Obecné otázky o kosmonautice

Název mluví za vše
Odpovědět
Uživatelský avatar
MaG
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
Příspěvky: 1511
Registrován: 2.8.2012 22:10
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Kontaktovat uživatele:
Re: Obecné otázky o kosmonautice

Příspěvek od MaG »

To je ještě horší slovíčkaření než u mikrogravitace. Tady přece každý věděl, na co se ptáš, tak co bys upřesňoval? Jsme sice odborné fórum, ale nemusíme si přece vysvětlovat, co tě zajímalo, když je to jasné.
Uživatelský avatar
Saturn1234
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 451
Registrován: 13.4.2020 11:19
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Re: Obecné otázky o kosmonautice

Příspěvek od Saturn1234 »

Proč se v kosmonautice nepoužívají TPH (případně hybridní motory)? Přijde mi, že je to mnohem jednodušší. :Drbe se na hlavě:
lift off we have a lift off
milantos
Zkušený vesmírný průzkumník
Zkušený vesmírný průzkumník
Příspěvky: 352
Registrován: 27.10.2018 15:01
Re: Obecné otázky o kosmonautice

Příspěvek od milantos »

To přeci nemůžeš myslet ani vážně - motory na TPH jsou přeci všude kolem. 1.stupně, horní stupně, přídavné motory, vojenské rakety a z nich odvozené civilní ...
Uživatelský avatar
Saturn1234
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 451
Registrován: 13.4.2020 11:19
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Re: Obecné otázky o kosmonautice

Příspěvek od Saturn1234 »

Přijde mi, že KPH je používanější.
lift off we have a lift off
Uživatelský avatar
Amper
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
Příspěvky: 1950
Registrován: 20.7.2012 12:53
Bydliště: Plzeň
Re: Obecné otázky o kosmonautice

Příspěvek od Amper »

to ti muze pripadat z nekolika duvodu :

- Rusove je skoro nepouzivaji
- dost casto se pouzivaji v pomocnych rolich
- dost casto ani netusis ze jsou pouzite :-)

Treba rakety Minotaur ktere vychazi z americkych ICBM pouzivaji ve vetsine pripadu pouze stupne na pevne palivo. Antares ktery vozi Cygnus na ISS ma 2 a 3ti stupen na pevne palivo
Uživatelský avatar
Amper
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
Příspěvky: 1950
Registrován: 20.7.2012 12:53
Bydliště: Plzeň
Re: Obecné otázky o kosmonautice

Příspěvek od Amper »

jeste poznamka - ano, KPH jsou asi pouzivanejsi (hadam ze bude zalezet na metodice pocitani napr. kdyz mas treba 4 navesne TPH boostery na jednom KPH stredovem) ale prvni otazka byla "proc se nepouzivaji" :-D

Proc jsou pouzivane specificky - ono totiz udelat motor na TPH taky neni uplne jednoduche - dost casto potrebujes pohyblivou trysku, profil tahu se musi delat pomoci tvaru kanalu, velikosti zrna ve smesi a dalsi veci. Plus obvykle neduhy - nulova schopnost regulace, nemoznost vypnuti nebo naopak pridani vykonu atd....
Uživatelský avatar
Vaclavik
VIP uživatel
VIP uživatel
Příspěvky: 1170
Registrován: 9.1.2013 16:26
Kontaktovat uživatele:
Re: Obecné otázky o kosmonautice

Příspěvek od Vaclavik »

Amper píše:Treba rakety Minotaur ktere vychazi z americkych ICBM pouzivaji ve vetsine pripadu pouze stupne na pevne palivo.
Pro upřesnění. Ze všech 17 startů nosných raket Minotaur byl pouze při jednom využit jako poslední, pátý, stupeň HAPS se třemi motorky MR-107K na hydrazin. Šlo o start nosné rakety Minotaur IV (základ z LGM-118 Peacekeeper) ze dne 20. 11. 2020.

Jako čistě TPL nosné rakety můžeme považovat např. Minotaur I (vychází z LGM-30 Minuteman II), Taurus (nyní Minotaur-C) či Start-1. Historicky pak třeba L-4S, řady M-3, M-4, M-5 nebo celá rodina Scout.
Uživatelský avatar
Saturn1234
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 451
Registrován: 13.4.2020 11:19
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:
Re: Obecné otázky o kosmonautice

Příspěvek od Saturn1234 »

Ano, špatně jsem to formuloval.
Amper píše:obvykle neduhy - nulova schopnost regulace, nemoznost vypnuti nebo naopak pridani vykonu atd....
A co hybridní motor?
lift off we have a lift off
Uživatelský avatar
Vaclavik
VIP uživatel
VIP uživatel
Příspěvky: 1170
Registrován: 9.1.2013 16:26
Kontaktovat uživatele:
Re: Obecné otázky o kosmonautice

Příspěvek od Vaclavik »

Saturn1234 píše:A co hybridní motor?
Při klasické konstrukci nad některými výhodami převládají ve velké raketové technice spíše jeho nevýhody oproti čistému řešení s KPL nebo TPL.
Alchymista
Zkušený vesmírný badatel
Zkušený vesmírný badatel
Příspěvky: 577
Registrován: 14.9.2016 1:01
Re: Obecné otázky o kosmonautice

Příspěvek od Alchymista »

Jedným z dôvodov je i cena.
Tuhé pohonné hmoty sú hodne drahé, bežne cez $10 za 1kg - a kvalitné, "vojenského typu" (dlhodobo >>5 rokov skladovateľné, tepelne odolné, s malou tepelnou závislosťou výkonu...) i ku $100 za 1kg. A to len vo vstupných materiáloch. Plus výroba veľkých zŕn TPH je celkom pomalá, zrná polymerizujúcich TPH tvrdnú i niekoľko mesiacov. Takže náročná a drahá - a aj pomalá a teda opäť drahá - je i technologia výroby palivových zŕn a celých palivových náplní - je výroba výbušnín a pracuje sa s mimoriadne veľkými "jednotlivými náložami" - väčšími ako v akejkoľvek inej výrobe výbušnín, snáď s výnimkou výroby dusičnanu amonneho (a aj tam je možno náplň jednotlivej linky menšia ako hmotnosť jedného zrna TPH pre veľký motor)
Celkom zložitá je i kontrola zrna - zrno TPH je relatívne krehké a nesmie prasknúť - to by s vysokou pravdepodobnosťou viedlo k havárii motoru
(zväčšenie plochy, na ktorej prebieha horenie vedie k zvýšeniu tlaku v komore čo vedie k zvýšeniu rýchlosti horenia čo vedie k zvýšeniu tlaku... Plus horenie v praskline vedie k lokálnemu zvýšeniu tlaku v praskline a napomáha tak šíreniu praskliny, čo vedie k zväčšeniu plochy.... a už sa opakujem...)

"Vypnutie" motoru na TPH až taký problém nie. Obvykle sa ale nerieši "zhasnutie motoru", ale len prosté vynulovanie ťahu motora. To sa dá dosiahnuť pomerne jednoducho - otvoria sa otvory na "hornej" strane motora alebo stupňa. Zväčší sa tým prierez, ktorým môžu spaliny z motora unikať a následne poklesne tlak v spalovacej komore, čo sa prejaví poklesom ťahu na tryske. Otvory zároveň slúžia ako trysky, ktoré tiež vytvárajú ťah - ale orientovaný opačne ako ťah "pracovnej trysky". Pracovnú trysku možno tiež odhodiť, alebo odstreliť celá dno motora. Prudký pokles tlaku môže u niektorých typov TPH viesť i priamo k zhasnutiu motora. Ak by bol ťah vytváraný "nulovacími otvormi väčší ako ťah pracovnej trysky pri zníženom tlaku, efekt sa dá využiť pri oddelení stupňov od seba, alebo pri oddelení nákladu.

Hybridné motory - veľké hybridné motory sú veľmi problematické. Je problém udržať stabilitu horenia a zaistiť rovnomerné odháranie tuhej náplne v prúde tekutej náplne. Proces dosť pripomína pohyb teplej vody v ľadovom kanále - rozširujúci sa kanál v zrne je nepravidelný a akákoľvek nepravidelnosť v prúdení je podporovaná silnou kladnou spätnou väzbou až na chovanie "samobudiace sa oscilácie". Pritom problém rastie s rozmermi kanálu v priemere i v dĺžke. V dlžke viac, preto je snaha stavať hybridné motory "krátke" a vymýšľajú sa i celkom komplikované systémy rozprašovania tekutej zložky paliva, aby sa zabezpečili kontrolované podmienky prúdenia a kontaktu tekutej zložky s tuhou zložkou pri rozširujúcom sa priemere kanálu.

Odpovědět

Zpět na „Volná diskuse“