Hra na konstruktéry

Název mluví za vše
Uživatelský avatar
fretka323
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1034
Reputace: 0
Bydliště: Orlová
Registrován: 18.6.2014 20:41
Re: Hra na konstruktéry

Příspěvek od fretka323 »

AlesH píše:Řešení s tlakovými nádržemi ale vyžaduje, aby tlak v nádržích byl větší, než ve spalovací komoře, což dnes nebývá, protože to velmi zvyšuje nároky na pevnost nádrží, takže nádrže pak vychází hodně těžké. Realizovatelné to sice asi je (viz OTRAG), ale obávám se, že celkově to asi výhodnější nebude (jinak by se OTRAG komerčně prosadil, což nenastalo).
Presne to me napadlo... :D kdyby ale nejtenci cast trysky byla sirsi nez vstupy injectoru tak by o mohlo odchazet jen tryskou ne? Ale predpokladam ze se pletu...

Jinak k tomu odkazu na kozmonautika.sk - pekny projekt a pekne stranky - kosmonautix v jinem jazyce :D
Klidně mne oslovujte Radim.
Uživatelský avatar
kopapaka
Zkušený vesmírný průzkumník
Zkušený vesmírný průzkumník
Příspěvky: 343
Reputace: 0
Bydliště: kósek od Prostějova
Registrován: 23.5.2014 7:38
Re: Hra na konstruktéry

Příspěvek od kopapaka »

S OTRAGem je to složitější.Jednak to byla soukromá firma a doba jim prostě nepřála. Navíc to vlastně byli Němci a co jsem četl, tak byly tlaky ze strany SSSR i USA, aby neměli vlastní raketu. Takže jim zbyl jen přesun do Afriky, kde potom za poněkud podezřelých okolností přišli dvakrát o kosmodrom i velkou část vybavení.

Co vím, tak měli několik selhání a trochu víc povedených startů, ale víc nestihli. Modul jim fungoval, takže kdo ví. Poslední zpráva byla myslím roku 2006, kdy došlo k předání dokumentace jedné ze soukromých firem.

Ono to celé bylo dělané s max. ohledem na cenu, třeba trubky pocházelybz ropného průmyslu, ventily otvíral pohon stěračů. Nová byla vlastně jen tryska...
AlesH
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 160
Reputace: 0
Bydliště: Most
Registrován: 13.1.2014 23:38
Kontaktovat uživatele:
Re: Hra na konstruktéry

Příspěvek od AlesH »

Souhlasím, že OTRAG zřejmě neuspěl z jiných důvodů, než technických. Takže OK, možná přišla doba zkusit to znovu (v tom roce 2006 to prý Kayser předal Carmackovi z Armadillo Aerospace). Klidně se do toho někdo pusťte. Já se ale nezúčastním, protože mám z výbušných věcí strach.

P.S.: Třeba by se opravdu dala zkusit i nějaká varianta "pulzního detonačního motoru" (se zpětnou klapkou). Našel jsem na internetu zmínky o tom, že i NASA na tom pracuje (nebo pracovala) a také zmínky o tom, že i proudový "pulzní detonační motor" (použitelný v letectví od ultralightů až k obřím dopravákům) by mohl být velmi levný a přitom efektivní (velký tah od nulové rychlosti, nízká spotřeba paliva, vysoce nadzvuková maximální rychlost, jednoduchá a levná konstrukce), takže potenciál v tomto směru je určitě značný.
jakubh
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 133
Reputace: 0
Registrován: 23.6.2015 14:47
Re: Hra na konstruktéry

Příspěvek od jakubh »

AlesH píše:P.S.: Třeba by se opravdu dala zkusit i nějaká varianta "pulzního detonačního motoru" (se zpětnou klapkou). Našel jsem na internetu zmínky o tom, že i NASA na tom pracuje (nebo pracovala)
Tady mají propagační letáček: ;) http://www.nasa.gov/centers/marshall/pd ... tonate.pdf

Výhoda by asi byla hlavně v tom, že taková věc by se dala testovat skoro v domácích podmínkách. :) Nevím, kde v Evropě je nejbližší vakuová komora, ale protože se spousta věcí dá měřit testováním jednotlivých pulzů s malou frekvencí (jsou na sobě nezávislé), nemusela by mít až takový sací výkon, jako třeba u motoru klasické konstrukce (kde tah nelze snížit pod určitou, zpravidla dost vysokou mez). A hlavně žádné čerpadlo. A kdo ví, třeba by stačil ventil ze škodovky. :P
Uživatelský avatar
fretka323
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1034
Reputace: 0
Bydliště: Orlová
Registrován: 18.6.2014 20:41
Re: Hra na konstruktéry

Příspěvek od fretka323 »

Kdyz tak ctu ten vyse zmineny dokument, ono to bez turbopumpy asi nejde. V spalovaci komore je tak 20atm, coz by asi zaridilo vraceni spalin do nadrzi. Ten pulsni motor vypada fajn, ale nebude to delat v atmosfere kraval? Klasicky motor jednou prekona hranici zvuku, ale tenhle xkrat za sekunsdu.
Klidně mne oslovujte Radim.
jakubh
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 133
Reputace: 0
Registrován: 23.6.2015 14:47
Re: Hra na konstruktéry

Příspěvek od jakubh »

Jak přesně by se spaliny vracely do nádrží?
Pandy
Vesmírný nováček
Vesmírný nováček
Příspěvky: 7
Reputace: 0
Bydliště: Vesnice
Registrován: 25.7.2015 21:48
Re: Hra na konstruktéry

Příspěvek od Pandy »

Omlouvám se jsem zde nový člen a náhodou jsem natrefil na toto vlákno . Předně ve vší slušnosti k diskutujícím to chce mít aspoň elementární znalosti z fyziky než se pustím byť jen do diskuze .
Raketový motor tzv.přetlakový pokud bude do spalovací komory foukat jen s přetlakem a to ještě jen plynné složky bude mít prachmizerný výkon. Je třeba si uvědomit ,že výkon závisí mimo jiné na energetickém obsahu daných látek /slučovací energie ,spalné teplo / V spalovací komoře musí být vždy nižší tlak než v nádržích viz Boiluv zákon který říká ,že tlak v kapalině /nebo plynné soustavě / se šíří všemi směry stejně ,tudíž logicky pokud by byl v spal.komoře vyšší tlak není možné z nižší soustavy dodávat do vyšší jakoukoliv látku.Proto ty turbočerpadla v motorech. Další problém je tryska ,malá nauka o materiálu by neuškodila protože žádná žáruvzdorná ocel to neustojí a po pár sekundách se propálí . Ocel i žáruvzdorné tají někde kolem 1500 st C což je žalostně málo ale předně její mechanická odolnost rapidně klesá už někde kolem 700 stC . Proto v konstrukci KPH je chlazení spalovací komory věnována velká pozornost. Než žáruvzdorné ocel tak to je už daleko lepší grafit a grafitová tryska.
Je škoda ,že Czaba z diskuze na kozmonautika .sk se nějak odmlčel a celý projekt nedotáhl do konce. Hybridní raketové motory jsou sice dejme tomu nějaké řešení ale přes drobné výhody jako že oxid dusný není kryogenní kapalina a dá se neomezeně skladovat ,nevýhod daleko více převyšuje např malé ISP , z oxidační látky je využito jen 1/3 obsahu, zbylé 2/3 tvoří dusík
Jeden z testů hybridního raketového motoru zde:

Odpovědět

Zpět na „Volná diskuse“