Stránka 1 z 4

RLV

Napsal: 14.10.2011 20:48
od rebus
Indie plánuje bezpilotní raketoplán, který by horizontálně startoval i přistával. Ceny nákladu by měly klesnout až na 69 dolarů za 1 kg (!). Náklad by mohl být až 1 tunový a raketoplán by byl 100 krát použitelný.
Ovšem tohle je velké sci-fi, ale Indii fandím.

Velikostí by se to mělo rovnat stíhačce MIG-25.
Více zde:http://en.wikipedia.org/wiki/Avatar_(spacecraft)

Re: AVATAR

Napsal: 14.10.2011 23:20
od Dugi
Zajímavé to určitě je, ale jak jsi sám řekl - tohle patří do hodně vzdálené budoucnosti. Osobně tipuju nejdřív tak rok 2040, ale můžu se mýlit.

Re: AVATAR

Napsal: 17.10.2011 14:31
od tomas
Tohle je zajímavá koncepce. 1. stupeň jako letadlo a druhý vypadá na klasickou kosmickou loď s tepelným štítem z keramických destiček. Tím pádem nemusí řešit složitou ochranu křídel a dalších prvků.
Co ovšem budou muset řešit budou aerodynamické vlastnosti při vysokých rychlostech, aby nedopadli jako američané s HTV-2.
Ten náporový motor je taky zajímavý. Kromě vlastního provozu ještě musí vyseparovat kyslík a ten zkapalnit do nádrží pro poslední fázi letu. Jestli už tohle mají otestovaný, tak jsou fakt dobří.
Docela rozumně tam na wiki uvádějí, že jednostupňová varianta je prakticky vyloučena, dokud se nenajdou lepší materiály.
Jestli má mít raketoplán velikost jako mig-25, tak to bude dost malý. Rozměry Migu jsou asi 20x14x6 m a hmotnost natankovaného asi 36 t.

Re: AVATAR

Napsal: 17.10.2011 14:40
od Dugi
Pokud nebude první "okřídlený" stupeň dosahovat hypersonických rychlostí, pak by to nemuselo být až tak nereálné. O velkou rychlost by se měl postarat až druhý (raketový) stupeň.
Já osobně si myslím, že v náporových motorech (nejen u AVATARu) je velmi slibná budoucnost. Jen se musí vychytat hodně věcí. Pak, až se tahle technologie rozšíří, to ale bude paráda. 8-)

Re: AVATAR

Napsal: 17.10.2011 15:05
od tomas
Nejsem znalec v v oboru aerodynamiky, ale myslím si, že u HTV byl problém jednak v tom, že to byl jen kluzák, který neměl kromě manévrovacích motorků žádný vlastní pohon. Zřejmě nevěděli, do jaké míry mohou manévrovat, kluzák udělal prudší pohyb a obrovské síly již dokonaly dílo zkázy. Také se poměrně obtížně udržuje komunikace s něčím, co se pohybuje v oblaku plazmy.

Re: AVATAR

Napsal: 17.10.2011 15:12
od Dugi
Ani já nejsem v tomhle oboru kovaný, nicméně souhlasím s tím, že ovládat těleso pohybující se hypersonickou rychlostí POUZE vztlakovými klapkami je skoro sebevražda. Na korekce dráhy by měly být použity malé raketové motorky.
Komunikace je, jak jsi sám naznačil, kategorie sama pro sebe. Těleso musí být plně autonomní, aby mohlo samostatně reagovat na všechny problémy.

Re: AVATAR

Napsal: 29.5.2013 23:16
od Samo1995


Re: AVATAR

Napsal: 30.5.2013 13:26
od Amper
tomas píše:Také se poměrně obtížně udržuje komunikace s něčím, co se pohybuje v oblaku plazmy.
Pokud se nepletu tak s kluzakem se komunikovat da - diky aerodynamice je plazma odklanena a na horni strane kluzaku je prostor ktery plazmou neni obklopen takze muze byt spojen s TDRS druzici. Americke raketoplany to pouzivali ale nevim zda neni treba mit vztlakove teleso urcite velikosti aby stin stacil. Napr. tvar predchozich lodi (standardni kapsle) toto neumoznoval.

Ohledne ovladani - ovladani pomoci klapek ma hlavne nevyhodu v potrebe minimalni hustoty vzduchu. Pokud se teleso pohybuje hypersonicky tak to bude (s nejvetsi pravdepodobnosti) nekde v hornich castech atmosfery. A tam jsou potreba trysky ( i X-15 je mel)

V nizsich vyskach by aerodynamicky ohrev zlikvidoval to teleso vyrazne rychleji nez aerodynamicke sily. Staci se podivat na ohrev BlackBirdu pri mach 3 a nebo na to jak melo X-43 nabrousenou predni hranu

Re: AVATAR

Napsal: 6.7.2015 10:49
od jregent

Re: AVATAR

Napsal: 6.7.2015 11:44
od jakubh
Amper píše:Pokud se nepletu tak s kluzakem se komunikovat da - diky aerodynamice je plazma odklanena a na horni strane kluzaku je prostor ktery plazmou neni obklopen takze muze byt spojen s TDRS druzici. Americke raketoplany to pouzivali ale nevim zda neni treba mit vztlakove teleso urcite velikosti aby stin stacil. Napr. tvar predchozich lodi (standardni kapsle) toto neumoznoval.
Nevyřešil by to laserový spoj? Možná si to vybavuju z astrofyziky špatně, ale není plazma pro viditelné světlo naopak průhlednější než neutrální plyn?

Jinak ten koncept vypadá zajímavě, ale osobně bych zkusil jít spíš do skylonoidního stroje s ne-SABRE motory (zaujala mě možnost zkombinovat náporový motor (nebo ducted rocket?) s trojpalivovým kyslíko-vodíko-metanovým pulzně detonačním motorem, který by snad mohl mít větší výkon než SABRE při nižší složitosti, poruchovosti, hmotnosti, i ceně).