Stránka 2 z 4

Re: Motor BE-4

Napsal: 25.3.2015 18:02
od MeP
Aha, to jsem nevěděl. Čerpal jsem z toho článku, takže nemám mnoho zdrojů informací. Jaká je v tom případě skutečná situace? Sice na jméně rakety až tak moc nezáleží, ale stejně by mě to zajímalo.

Re: Motor BE-4

Napsal: 25.3.2015 18:32
od Agamemnon
čo viem... tak prebehlo/prebieha akési hlasovanie o názov... problém je, že ako časť verejnosti, tak aj časť zamestnancov ula sa možné názvy nepáčia a viac-menej zaútočili na vedenie spoločnosti, aby prišli s niečim iným... ako to dopadne sa ešte len uvidí

edit:
viac info tu: http://forum.nasaspaceflight.com/index. ... ic=37131.0

Re: Motor BE-4

Napsal: 27.3.2015 10:24
od Agamemnon
pribudli nove moznosti - vulcan, zeus...
kto chce hlasovat, tak tu: https://www.polleverywhere.com/voteula

Re: Motor BE-4

Napsal: 7.10.2015 2:04
od Gubarev
Více než 100 testů ve vývoji motoru BE-4
http://www.space.com/30730-blue-origin- ... 3730290049


Re: Motor BE-4

Napsal: 3.2.2016 12:16
od DanHeřt
Expanzí tryska pro motor BE-4:


Testování celého motoru by mělo přijít později, v tomto roce.

Re: Motor BE-4

Napsal: 6.3.2017 15:05
od Pospíšil
První plně sestavený motor BE-4. Druhý a třetí kus jsou údajně blízko dokončení.




Re: Motor BE-4

Napsal: 20.3.2017 15:59
od laik
Dobré odpoledne!

Hádám, že spousta z vás taky odebírá newsletter z BO. Pro ty, kteří ne:
Bezos píše:Although the BE-4 turbopump is smaller than your refrigerator, it generates 70,000 horsepower from a turbine running at nearly 19,000 revolutions per minute that pumps cryogenic propellants to pressures just under 5,000 pounds per square inch. To react the forces generated by the rotating turbine and impellers inside the pump, production rocket turbopumps to date have used traditional ball and roller bearings. For BE-4, we’re doing something different – we’re using hydrostatic bearings.

A hydrostatic bearing relies on a fluid film supplied by a high-pressure source to provide support for the shaft and cause it to float without contacting the static structure except at startup and shutdown. The BE-4 main turbopump uses hydrostatic journal bearings for radial support and hydrostatic axial bearings to carry axial thrust. The system is bootstrapped. The high pressure fluid films for the bearings are supplied by the propellants themselves – liquefied natural gas and liquid oxygen – tapped off from the pump discharge flows.

Material selection is a critical consideration for this approach, as there is physical contact between the bearing surfaces during the start transient before the fluid film is fully established and during the shutdown transient as the fluid film dissipates. With lab-scale tests and full-scale bearing rig tests using actual pump hardware, we evaluated over 20 material combinations in over a hundred tests, leading to our baseline material and coating choices.

Extensive rotordynamic and computational fluid dynamics analyses have shown the feasibility of this design, and recent powerpack tests confirmed that this approach works during the startup and shutdown transients – the most critical phases. The shaft orbit plot below shows that the turbopump lifts off smoothly and centers during a typical start transient, demonstrating a smooth ride on a film of propellant.

Why do we go to all this trouble instead of just using traditional bearings? Engine life. We’re relentlessly focused on reusability, and properly designed hydrostatic bearings offer the potential for longer engine life without refurbishment. This is one of the many engineering decisions we’ve made that we hope will lead to reusability – not just in principle – but to practical, operational reusability. If “reusability” requires significant refurbishment, inspection, and re-validation between flights, then it simply won’t lead to the far lower launch costs we need to achieve our vision of millions of people living and working in space.

We’ll keep you up to date as our testing progresses in the coming weeks.

Gradatim Ferociter!
Jeff Bezos
Tedy taková skoronicneříkající zpráva o hydrostatických ložiscích a podniknutém výzkumu ohl. použitých dvojic materiálů, které spolu přicházejí do kontaktu.

Re: Motor BE-4

Napsal: 12.4.2017 14:12
od Pospíšil
ULA čeká s potvrzením výběru motoru pro Vulcan až proběhnou první horké testy BE-4. Obava je z nestabilit hoření při náběhu motoru na plný výkon - půjde o první testy největšího metalox motoru v USA.
Testy preburneru zatím vypadaly dobře. Pokud testy celého motoru dopadnou dobře, formální výběr BE-4 pro ULA Vulcan by mohl nastat nejdříve za 2-3 měsíce, ale klidně i později. Finální certifikace BE-4 se u BO očekává na konci 2018, nebo počátku 2019. Seriové BE-4 budou vyráběny v novém výrobním závodě, který se začne stavět později v zatím nevybrané lokalitě.

http://spacenews.com/bruno-vulcan-engin ... s-to-lose/

Re: Motor BE-4

Napsal: 15.5.2017 0:31
od Dugi
Na testovacím stanovišti motorů BE-4 došlo k blíže nespecifikované havarii.

Zdroj: https://mobile.twitter.com/blueorigin/s ... 5169048576

Re: Motor BE-4

Napsal: 16.5.2017 9:37
od Meybe
Ještě k havárii. Problém byl na komponentech motoru. Zatím nejsou další podrobnosti o tom, co způsobilo nehodu, nebo jestli je jakékoliv poškození zkušebního stanoviště nebo jiného zařízení.
Zdroj: http://spacenews.com/blue-origin-suffer ... ng-mishap/