Boe OFT-2 (Orbital Flight Test 2)

Sem patří debata o všech vesmírných projektech firmy Boeing
Odpovědět
Uživatelský avatar
Vaclavik
VIP uživatel
VIP uživatel
Příspěvky: 3259
Reputace: 4014
Registrován: 9.1.2013 16:26
Kontaktovat uživatele:
Re: Boe OFT-2 (Orbital Flight Test 2)

Příspěvek od Vaclavik »

Dnes proběhne odpojení kosmické lodi CST-100 Starliner od dokovacího portu IDA-2 na modulu Harmony. Kosmické loď tak splnila další část testovací a kvalifikační mise Boe-OFT 2. Harmonogram odletu a přistání je následující (časy v SELČ; pozor láme se den):
* 20:36:00 Odpojení od ISS
* 21:33:50 Vstup na odletovou dráhu
* 00:05:07 Zahájení brzdícího manévru (Δv=124,7 m/s)
* 00:06:05 Konec brzdícího manévru
* 00:08:46 Oddělení servisního modulu
* 00:33:25 Vstup do atmosféry
* 00:44:21 Odhození tepelného štítu
* 00:44:23 Vytažení dvou stabilizačních padáků
* 00:45:33 Vytažení tří hlavních padáků
* 00:49:07 Dosednutí do vytyčené oblasti na WSSH (White Sands Space Harbor)

V takovém případě bude celková délka mise Starlineru OFT-2 5 dní, 23 hodin, 54 minut a 20 sekund.
Tjov
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1230
Reputace: 2086
Registrován: 29.1.2021 9:27
Re: Boe OFT-2 (Orbital Flight Test 2)

Příspěvek od Tjov »

zajímavost konstrukce poklopu u Starlineru je, že se vyjímá celý ven jako poklička, u CrewDragonu je na "pantech"
Stepan
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 465
Reputace: 187
Bydliště: Brno
Registrován: 4.11.2015 20:56
Re: Boe OFT-2 (Orbital Flight Test 2)

Příspěvek od Stepan »

Myslím že to je dáno tím, že Dragon je už od začátku koncipován i pro jiné mise, než na ISS (třeba Polaris - výstup do volného kosmu, nebo už dříve zrušený RedDragon). Takže odkládat to jako pokličku by bylo nepraktické. Boeing to má jen pro ISS či jiné orbitální stanice, kde poklička je možná i praktičtější, protože zabere míň místa.
Tjov
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1230
Reputace: 2086
Registrován: 29.1.2021 9:27
Re: Boe OFT-2 (Orbital Flight Test 2)

Příspěvek od Tjov »

Doufám že se hecnou pro certifikaci Vulcanu pro dopravu lidí a Starliner tak nebude po následujících 7 misích muzejní exponát. Ikdyby zůstali u 2 kusů tak to je cca 20 letů ?
Uživatelský avatar
jakubv
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1571
Reputace: 1850
Registrován: 4.2.2017 23:23
Kontaktovat uživatele:
Re: Boe OFT-2 (Orbital Flight Test 2)

Příspěvek od jakubv »

OFT-2 úspěšně přistál v Novém Mexiku ještě doplním, ž přistání monitorovala zase Martin WB-57 Canberra N926NA
tracking letu
https://www.flightradar24.com/N926NA/2bfec0cd
-----------------
xx jakubv
Uživatelský avatar
AS504
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 103
Reputace: 134
Bydliště: kousek od Brna
Registrován: 6.4.2022 8:37
Re: Boe OFT-2 (Orbital Flight Test 2)

Příspěvek od AS504 »

ahoj,
jsem to cele sledoval a jsem rad, ze bude dalsi typ lodi pro lety do vesmiru :)
co mne zaujalo (a vsimal jsem si toho uz i i dockovani), byla ruzna prezentace 'dizajnu' samotne lode.
predpokladam, ze to asi bude sirokouhlosti kamer (ohiskovou vzdalenosti ojektivu):
https://kosmonautix.cz/wp-content/uploa ... 00x400.jpg
https://kosmonautix.cz/wp-content/uploa ... 00x368.jpg

ale i tak to docela pobavi, hlavne kdyz se pak takovych detailu chytaji kdejaci konspirativnici :)
Sam :)
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26959
Reputace: 2729
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Boe OFT-2 (Orbital Flight Test 2)

Příspěvek od Dugi »

Ten snímek z přistání asi nebude z OFT-2. Ta přistávala ve dne. Noční přistání měla mise OFT.
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Tjov
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1230
Reputace: 2086
Registrován: 29.1.2021 9:27
Re: Boe OFT-2 (Orbital Flight Test 2)

Příspěvek od Tjov »

Z PostFlight konference:

OMAC : pokusili jsme se tyto dva motory rozchodit, ale podali pouze 25% tahu - vypadá to spíše na selhání samotného motoru
RCS : dva které SW vypnul pro ztrátu tlaku v komoře, jsme otestovali a pracovaly normálně
Ventily : pracovaly na výbornou , prováděli jsme sekvence otevření/zavření na rampě, za letu a chovaly správně - máme důvěru v postupy které jsme učinili i pro misi CFT. Dále však hledáme dlouhodobé řešení pro další mise společně dodavatelem těchto ventilů
- těsně před přechodem na hlavní padáky, se vypnulo několik motorků - nemělo to vliv na misi
- délka CFT mise je zatím plánovaná na 14 dnů , ale máme možnosti jít dále kdyby bylo potřeba
- počet vyrobených kusů Starlinerů ? No máme dva, a zatím musíme zjistit jaký bude zájem (manifest - program)
- CFT bude připraven na konec roku, ale může to být i 1Q/23 nemáme důvod nikam spěchat

Mark Nappi (Vice president and programm manager boeing crew) měl ohodnotit let známkou od 1 do 10 - no dal 15 :mrgreen: klasické korporátní myšlení
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10800
Reputace: 10176
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Boe OFT-2 (Orbital Flight Test 2)

Příspěvek od Pospíšil »

Nevím, jak moc je přiložené video od SpaceXFans zaujaté a informace v něm zveličené, nicméně dovolím si z něj vypsat pár uvedených nedostatků k této misi. Budu rád, když je někdo z jiných zdrojů potvrdí, nebo vyvrátí.

- dokování k ISS nastalo s hodinovým zpožděnín a to kvůli problému s dokovacím adaptérem, kde se na poprvé ne všechny jeho součásti posunuly do správné polohy/konfigurace pro dokování.
- druhým důvodem byl údajně SW problém, způsobující nesprávné grafické zobrazování
- také se měl objevit menší problém s chladícím okruhem lodi
- všechny tyto nedostatky musely být před druhým pokusem o připojení k ISS odstraněny
- dva motorky orientačního systému byly po dosažení orbitální dráhy předčasně vypnuty
- hned po přistání návratové kabiny pozemní týmy detekovaly hydrazín všude kolem lodi
- bezpočnostní poradní komise NASA nedoporučila pospíchat s pilotovaným testovacím letem, dokud nebudou všechy závady vysvětleny a odstraněny
- další dva nedostatky jsou nedokončená certifikace padákového systému a údajně nedostatečný počet porsonálu Boeingu, který je na program Starliner přidělen


---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Amper
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2129
Reputace: 214
Bydliště: Plzeň
Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: Boe OFT-2 (Orbital Flight Test 2)

Příspěvek od Amper »

osobne me Starliner neprestava negativne prekvapovat ale je potreba si uvedomit ze SpX mela vyhodu v tom ze uz mela za sebou nakladni Dragon. Vzpominate jak mel lidar problem s Kibo ?

To taky zdrzelo prilet na stanici.

Ale samozrejme ze veci ala motory/sw/padaky jsou relevantni.

Odpovědět

Zpět na „Boeing“