Re: Ekonomické aspekty letů do vesmíru
Napsal: 18.3.2015 16:54
(1) Již jsem zmiňoval že raketoplán má vyšší nosnost a dopravoval i osoby. Na druhou stranu často letěl se "vzduch/oprázdnem" v nákladovém prostoruEdemski píše:Z uvedeného je také zřejmé že za cenu startu jednoho raketoplánu (1.018 Milionů USD) by vyletělo více než 7 Dragonů
No, když si vezmeš nosnost raketoplánu + posádka, tak to vyjde na 6xDragon + Dragon2 Takže "vylejnalej"... BTW u SpaceX nezapočítáváš roční náklady?!?
(2) Nostností se neplatí. Platí se penězi
(3) Neznám přesné podmínky smlouvy mezi NASA a SpaceX. Předpokládám však že roční náklady si SpaceX neúčtuje zvlášť a platí je ze své marže (tj. rozdílu mezi prodejní cenou 133 Milionu USD a svými výrobními náklady). Proto do ceny Falcon+Dragon nepočítám cenu za provoz. Pro NASA (státní peníze) jsou náklady jen smluvní cena za start Dragonu k ISS (tj. 133 Mil USD)
(4) Těch 7 Falcon+Dragon platí za předpokladu, že cena za Space Shuttle byla dle postupu A (viz můj 1.příspěvek). V případě že bychom akceptovali celkové výdaje na projekt Space Shuttle 200.000 Milionů USD - horní hranice při postupu B (viz 1.příspěvek), pak celkové naklady na 1 start Space Shuttle byly 1.481 Milionů USD. To by znamenalo, že za 1 start raketoplánu by bylo 1.481 / 133 = 11,1 tj. 11 startů Falcon + Dragon
(5) Pokud bychom počítali cenu letu SpaceX s lidskou posádkou 140 Milionu USD (7 x 20 Mil za letenku při 7 osobách), pak sestava [(Falcon+Dragon) + (Falcon+Dragon v2)] by stála NASA 133 + 140 = 273 Mil USD. Při průměrné ceně letu raketoplánu 1.018 Mil USD je to více než 3 starty zmíněné sestavy na 1 start raketoplnánu. Částka 199 Mil USD by zbyla na další let. Nevýhodou menších doprvních prostředků je, že omezená nosnost neumožňuje řešit dopravu hmotnějších dílů v kuse, ale jen po částech, které se musí na oběžné dráze smontovat. Výhodou je, že se lépe vytěžují (nevozí se šroubeček náklaďákem)...