SpX Crew-1 (USCV-1)
Re: SpX Crew-1 (USCV-1)
Posadka lodi Crew Dragon Resilience bez problemu vplula po sedme hodine na palubu ISS.
Naposledy upravil(a) Peter dne 17.11.2020 10:03, celkem upraveno 1 x.
"Když se podíváš na nebe, sníš o tom být mezi hvězdami. Když jsi mezi hvězdami a podíváš se dolů, sníš o tom být zpátky na Zemi."
Chris Sembroski
Chris Sembroski
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10831
- Reputace: 10279
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: SpX Crew-1 (USCV-1)
Přidám pár obrázků
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
- jakubv
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1579
- Reputace: 1864
- Registrován: 4.2.2017 23:23
- Kontaktovat uživatele:
Re: SpX Crew-1 (USCV-1)
video z prohlídky CD
https://twitter.com/Space_Station/statu ... 5189457920
https://twitter.com/Space_Station/statu ... 5189457920
-----------------
xx jakubv
xx jakubv
Re: SpX Crew-1 (USCV-1)
Stejně jako minule se opět divím nepraktickým mikrofonům na několikametrových šňůrách, jak na palubě lodi, tak na ISS.
- Saturn1234
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1377
- Reputace: 771
- Bydliště: Praha
- Registrován: 13.4.2020 11:19
- Kontaktovat uživatele:
Re: SpX Crew-1 (USCV-1)
Mají tam i bezdrátové:
https://images.nasa.gov/details-NHQ_201 ... %20Message
https://images.nasa.gov/details-iss061m ... SON%20ELLE
https://images.nasa.gov/details-NHQ_201 ... %20Message
https://images.nasa.gov/details-iss061m ... SON%20ELLE
lift off we have a lift off
Re: SpX Crew-1 (USCV-1)
Hlavne nepraktické by bolo ak by tie mikrofóny volne lietali po lodi a astronauti by ich muesli naháňať...
"When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteor hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed, no matter what you wish for. Unless it's death by meteorite."
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10831
- Reputace: 10279
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: SpX Crew-1 (USCV-1)
Musím trochu popravit/doplnit vysvětlení výše, které podala Kathy Lueders na postartovní tiskovce.Pospíšil píše: ↑16.11.2020 9:54Šlo o vadný odečet teplotního senzoru na jedné z palivových větví k Draco motorkům při aktivaci všech systémů lodi během první hodiny po startu.
Systém se automaticky přepnul na větev B, kde byly všechny hodnoty nominální. Po resetu hodnot z teplotních čidel na větvi A bylo vše v pořádku a ta byla opět zvolena jako hlavní.
Crew Dragon letí bez problémů a všechny jeho systémy jsou plně funkční a pracují správně.
Na další tiskovce, po připojení CD k ISS, se novináři znovu zeptali na tuto "závadu" a mnohem podrobněji ji popsal Ven Feng - zástupce manažera programu CCP.
- ohřívače palivového potrubí se vypnuly během první hodiny letu z důvodu drobného překročení velmi úzce nastavené teplotní tolerance
- SpX rychle identifikovala důvod vypnutí a navrhla SW úpravu
- NASA spolu s SpX posoudili a odsouhlasili navrženou změnu, která byla ihned nahrána do CD. Vše proběhlo během 2 hodin.
Druhý "problém", který byl pozorován během první hodiny letu, se týkal systému řízení teploty v kabině (Thermal Control System)
- systém má dva nezávislé okruhy A a B
- každý okruh má několik segmentů, které jsou oddělené ventily
- na zemi jsou kapaliny ve všech segmentech a okruzích na stejné teplotě, jelikož okolní prostředí/teplota je stejná
- po startu je v kosmu každý segment vystaven trochu jiným podmínkám - jejich okolí nemá stejnou teplotu
- po propojení segmentů (otevření ventilů) dojde vlivem rozdílných teplot v jednotlivých segmentech k drobnému tlakovému spádu, který byl identifikován jako závada a způsobil krátké vypnutí jednoho okruhu a přepnutí na záložní
- u mise DM-2 tento rozdíl teplot v segmentech nastal taky, ale byl menší, takže nezpůsobil vypnutí okruhu
Oba "problémy" mají dva společné jmenovatele:
- z důvodu opatrnosti byly některé teplotní tolerance nastaveny příliš úzce
- jsou to příklady toho, že ne vše se dá otestovat a správně nastavit na zemi. U nové lodi se dají pochopit a vychytat některé věci pouze během kosmického letu
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: SpX Crew-1 (USCV-1)
Mám dotaz nevím kam ho zařadit tak s dovolením píšu sem.
Proč se lodě s ISS nespojují hned po startu na prvním nebo druhém oběhu Země?
Proč se lodě s ISS nespojují hned po startu na prvním nebo druhém oběhu Země?
„Jásání nad Starlinky je jásáním nad komíny uhelných elektráren jako symbolem pokroku,“
Jana Tichá
Jana Tichá
- jakubv
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1579
- Reputace: 1864
- Registrován: 4.2.2017 23:23
- Kontaktovat uživatele:
Re: SpX Crew-1 (USCV-1)
Díky za upřesnění, já jsem v původním postu popsal info z tweetů z noci, jak postupně chodily, s odstupem je to jasnější.Pospíšil píše: ↑17.11.2020 13:59
Oba "problémy" mají dva společné jmenovatele:
- z důvodu opatrnosti byly některé teplotní tolerance nastaveny příliš úzce
- jsou to příklady toho, že ne vše se dá otestovat a správně nastavit na zemi. U nové lodi se dají pochopit a vychytat některé věci pouze během kosmického letu
-----------------
xx jakubv
xx jakubv
Re: SpX Crew-1 (USCV-1)
Dovolim si odpovedet...
Dnes jsem mel podobnou diskusi se zenou, ktera zaregistrovala, ze posledni let Sojuzu trval 3 a kousek hodiny od startu k pripojeni...
Mam pro to tyto argumenty:
- Sojuz leta od 70tych let.. Prvni profil trval pres 3 dny (???)
- Sojuz rychly profil dela po X testech na Protonech (!!!)
- Sojuz ma "prebytek vykonu" proti Dragonu
- Crew Dragon stale jede v testovacim rezimu, tedy stale je to konzervativni trajektorie k ISS
- Dovolim si tvrdit, ze po 10-20ti letech CD k ISS se trajektorie na zaklade zkusenosti zmeni!
"Když se podíváš na nebe, sníš o tom být mezi hvězdami. Když jsi mezi hvězdami a podíváš se dolů, sníš o tom být zpátky na Zemi."
Chris Sembroski
Chris Sembroski