N-1 potencial

Název mluví za vše
Alchymista
Zkušený vesmírný badatel
Zkušený vesmírný badatel
Příspěvky: 656
Reputace: 58
Registrován: 14.9.2016 1:01
Re: N-1 potencial

Příspěvek od Alchymista »

objemy nádrží u rakety Saturn V - respektíve "rozpis" zásoby všetkých pohonných hmôt a všetkých motorov


A pre lepšiu predstavu - pekný nákres druhého stupňa
BlackSheepOI2
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 102
Reputace: 0
Registrován: 22.2.2017 8:42
Re: N-1 potencial

Příspěvek od BlackSheepOI2 »

Z pohľadu použitia LOX/LH2 motorov, ich výkon je momentálne (odhliadnuc od jadroveho) najvyšší čo viem. Vzhľadom na výhrevnosť vodíka to nie je až také prekvapivé. Je to navyše čistý zdroj energie v zmysle výsledkov spaľovacieho procesu. Na druhej strane jeho cena, vysoká vznetlivosť a celkovo reactivita komplikuje využitie a znásobuje cenu.
Saturn V bol v tomto smere najvýkonnejším strojom. V konečnom výsledku asi aj najdrahším a najkomplikovanejším riešením. Keď sa to tak vezme tak jeho historia stále doznieva v Americkom programe.

N-1 bola postavená na základe obmedzených možností v aktuálnej situácii. Môžme polemizovať o použití výhodnejšieho LOX/LH2 pohonu, ale ani desiatky rokov neskôr, nie je celosvetovým trendom používať len LOX/LH2 pohon. Dokonca sa razí trend použitia viacerých menších jednoduchších motorov namiesto menšieho počtu veľkých výkonom porovnateľným s F-1.
Neviem presne aké sú obmedzené kapacity pre výrobu a uskladnenie LH2, pre RP1 by to nemal byť problém. T.j. zmenšené nároky na infraštruktúru, relatívna možnosť lacnejšieho a častejšíeho vypúšťania rakiet.

Ale späť k pôvodnej téme:
Návrh dvoj, troj, štvor či 2,5 stupňovej rakety. Žil som tom, že viac stupňov= väčšia efektivita z pohľadu konštrukcie.

Niekde som čítal názor, že práve N-1 bola čo do konštrukcie, raketa s najlepším pomerom váhy konštrukcie k celkovej vzletovej váhe. Otázkou pre mňa potom ostáva, prečo ostala osamotená v tomto poli a presadzuje sa konštrukčne Energia ...


LOX/LH2 v najvyššom stupni by pravdepodobne rapidne zdvyhla výkon, podobne ako jadrový motor, ktorý bol plánovaný aj pre Saturn V v konečnom dôsledku ako riešenie pre zvýšenie výkonu posledného stupňa. To by bolo možno tiež zaujímavé čítanie. O USA projekte vieme toho pomerne dosť, o ZSSR veľmi veľa ani nie.

ďakujem za príspevky. až mám pocit, že by sa to mohlo premenovať na potenciál starých návrhov a nie len na N-1 :)
ventYl
Aktivní nováček
Aktivní nováček
Příspěvky: 36
Reputace: 0
Registrován: 28.7.2017 16:04
Re: N-1 potencial

Příspěvek od ventYl »

Trend viacerych mensich motorov sa moze razit proste a jednoducho aj preto, ze sa dnes nasadzuje (resp. v raketovom priemysle sa uz nasadila) technologia 3D tlace ktora umoznuje vyrobit suciastky lacnejsie vo velkych seriach. Ked sa to muselo pracne frezovat, tak sa radsej vyrobila jedna velka suciastka, ktorej opracovanie sice trvalo dlhsie, ale zasa v nej neboli male nedostupne miesta.
Uživatelský avatar
Edemski
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1449
Reputace: 52
Bydliště: Ostrava
Registrován: 9.8.2012 15:58
Re: N-1 potencial

Příspěvek od Edemski »

Pěkná infografika k Saturn V vs. N1

BlackSheepOI2
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 102
Reputace: 0
Registrován: 22.2.2017 8:42
Re: N-1 potencial

Příspěvek od BlackSheepOI2 »

Najnovšie plány SpaceX hovoria o 31 motoroch na prvom stupni. Nahoda?
Uživatelský avatar
Samo
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1656
Reputace: 339
Registrován: 29.8.2015 22:52
Re: N-1 potencial

Příspěvek od Samo »

Určite to bude náhoda proste 31 motorov pre BFR im vyšlo jednoducho najlepšie na 9m stupeň. Určite si nepovedali N-1 mala 30 my dáme 31 :D
"When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteor hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed, no matter what you wish for. Unless it's death by meteorite."
Uživatelský avatar
Lakely
Správce profilu na Facebooku
Správce profilu na Facebooku
Příspěvky: 1082
Reputace: 19
Bydliště: Plzeň
Registrován: 11.2.2010 21:50
Kontaktovat uživatele:
Re: N-1 potencial

Příspěvek od Lakely »

Jiná raketa, jiné motory, jiné důvody vzniku, jiný stát, jiné cíle rakety, jiné využití, jiná konstrukce. A zcela odlišný způsob jejího fungování. Zcela jistě náhoda ;)
Vesmír je nekonečný a realita překoná veškeré naše představy.
A. C. Clarke
Milanek
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 154
Reputace: 0
Registrován: 2.10.2012 13:28
Re: N-1 potencial

Příspěvek od Milanek »

na N1 je nejzázračnější to že ve státě kde v té době byla licenční lada budoucím snem ruské rodiny a volha vrchol techniky vznikaly rakety téměř srovnatelné se špičkou tehdejšího vládce světa, z mého pohledu prostě dělali co jen mohli a výsledky jsou úctyhodné už jen proto že z dědictví 60-70tých živoří dodnes -tj. 50let :-)
BlackSheepOI2
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 102
Reputace: 0
Registrován: 22.2.2017 8:42
Re: N-1 potencial

Příspěvek od BlackSheepOI2 »

Samo píše:Určite to bude náhoda proste 31 motorov pre BFR im vyšlo jednoducho najlepšie na 9m stupeň. Určite si nepovedali N-1 mala 30 my dáme 31 :D
Trochu ma osobne mrzí, že u N-1 sa to berie ako neplnohodnotné riešenie, lebo jeho konkurent Saturn V mal superveľký motor.
V súčastnosti sa ukazuje, že aj zväzkovanie motorov má svoj význam a odrazu to je už výhoda.
Chýba mi skôr ten principiálny, reálny náhľad na konštrukciu, prípadne jednotlivé časti. To, že Rusi boli pozadu, o tom teraz spätne už niet pochýb.


To plytvanie zdrojov je pre Rusov aj napriek tomu na neuverenie. Padla N-1, poďme na Energiu a Buran a v súčasnosti znova Angara, Sojuz V, či super raketa (žeby Sojuz super heavy?) ... Veď to nie je len o rakete, ale aj o komponentoch a príprave pozemného zariadenia.

Čo som zaregistroval tak launchpad pre N-1 bol prestavaný na Energiu. Plánuje sa to isté aj pre novú super raketu?
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2435
Reputace: 626
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: N-1 potencial

Příspěvek od petrsida »

BlackSheepOI2 píše:
Samo píše:Určite to bude náhoda proste 31 motorov pre BFR im vyšlo jednoducho najlepšie na 9m stupeň. Určite si nepovedali N-1 mala 30 my dáme 31 :D
Trochu ma osobne mrzí, že u N-1 sa to berie ako neplnohodnotné riešenie, lebo jeho konkurent Saturn V mal superveľký motor.
V súčastnosti sa ukazuje, že aj zväzkovanie motorov má svoj význam a odrazu to je už výhoda.
Chýba mi skôr ten principiálny, reálny náhľad na konštrukciu, prípadne jednotlivé časti. To, že Rusi boli pozadu, o tom teraz spätne už niet pochýb.


To plytvanie zdrojov je pre Rusov aj napriek tomu na neuverenie. Padla N-1, poďme na Energiu a Buran a v súčasnosti znova Angara, Sojuz V, či super raketa (žeby Sojuz super heavy?) ... Veď to nie je len o rakete, ale aj o komponentoch a príprave pozemného zariadenia.

Čo som zaregistroval tak launchpad pre N-1 bol prestavaný na Energiu. Plánuje sa to isté aj pre novú super raketu?

Ono to bylo neplnohodnotné řešení už jenom proto, že to byla z nouze ctnost, velký motor neměli, systém řízení mnoha malých taky ne

Nakonec o 20 let později zvládli energii, ta byla plnohodnotne srovnatelná se Saturnem

Dnes je svazkování motoru o řešení úplně jiného problému, nesrovnaval bych to s N1

Odpovědět

Zpět na „Volná diskuse“