Raketa SLS
Re: Raketa SLS
Nakonec by mohla být raketa SLS o něco levnější. Pomoci tomu mají díly tištěné na 3D tiskárnách.
http://osel.cz/index.php?clanek=7035
http://osel.cz/index.php?clanek=7035
Re: Raketa SLS
V závodě Michoud Assembly Facility v New Orleans (tedy tam, kde se vyráběly externí nádrže pro raketoplány) dokončili výrobu prvního válce, ze kterého bude složená nádrž na kapalný kyslík použitá na centrálním stupni rakety SLS. Obří rozměry vyniknou hlavně ve srovnání s lidskou postavou. Výška skoro sedm metrů a váha přes 4 tuny - to jsou základní charakteristiky tohoto barelu ze speciální hliníkové slitiny.
Válec vznikl na tři patra vysokém a 150 tun vážícím zařízení "vertical weld center", které využívá techniku svařování třením. Při tomto postupu dochází k pevnému spojení kovových dílů bez defektů.
Tento válec bude sloužit ke zkouškám strukturální pevnosti. Až jednou SLS poletí, bude její nádrž na kapalný vodík tvořena pěti takovými válci + na každé straně jeden půlkulatý konec. na tomhle videu si můžete dobře prohlédnout výrobu prvního válce.
Válec vznikl na tři patra vysokém a 150 tun vážícím zařízení "vertical weld center", které využívá techniku svařování třením. Při tomto postupu dochází k pevnému spojení kovových dílů bez defektů.
Tento válec bude sloužit ke zkouškám strukturální pevnosti. Až jednou SLS poletí, bude její nádrž na kapalný vodík tvořena pěti takovými válci + na každé straně jeden půlkulatý konec. na tomhle videu si můžete dobře prohlédnout výrobu prvního válce.
Re: Raketa SLS
- Gubarev
- Zkušený kosmonaut
- Příspěvky: 6684
- Reputace: 9
- Bydliště: Praha Letná
- Registrován: 17.2.2013 20:24
Re: Raketa SLS
Tak panove, ted jsem asi provedl volovinu, ale byl jsem zaskocen. Chtel jsem si toto vlakno
pridat do obou kategorii "oblibenych" a automaticky jsem po leve ikonce klikl na tu pravou a
az pozde (ale trvalo to asi jen 100 milisekund po zamacknuti) jsem si uvedomil, ze je nova
ikonka "ozivit", cimz jsem premistil tento klub - zrejme v zobrazeni poradi diskuzi v menu.
Pardon...
pridat do obou kategorii "oblibenych" a automaticky jsem po leve ikonce klikl na tu pravou a
az pozde (ale trvalo to asi jen 100 milisekund po zamacknuti) jsem si uvedomil, ze je nova
ikonka "ozivit", cimz jsem premistil tento klub - zrejme v zobrazeni poradi diskuzi v menu.
Pardon...
"It is much easier to believe than to understand"
CHris Hadfield
CHris Hadfield
- Gubarev
- Zkušený kosmonaut
- Příspěvky: 6684
- Reputace: 9
- Bydliště: Praha Letná
- Registrován: 17.2.2013 20:24
Re: Raketa SLS
A abych to trochu odcinil, zasilam uzasnou fotku testovani motoru RS-25:
zdroj: http://www.nasa.gov/exploration/systems ... jYuV9K8A4F
zdroj: http://www.nasa.gov/exploration/systems ... jYuV9K8A4F
"It is much easier to believe than to understand"
CHris Hadfield
CHris Hadfield
Re: Raketa SLS
No problem
Re: Raketa SLS
Dugi pro vás napsal článek o vylepšených motorech RS-25 pro superraketu SLS na náš blog.
Re: Raketa SLS
Výborný článek. Ty zvýšené výkony asi půjdou na vrub materiálového inženýrství, konkrétně lepších možností spolehlivě detekovat výdrž a vlastnosti materiálů?
Stejně mi to nejde do hlavy, jak může zesílená konfigurace vynést méně, než předtím.
SLS: 5 segmentů SRB a 4 motory SSME - 70 tun
STS: 4 segmenty SRB a 3 motory SSME - 103 tun (78 tun prázdný shuttle + 25 tun náklad)
Tady ovšem hrály dva faktory proti sobě, jednak se raketoplán dostal pouze na suborbitální dráhu, kterou pak na orbitální změnily až motory OMS, ale zároveň oproti SLS měla ta sestava horší aerodynamické vlastnosti.
SLS tedy pravděpodobně bude muset dodat sestavě Orionu 1.kosmickou rychlost. Nebo Orion použije svůj motor, podobně jako Shuttle OMS?
Ještě mě napadá, kam se mohlo podít těch 30 (nebo více) tun. Musel by se od nákladu odečíst ochranný kryt, záchranná věžička a zařízení sloužící k připojení Orionu a dalšího vybavení k SLS. Pak by to asi sedělo.
Jestli někdo víte, jak je to s tou užitečnou hmotností a změnami konfigurace, tak to prosím napište (nebo alespoň naznačte), díky
Stejně mi to nejde do hlavy, jak může zesílená konfigurace vynést méně, než předtím.
SLS: 5 segmentů SRB a 4 motory SSME - 70 tun
STS: 4 segmenty SRB a 3 motory SSME - 103 tun (78 tun prázdný shuttle + 25 tun náklad)
Tady ovšem hrály dva faktory proti sobě, jednak se raketoplán dostal pouze na suborbitální dráhu, kterou pak na orbitální změnily až motory OMS, ale zároveň oproti SLS měla ta sestava horší aerodynamické vlastnosti.
SLS tedy pravděpodobně bude muset dodat sestavě Orionu 1.kosmickou rychlost. Nebo Orion použije svůj motor, podobně jako Shuttle OMS?
Ještě mě napadá, kam se mohlo podít těch 30 (nebo více) tun. Musel by se od nákladu odečíst ochranný kryt, záchranná věžička a zařízení sloužící k připojení Orionu a dalšího vybavení k SLS. Pak by to asi sedělo.
Jestli někdo víte, jak je to s tou užitečnou hmotností a změnami konfigurace, tak to prosím napište (nebo alespoň naznačte), díky