Artemis 1 (EM-1)
- petrsida
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3884
- Reputace: 3051
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Artemis 1 (EM-1)
To ano, rozměry 3,8 x 45 m u raketoplánu, tyto budou ještě o segment větší
Jsou větší, než první stupeň Falconu 9
Jsou větší, než první stupeň Falconu 9
Re: Artemis 1 (EM-1)
A sakra, zjištěna závadu (porucha) na Orionu.
Komponenta je v jedné z osmi energetických a datových jednotek kosmické lodi neboli PDU. PDU jsou pro Orion „hlavní napájecí/datové schránky“, které jsou odpovědné za aktivaci klíčových systémů, které Orion potřebuje během letu.
Více informací zde.
Tak, začínám velice pochybovat o roku 2021.
Pokud to může někdo zhodnotit, rád bych se dozvěděl více, třeba pan Jiří Hošek.
Komponenta je v jedné z osmi energetických a datových jednotek kosmické lodi neboli PDU. PDU jsou pro Orion „hlavní napájecí/datové schránky“, které jsou odpovědné za aktivaci klíčových systémů, které Orion potřebuje během letu.
Více informací zde.
Tak, začínám velice pochybovat o roku 2021.
Pokud to může někdo zhodnotit, rád bych se dozvěděl více, třeba pan Jiří Hošek.
Re: Artemis 1 (EM-1)
Záleží na tom, jaký způsob opravy zvolí. Pokud budou moci jít do adaptéru vnějškem po odstranění vnějších panelů (čtyřměsíční scénář), tak by to teoreticky mohli stihnout. Orion měl jít do MPPF příští týden, 7. prosince. Toto datum mělo čtyřměsíční rezervu vůči poslednímu zveřejněnému datu startu v listopadu 2021, protože Orion nebyl na kritické cestě.
Re: Artemis 1 (EM-1)
K té úvaze mě vede starší grafická podoba harmonogramu, ve kterém byl přesun CSM do MPPF v plánu na květen 2020, tedy sedm měsíců před tehdejším plánovaným startem (prosinec 2020). Jde o červenou linii.
Takhle vypadal nezkompletovaný vnitřek adaptéru
Takhle vypadal nezkompletovaný vnitřek adaptéru
- Saturn1234
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1377
- Reputace: 771
- Bydliště: Praha
- Registrován: 13.4.2020 11:19
- Kontaktovat uživatele:
Re: Artemis 1 (EM-1)
Po spodním segmentu levého boosteru byl 24. listopadu umístěn na svoji pozici na mobilní vypouštěcí plošině i spodní segment pravého boosteru.
Re: Artemis 1 (EM-1)
Možná jsem divný, ale mně přijde otázka, zdali to zpozdí start, poměrně druhořadá. Mně přijdou podstatné dvě otázky: 1. proč došllo k poruše PDU a jak zabránit tomu, aby se to opakovalo, ať už ve vesmíru nebo na zemi (obojí je zjevně dost vážný problém), 2. na co soudruzi mysleli při návrhu lodi a analýze rizik? Není žádným překvapením, že komponentu jako PDU může být potřeba opravit či vyměnit, takže je potřeba aby to šlo udělat v rozumném čase / bezpečně, jinak je riziko, že to zablokuje možnost letu. Jednoduše servisovatelnost. Jestli je tam takových komponent víc, tak možná neodstartují nikdy.
Re: Artemis 1 (EM-1)
Těch PDU (energetických a datových jednotek, jejichž úkolem je aktivace klíčových systémů) je v adaptéru osm. Neselhala PDU, ale redundantní komponenta v jedné z PDU. Jednotka PDU byla před instalací testována a není jasné, co bylo příčinou selhání kanálu v jednotce. Ta PDU je i bez redundantního kanálu stále funkční. Jednou z posuzovaných možností je letět s Orionem tak, jak je.
Na selhání se přišlo po nainstalování předního krytu na Orion (fotografie krytu o tři příspěvky výše je z 23. listopadu), při zapínání systémů Orionu. Systémy byly zapínány kvůli přípravě na natlakování systému pro překlopení Orionu po přistání v oceánu do správné polohy (pro případ, že Orion bude na vodě v opačné pozici, tepelným štítem nahoru).
Na selhání se přišlo po nainstalování předního krytu na Orion (fotografie krytu o tři příspěvky výše je z 23. listopadu), při zapínání systémů Orionu. Systémy byly zapínány kvůli přípravě na natlakování systému pro překlopení Orionu po přistání v oceánu do správné polohy (pro případ, že Orion bude na vodě v opačné pozici, tepelným štítem nahoru).
Re: Artemis 1 (EM-1)
Otázkou je, kde v adaptéru je ta vadná komponenta. Adaptér je jednoduše servisovatelný prstenec a předpokládám, že PDU jsou dobře přístupné. Nevím ale, jestli ta vadná komponenta není třeba nějaký kabel uvnitř vnitřní stěny prstence (viz druhá fotografie). Věřím, že Philip Sloss už shromažďuje podklady pro článek na NSF, ve kterém vše vysvětlí.jirik píše: ↑3.12.2020 8:54 2. na co soudruzi mysleli při návrhu lodi a analýze rizik? Není žádným překvapením, že komponentu jako PDU může být potřeba opravit či vyměnit, takže je potřeba aby to šlo udělat v rozumném čase / bezpečně, jinak je riziko, že to zablokuje možnost letu. Jednoduše servisovatelnost.