Plány, vize, projekty

Sem patří debata o všech projektech, které přináší soukromý sektor.
Uživatelský avatar
tomas
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 4837
Reputace: 47
Registrován: 2.4.2011 23:20
Metalický vodík

Příspěvek od tomas »

Tento pohon by mohl rozvířit stojaté vody léta zavedené konstrukce raket. Když se vodík H2 ocitne pod tlakem větším než 25 GPa začnou se rozpadat jeho molekuly na jednotlivé atomy. Navenek se vodík projeví jako kapalný kov.
Obrázek
Díky této látce je možné realizovat jednostupňovou raketu a to dokonce nejen k vynesení nákladu na LEO, ale dokonce až k Měsíci.
Kromě této zásadní výhody má metalický vodík i několik nevýhod. Jednak je to vyšší teplota spalování (ideálně okolo 6000 Kelvinů), ale hlavně cena výroby tohoto paliva je díky nutnosti tak obrovského tlaku hodně vysoká.
Je to už na rozhodnutí jednotlivých agentur, zda se jim vyplatí použít palivo se specifickým impulsem 1700 s, oproti běžným palivům s hodnotami okolo 460 s, nebo ne.

zdroj: osel.cz a IFW
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26959
Reputace: 2730
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Plány, vize, projekty

Příspěvek od Dugi »

Jo, kovový vodík, to je paráda. Bez problémů ho najdeme v jádrech plynných planet, tam ho "drtí" obrovská gravitace, ale nejsem si jistý, zda je naše civilizace na takové úrovni aby byla schopná rozjet jeho výrobu ve "větším než laboratorním množství".
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
tomas
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 4837
Reputace: 47
Registrován: 2.4.2011 23:20
Scramspace

Příspěvek od tomas »

O hypersonický letoun, který by měl být schopen časem doletět až do vesmíru se pokoušejí australští vědci. V první fázi se budou pokoušet o totéž jako DARPA v případě HTV-2 Falcon.
Obrázek
zdroj:livingfuture
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26959
Reputace: 2730
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Plány, vize, projekty

Příspěvek od Dugi »

Evidentně si věří. Ta myšlenka je dobrá, ale nevím, jestli se jim to může podařit. Ne, že bych jim nevěřil, nebo je dopředu odsuzoval, jen si prostě myslím, že scramjetový letoun je hodně velké sousto. Ale jestli se jim to podaří, bude to bezesporu ohromný úspěch.
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
geal
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
Příspěvky: 263
Reputace: 0
Registrován: 8.11.2014 23:53
Re: Plány, vize, projekty

Příspěvek od geal »

Dugi píše:To jo, právě pro udržování oběžných drah by byl podobný systém ideální - sice malý tah, ale po dlouhou dobu. Současné družice udržují polohu jen za cenu těžkých nádrží s palivem, které spálí chemickou cestou a rychle ho spotřebují.
Ale moc nevěřím tomu, že by ISS udržovala svou výšku s pomocí VASIMRu. V tomhle případě se mi zdá lepší využívat dál klasický systém korekcí pomocí chemických motorů Progressů a Sojuzů. Je to vždycky silný zážeh na krátkou dobu. Ale u VASIMRu by se korekce prováděla v podstatě stálým (byť drobným) tahem. A jelikož je ISS unikátní právě proto, že jsou na ní prováděny experimenty v mikrogravitaci, tak by jí stálá síla z VASIMRu o tuhle výhodu připravila.
Tohle asi není tak úplně přesné - pokud ISS podléhá atmosférickým ztrátám rychlosti, pak v ní už z principu není tak kvalitní mikrogravitace (protože odpor prostředí se v zásadě svými učinky neliší od trysky orientované proti směru letu). Kdyby ale elektrický pohon právě tak akorát trvale kompenzoval atmosférické ztráty, tak se současně 1) udrží oběžná dráha a 2) sníží odchylky od stavu beztíže, protože výsledný silový vektor působící na stanici (po odečtení gravitace) bude nulový. Šlo by tedy o "dvě mouchy jednou ranou".
Uživatelský avatar
Raul
Zkušený vesmírný badatel
Zkušený vesmírný badatel
Příspěvky: 777
Reputace: 1
Bydliště: Ústí nad Orlicí ... Jméno : Radovan Kubrt ... Email: [email protected]
Registrován: 11.6.2012 9:41
Re: Plány, vize, projekty

Příspěvek od Raul »

K tomu je také ale nutno říct, že v souvislosti s testováním Vasimir na ISS se nepočítalo s trvalým provozem, ale s pouze 15 minutovými zážehy motoru VF-200.
Uživatelský avatar
Evžen111
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1493
Reputace: 249
Bydliště: Hlásnice
Registrován: 5.7.2015 11:14
Re: Plány, vize, projekty

Příspěvek od Evžen111 »

http://21stoleti.cz/2015/10/19/spolecne ... -na-mesic/

tady jedna další vize, kterou nám agentury slibují. Jo jo, Dugi, máš pravdu, na roky končící pětkou či nulou se slibuje ve velkém. Tetno odkaz to slibuje na rok 2020!
Možná by to chtělo otevřít další vlákno něco na způsob tipování, či sázení, jak který projekt či oznamovaný plán na konkrétní termín vyjde. :lol:
E
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26959
Reputace: 2730
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Plány, vize, projekty

Příspěvek od Dugi »

NASA odkládá oznámení definitivního výběru firem, které budou v druhém kole zásobovat ISS zásobami. Zajímavé je, že z výběru vypadl Boeing s návrhem upravené lodě CST-100. Ve hře zůstává Dragon od SpaceX, Cygnus od OSC a Jupiter/Exoliner od Lockheed Martin. Výběr bude oznámen nejpozději do 30. ledna příštího roku.
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
DrHorak
Zkušený vesmírný badatel
Zkušený vesmírný badatel
Příspěvky: 749
Reputace: 13
Bydliště: Praha
Registrován: 9.11.2017 18:28
Re: Plány, vize, projekty

Příspěvek od DrHorak »

Space Colony Research Center Tokijské univerzity vyvíjí systém produkující elektřinu za použití malých termoelektrických sensorů, které mohou být použity u stavebních objektů na planetách nebo měsících, a které umožní udržování přijatelné teploty v obyvatelných částech, i když vnější teploty budou kolísat mezi 130o C během dne a -230o C v noci.
Uvažovaná technologie využívá - podle vyjádření vedoucího projektu Tsutomu Iida - rozdílů teplot (heat flux) mezi vnitřkem a vnějším pláštěm staveb. “Stejný přístroj může být používán ve dne i v noci a nemá žádné pohyblivé části, takže není potřeba žádné údržby,” řekl redaktorovi The Japan Times profesor Iida.
"Skafandry se vezměte sebou. Možná je budete potřebovat." - Kapitán Nemo v románu J.M.Trosky - Zápas s nebem
Uživatelský avatar
laik
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1163
Reputace: 720
Registrován: 19.6.2016 8:52
Re: Plány, vize, projekty

Příspěvek od laik »

Ahoj! Heat flux je tepelnej tok plochou. S rozdílem teplot obecně souvisí, ale jde o úplně jinou veličinu.

Určitě chtějí vyrábět teplo sensorem? Čidlem?

Odpovědět

Zpět na „Soukromý sektor“