Příspěvky: 352
- Reputace: 2
- Bydliště: kósek od Prostějova
- Registrován: 23.5.2014 7:38
Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?
Tak si říkám jestli by šlo schovat nafukovací habiat do metanové nádrže MCT? Vyřešilo by to spoustu problémů s ochranou , manipulací na orbitě, navíci by to omezilo přelévání paliva. Krom toho by se pak habiatem dalo sešplhat do spodní části MCT na vystoupení, atd.
-
- Zájemce o kosmonautiku
- Příspěvky: 66
- Reputace: 5
- Registrován: 26.4.2016 23:06
- Kontaktovat uživatele:
Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?
Jelikož ten metan má být skapalněný - hodně podchlazený, tak se to myslím vylučuje. Pokud-li ovšem nechcete velký nafukovací mrazák.kopapaka píše:Tak si říkám jestli by šlo schovat nafukovací habiat do metanové nádrže MCT? Vyřešilo by to spoustu problémů s ochranou , manipulací na orbitě, navíci by to omezilo přelévání paliva. Krom toho by se pak habiatem dalo sešplhat do spodní části MCT na vystoupení, atd.
- marek
- Zájemce o kosmonautiku
- Příspěvky: 92
- Reputace: 0
- Bydliště: Střední Morava
- Registrován: 31.8.2012 14:28
Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?
Pospíšil píše:Prozradím jednu drobnou lahůdku - díky poskytnutí dobrovolného finančního příspěvku na zajištění dopravy a ubytování jednoho z aktivních členů NSF L2 na nadcházející konferenci v Mexiku, odkud se bude snažit podávat nejčerstvější informace z epicentra a pokládat dotazy Ełonu Muskovi, který tam představí koncept MCT, se mi dostalo příslibu dříve neavizované odměny v podobě poskytnutí zhruba rok starého interního SpaceX dokumentu, shrnujícího základní parametry tohoto dopravního systému. Dokument bych měl obdržet jeden den před tím, než Elon zveřejní detaily nejnovější vývojové verze MCT, tedy až 26.9.
Bude tak možné porovnat, jak se návrh konstrukce nosiče, lodi i celého dopravního systému za poslední rok vývoje posunul, či případně změnil.
Pokud to bude v mých silách a časových možnostech, podělil bych se s vámi o některé z těchto informací, snad možná i formou článku na blog.
Sám jsem jako na trní, zbývá ještě 46 dní, ale urychlit se to bohužel nijak nedá. Musíme vydržať.
byl ti poskytnut ten materiál, o kterém jsi psal ve výše zmíněném příspěvku?
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10800
- Reputace: 10174
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?
Ano, dokument jsem včera dostal. Sdílet ho ale celý nebudu.marek píše:byl ti poskytnut ten materiál, o kterém jsi psal ve výše zmíněném příspěvku?
Po dnešní večerní prezentaci EM vyhodnotím rozdíly a případně popíšu v článku.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
-
- Zájemce o kosmonautiku
- Příspěvky: 66
- Reputace: 5
- Registrován: 26.4.2016 23:06
- Kontaktovat uživatele:
Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?
Tak koukám že celá diskuze okolo BFR a ICT se odehrává ve vlákně MCT. Mě ale zajímá i samotná BFR, ta by měla být až 1000x použitelná což při 5 startech tankovací lodi na 1 start ICT vychází na cca 166 letů ICT k Marsu.
Proto mě napadá jestli ta životnost bude opravdu 1000 startů, tak nejspíše bude sloužit i k jiným účelům než jen vynášet ICT a tankovací loď. Při konstrukci vhodného druhého stupně by to mohla být ideální raketa pro vynášení objemných a těžkých satelitů či částí vesmírných stanic (nebo rovnou celou stanici najednou). Použít by se dala i k vynášení velkého množství satelitů běžné velikosti.
Co se týče rozměrově nadměrných nákladů, tak se běžně používají aerodynamické kryty o větším průměru než samotný nosič (u SLS i o 2 metry). BFR by mohla zvládnout klidně i kryt kolem 16 metrů v průměru (ICT má sice 17 metrů ale ne po celém obvodu) což by dávalo úctyhodný prostor pro orbitální stanice či opravdu velké teleskopy (které by už dovolovali přímé pozorování exoplanet).
Na vyšší dráhu než LEO by se dalo použít tankování podobně jako u ICT.
Problém je ale znovupoužitelnost. Vyjdeme-li tvarem z ICT tak nemáme ve špici moc prostoru pro náklad a vypouštět ho budeme podobně jako z raketoplánu.Na špici chráněnou tepelným šťítem asi nic neumístíme. Použijeme-li klasickou konstrukci 2. stupně (jako u F9) nemáme zase potřebný aerodynamický tvar pro vstup do atmosféry a musíme to řešit jinak. Další řešení je druhý stupeň nezachraňovat, odpadnou nám prostřední 3 motory Raptor, tepelný štít i přistávací nohy a kormidla. Navíc z GTO nebo L1 či L2 bodu musíte mít už i značnou palivovou rezervu pro návrat.
Proto mě napadá jestli ta životnost bude opravdu 1000 startů, tak nejspíše bude sloužit i k jiným účelům než jen vynášet ICT a tankovací loď. Při konstrukci vhodného druhého stupně by to mohla být ideální raketa pro vynášení objemných a těžkých satelitů či částí vesmírných stanic (nebo rovnou celou stanici najednou). Použít by se dala i k vynášení velkého množství satelitů běžné velikosti.
Co se týče rozměrově nadměrných nákladů, tak se běžně používají aerodynamické kryty o větším průměru než samotný nosič (u SLS i o 2 metry). BFR by mohla zvládnout klidně i kryt kolem 16 metrů v průměru (ICT má sice 17 metrů ale ne po celém obvodu) což by dávalo úctyhodný prostor pro orbitální stanice či opravdu velké teleskopy (které by už dovolovali přímé pozorování exoplanet).
Na vyšší dráhu než LEO by se dalo použít tankování podobně jako u ICT.
Problém je ale znovupoužitelnost. Vyjdeme-li tvarem z ICT tak nemáme ve špici moc prostoru pro náklad a vypouštět ho budeme podobně jako z raketoplánu.Na špici chráněnou tepelným šťítem asi nic neumístíme. Použijeme-li klasickou konstrukci 2. stupně (jako u F9) nemáme zase potřebný aerodynamický tvar pro vstup do atmosféry a musíme to řešit jinak. Další řešení je druhý stupeň nezachraňovat, odpadnou nám prostřední 3 motory Raptor, tepelný štít i přistávací nohy a kormidla. Navíc z GTO nebo L1 či L2 bodu musíte mít už i značnou palivovou rezervu pro návrat.
Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?
Říkal jsem si, jestli by se dal vytvořit znovupoužitelný horní stupeň pro komerční lety na orbitu Země, který by byl tvarově (a konstrukčně) velmi podobný BFS (Big Fucking Spaceship), jen by v horní části místo prostoru pro posádku měl de facto aerodynamický kryt, který by se ovšem neodstřeloval, ale pouze rozevíral (podobně jako kryt dokovacího ringu u D2 nebo vrata nákladového prostoru u STS). Buď by se mohl rozevírat na čtvrtiny, nebo, pokud by otevírání a zavírání spodku pokrytého tepelnou ochranou bylo problém, tak pouze dvě horní čtvrtiny - to by pořád mělo stačit na vykládání poměrně velkých satelitů. Sice by se ani zdaleka nevyužila celá nosnost systému (pokud bychom zrovna nepotřebovali dopravit na orbitu masivní blok olova), ale při plné znovupoužitelnosti by to mohlo být mnohem levnější než expendable horní stupeň libovolné velikosti, a rozhodně levnější než expendable stupeň velikosti BFS.
"The meek will inherit the Earth." ..and the rest of us, Universe.
Re: BFR - Big "Falcon" Rocket ?
V diskuzi na www.kosmo.cz se objevují celkem zajímavé informace a úvahy, které začínají stále více podepírat můj celkový pesimismus k projektu BFR/MCT. Nyní se už hovoří o posunu prvního pilotovaného startu z 2022 na 2028 /zatím o 6 let/ nebo o faktické nemožnosti vyrobit oněch asi 1000 tun metanového paliva na povrchu Marsu , k čemuž by bylo údajně nutné vytěžit kolem 100 000 tun místní "zeminy" apod. Jako zdroj energie se jeví nejspíš atomová elektrárna o výkonu min. několika MW. Doprava atomové elektrárny na Mars se jeví jako náročná. Projekt BFR/MCT postupně mizí v oblasti románů ScFi.