Transporter-1 Rideshare

Souhrn misí, které odstartovaly pomocí technologií firmy SpaceX
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10832
Reputace: 10279
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Transporter-1 Rideshare

Příspěvek od Pospíšil »

Vaclavik píše: 24.1.2021 23:53
petrsida píše: 24.1.2021 23:22 To by pak byl jeden z nejlepších obchodů pro SpaceX vůbec - 133 milionů a ještě 10 starlinků nahoře ??
Otázka zda to bylo takto. Protože zejména CubeSaty vypouštěla třetí strana, tak tam si myslím, že cenotvorba byla jiná. A SpaceX tedy neinkasovala 133 milionů USD.
Kolik SpX nakonec za tuto misi utržila samozřejmě nevíme, nicméně cena 1M USD / 200 kg na 1 portu, kterou zmiňoval Dugi, je správně, viz:
https://spaceflightnow.com/2021/01/24/s ... atellites/


"On its website, SpaceX says it charges customers as little as $1 million to launch a payload of 440 pounds (200 kilograms) on a dedicated rideshare flight to sun-synchronous orbit. Enabled by cost reductions from reusing Falcon 9 rocket hardware, the SpaceX prices are significantly less than the rate charged by any other launch provider for a payload of similar mass.
...
When we launch more than one satellite on each port, we make the price even better for the customer,” Medvedeva said in a pre-launch interview with Spaceflight Now. “SpaceX sells a 200-kilogram port … I know few satellites which are 200 kilograms precisely, so if you are lighter than 200, there is a chance to add other payloads just to share the slot."



Edit:
V článku je uveden i konečný seznam nákladu (snad je správný), ovšem bez hmotností.

48 SuperDove satellites for Planet
36 SpaceBEE satellites for Swarm
10 Starlink satellites for SpaceX
8 GEN1 satellites for Kepler
8 Lemur-2 satellites for Spire
5 Astrocast satellites
3 HawkEye 360 satellites
3 ICEYE satellites
3 V-R3x satellites for NASA
3 ARCE-1 satellites for the University of South Florida
2 Capella satellites
Sherpa-FX space tug for Spaceflight
D-Orbit’s ION SCV Laurentius space tug
iQPS-2 for iQPS of Japan
YUSAT for Taiwan’s Ministry of Science and Technology
IDEASSAT for Taiwan’s Ministry of Science and Technology
UVQS-SAT for LATMOS of France
ASELSAT for ASELSAN of Turkey
Hiber Four for Hiber of the Netherlands
SOMP2b for TU Dresden of Germany
PIXL-1 for DLR of Germany
Charlie for U.S.-based Aurora Insight
Hugo for GHGSat of Canada
PTD-1 for NASA
Prometheus for Los Alamos National Laboratory
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 3884
Reputace: 3050
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Transporter-1 Rideshare

Příspěvek od petrsida »

Vaclavik píše: 24.1.2021 23:53
petrsida píše: 24.1.2021 23:22 To by pak byl jeden z nejlepších obchodů pro SpaceX vůbec - 133 milionů a ještě 10 starlinků nahoře ??
Otázka zda to bylo takto. Protože zejména CubeSaty vypouštěla třetí strana, tak tam si myslím, že cenotvorba byla jiná. A SpaceX tedy neinkasovala 133 milionů USD.
Aha, takže platba by byla za paket družic, ne za jednu každou, jestli tomu dobře rozumím

každopádně velmi zajímavá možnost pro obě strany
Uživatelský avatar
Vaclavik
VIP uživatel
VIP uživatel
Příspěvky: 3285
Reputace: 4049
Registrován: 9.1.2013 16:26
Kontaktovat uživatele:
Re: Transporter-1 Rideshare

Příspěvek od Vaclavik »

Pospíšil píše: 25.1.2021 9:31 V článku je uveden i konečný seznam nákladu (snad je správný), ovšem bez hmotností.

48 SuperDove satellites for Planet
36 SpaceBEE satellites for Swarm
10 Starlink satellites for SpaceX
8 GEN1 satellites for Kepler
8 Lemur-2 satellites for Spire
5 Astrocast satellites
3 HawkEye 360 satellites
3 ICEYE satellites
3 V-R3x satellites for NASA
3 ARCE-1 satellites for the University of South Florida
2 Capella satellites
Sherpa-FX space tug for Spaceflight
D-Orbit’s ION SCV Laurentius space tug
iQPS-2 for iQPS of Japan
YUSAT for Taiwan’s Ministry of Science and Technology
IDEASSAT for Taiwan’s Ministry of Science and Technology
UVQS-SAT for LATMOS of France
ASELSAT for ASELSAN of Turkey
Hiber Four for Hiber of the Netherlands
SOMP2b for TU Dresden of Germany
PIXL-1 for DLR of Germany
Charlie for U.S.-based Aurora Insight
Hugo for GHGSat of Canada
PTD-1 for NASA
Prometheus for Los Alamos National Laboratory
Večer to hodím do své tabulky co jsem si dělal a uvidím jaká hmotnost vypadne.
AlesH
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
Příspěvky: 210
Reputace: 112
Bydliště: Most
Registrován: 13.1.2014 23:38
Kontaktovat uživatele:
Re: Transporter-1 Rideshare

Příspěvek od AlesH »

Za start jednoho malého Cubesatu nikdo rozumný nezaplatí 1 mil. USD. Takže jednoznačně ta platba musela probíhat za ty "bloky" nebo "sloty" jak tomu říkají. Vzhledem k cílové polární dráze a k ASDS přistání odhaduji, že maximální možná "placená hmotnost" při tomto startu mohla být tak 10 až 12 tun (Starlinky do toho nepočítám). Takže při optimálním rozložení hmotnosti "bloků" do těch "slotů" by to bylo 50 až 60 "slotů" (po 200 kg), tedy 50 až 60 mil. USD. Úplně stejně by to vyšlo, i kdyby těch "slotů" bylo méně, ale byly by těžší než 200 kg. Osobně tedy u tohoto startu očekávám komerční příjem SpaceX někde na relativně standardní úrovni kolem 60 mil. USD (spíš jen kolem 50 mil. USD).
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10832
Reputace: 10279
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Transporter-1 Rideshare

Příspěvek od Pospíšil »

AlesH píše: 25.1.2021 17:23 ... Takže při optimálním rozložení hmotnosti "bloků" do těch "slotů" by to bylo 50 až 60 "slotů" (po 200 kg), tedy 50 až 60 mil. USD. Úplně stejně by to vyšlo, i kdyby těch "slotů" bylo méně, ale byly by těžší než 200 kg. Osobně tedy u tohoto startu očekávám komerční příjem SpaceX někde na relativně standardní úrovni kolem 60 mil. USD (spíš jen kolem 50 mil. USD).
O určitý rozbor max příjmů z optimálně vytížené Rideshare mise jsem se pokusil v tomto příspěvku:
viewtopic.php?p=118655#p118655
Zcela teoreticky kolem 65M USD, víc asi není možné. Takže vždycky spíš méně než tato cifra.

Maximální zatížení jedné pozice na adaptéru se 4 porty je 830 kg. U adaptáru se 6 porty je to 454 kg.
Na jediné centrální pozici nahoře to může být zřejmě i víc. Tipuji min 1000 kg.

Jelikož při tomto startu byl adaptér sestaven ze 3 válců se 4+4+6 = 14 pozicemi a centrální horní pozice nebyla obsazen, mohlo být platící zatížení maximálně (8 x 830) + (6 x 454) = 9364 kg => 46,8M USD.
Jelikož ale některé porty zůstaly prázdné a maximální hmotnostní vytížení těch obsazených taky nepředpokládám, odhaduji, že SpX od externích zákazníků této mise vybralo něco kolem 30 M USD.
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26964
Reputace: 2730
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Transporter-1 Rideshare

Příspěvek od Dugi »

Povedená fotka ze startu.

Obrázek
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
AlesH
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
Příspěvky: 210
Reputace: 112
Bydliště: Most
Registrován: 13.1.2014 23:38
Kontaktovat uživatele:
Re: Transporter-1 Rideshare

Příspěvek od AlesH »

Pospíšil píše: 25.1.2021 18:02 O určitý rozbor max příjmů z optimálně vytížené Rideshare mise jsem se pokusil v tomto příspěvku:
viewtopic.php?p=118655#p118655
Zcela teoreticky kolem 65M USD, víc asi není možné. Takže vždycky spíš méně než tato cifra.
Ano, toho rozboru jsem si všimnul až poté, co jsem napsal ten svůj. Podstatné je, že i když jsem se na to podíval z "druhé strany" (z pohledu maximální možné nosnosti), tak jsme došli k velmi podobným výsledkům. Potvrzuje se tím, že SpaceX u Rideshare misí neočekávají příjem ve výši přes 130 mil. USD (jak to na první pohled vypadalo), ale maximálně polovinu takovéto částky.

Ještě mě zajímá, k jaké hmotnosti dojde součtem Michal. Mělo by to být možná i pod 5 tun, protože zbytek hmotnosti bych připsal různým "vypouštěcím zařízením", která jsou u Rideshare také nutným vybavením (různé P-Pody apod.), a která mohou vážit skoro tolik, co samotné družice v nich. I tato "vypouštěcí zařízení" ale samozřejmě museli komerční zákazníci zaplatit (z hlediska hmotnosti). Uvidíme.
Uživatelský avatar
jakubv
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1579
Reputace: 1864
Registrován: 4.2.2017 23:23
Kontaktovat uživatele:
Re: Transporter-1 Rideshare

Příspěvek od jakubv »

napadá mě, s jak velkými satelity počítáte?
klasický 3U CubeStat má max 4 kg...
(počítá se 1.33kg na 1U kostku)
-----------------
xx jakubv
Uživatelský avatar
Vaclavik
VIP uživatel
VIP uživatel
Příspěvky: 3285
Reputace: 4049
Registrován: 9.1.2013 16:26
Kontaktovat uživatele:
Re: Transporter-1 Rideshare

Příspěvek od Vaclavik »

Vaclavik píše: 25.1.2021 12:30 Večer to hodím do své tabulky co jsem si dělal a uvidím jaká hmotnost vypadne.
Hmotnost vynesených družic (včetně SHERPA-FX a ION-SCV 2) je v rozmezí od 3928 do 3975 kg. Hmotnost dalších adaptérů a vypouštěcích PODů odhaduji na 550 až 700 kg (ale to je velmi hrubý odhad na spodní hranici). Celková vynášená hmotnost tak byla minimálně okolo 4,6 t. Sorry za zpoždění v odpovědi, mám teď toho moc.
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10832
Reputace: 10279
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Transporter-1 Rideshare

Příspěvek od Pospíšil »

Vaclavik píše: 27.1.2021 10:59 Hmotnost vynesených družic (včetně SHERPA-FX a ION-SCV 2) je v rozmezí od 3928 do 3975 kg. Celková vynášená hmotnost tak byla minimálně okolo 4,6 t.
Hmm, 4,6 t platícího zatížení by při 5000 USD/kg dávalo jen 23M USD. To není mnoho.
Není to ale daleko od těch 30M, které jsem tipoval v příspěvku výše.
Takže výsledek bude asi někde v rozmezí 23 - 30 M USD.
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong

Odpovědět

Zpět na „Mise“