Slovenská suborbitálna raketa ARDEA

Debata o projektech dalších, drobnějších kosmických agentur
CsabaB
Aktivní nováček
Aktivní nováček
Příspěvky: 28
Reputace: 10
Registrován: 27.11.2017 17:29
Re: Slovenská suborbitálna raketa ARDEA

Příspěvek od CsabaB »

Je to jednostupnova raketa - po separacii leti hlavica samostatne, bude udrziavat polohu pomocou trysiek na GOX(dolezite pre experimenty v mikrogravitacii a pri vstupe do atmosfery), potom sa vyklopia kridla do konfiguracie s najvyssim aerodyn. odporom a po ubrzdeni prejde do rezimu klzania. Bude to letiaca tehla s malou klzavostou, ale pre kompenzaciu rozptylu dostacujuca.

Ano, len som sa pohral s myslienkou nosica pre pikosatelity...mozna by to bol najlahsi nosic na svete...:)
Kazdopadne by sa to dalo skusit ako demonstrator...
Uživatelský avatar
argus123
Zkušený vesmírný průzkumník
Zkušený vesmírný průzkumník
Příspěvky: 345
Reputace: 95
Registrován: 10.1.2018 17:55
Re: Slovenská suborbitálna raketa ARDEA

Příspěvek od argus123 »

Aha, aj som si myslel že s takym profilom krídiel ten let nebude moc sonicky :D dosť vo mne evokuju rogalo. Každopadne vaš napad ma priviedol na podobnu myšlienku v mojom prípade by krídla boli mierne šípove s menitelnou geometriou.

Pan Csaba vy ma normalne inšpirujete :-D :-D :-D

Ten lahky kozmicky nosič vyzera zaujimavo ja by som sa však nezapodieval tym množstvom malych stupňov ale použil jeden velky. Len par dni dozadu odštartovala japonska raketa ktora mala len tri stupne a šlo o upravu suborbitalnej rakety SS-520. Ak by sa dosiahla dokonalosť hybridneho motoru s dlhším spalovaním a vyššim energetickym potencialom, mohol by teoreticky byť iba dvojstupňová s tym že by na LEO mohla vyniesť naklad do 5 kg.
CsabaB
Aktivní nováček
Aktivní nováček
Příspěvky: 28
Reputace: 10
Registrován: 27.11.2017 17:29
Re: Slovenská suborbitálna raketa ARDEA

Příspěvek od CsabaB »

Pri mensich nosnych raketach je idealne pouzit motory na TPH...pri znizovani meritka nastupuje obrovska vyhoda tychto motorov - ziadne ventily, pohyblive casti a pod. Preto je problem im konkurovat, hl. s motormi na napr. vosky/N2O napr. Ale u hybridov nastupuju take vyhody ako cena, bezpecnost atd. Co by so mnou spravili urady, keby som robil poltonove motory na TPH ? Asi by ma zatvorili na par rokov...

Ale k tym vyssim stupnom - tu nastupuje jak problem meritka - pri malych rozmeroch motorov na TPH prudko klesa Isp, a pretoze som trosku pri zemi, je lepsie pouzit realne motory, mensie, kt. vieme vyrobit a radsej riskovat mensiu spolahlivost daneho systemu. Co pouziva SS-520, to stoji nemale peniaze - maju vlastny system pre vektorovanie tahu atd. Preto nizsie Isp=viacej stupnov. Ale pravdaze vsetko je otazkou penazi, na druhej strane ta raketa nemoze stat velmi vela...
Na druhej strane by to bol asi najlahsi nosic na svete - 500kg/0,2kg satelit...
Uživatelský avatar
argus123
Zkušený vesmírný průzkumník
Zkušený vesmírný průzkumník
Příspěvky: 345
Reputace: 95
Registrován: 10.1.2018 17:55
Re: Slovenská suborbitálna raketa ARDEA

Příspěvek od argus123 »

Ked už lahku kozmicku raketu tak na kvapalny pohon, zoberte si chytanu kozmicku raketu Vector (neviem či ste už o nej počuli), oba stupne su na kvapalne palivo a ma isť o velmi lacny nosič. Raketovy motor na kavapalne palivo už nieje doménov takych gigantov ako NASA či Roskozmos.

Ak by bol aspň prvý stupeň na kvapalny pohon bola by to paráda. Lenže otazkou ostava technologia motorov, a hlavne isť cestou použitia menších motorov ale vo väčšiom počte ako u Electronu. Prvý stupeň pri tom vybaviť návratovým padákom a radiomajákom, na lokalizáciu a presun k znovupoužitiu. Otazkou však ostava, sme schopný niečo take skutočne vyrobiť ?
CsabaB
Aktivní nováček
Aktivní nováček
Příspěvky: 28
Reputace: 10
Registrován: 27.11.2017 17:29
Re: Slovenská suborbitálna raketa ARDEA

Příspěvek od CsabaB »

Rakety Vector maju cca 5t !!! A3 bude 10x lahsia ! Ked by som chcel robit taky mensi motor na KPH, je tam 2x viac ventilov, a vyvoj bude drahsi....a o tom nehovorim, ze by trebalo zachranit celu raketu...vies, kolko by vazil navratovy system ? S tym by sa ziadny satelit nedal vypustit...

Skor sa oplati pouzit motor na KPH u horneho stupna, kde je potrebne mat co najvysie Isp...a pouzit lacny booster v prvom stupni, ktory by sa nezachranoval - u malych nosicov pouzit system ala Musk by bolo kontraproduktivne - aspon 30% paliva je pre navrat, co u tak maleho nosica by bolo kontraproduktivne...
Uživatelský avatar
argus123
Zkušený vesmírný průzkumník
Zkušený vesmírný průzkumník
Příspěvky: 345
Reputace: 95
Registrován: 10.1.2018 17:55
Re: Slovenská suborbitálna raketa ARDEA

Příspěvek od argus123 »

Navratovy system by nebol vôbec ťažky keby sa skladal zo systemu padakov a brzdiacich motorčekov na TPH, system podobny ako ked armada zhadzuje ťažke náklady z lietadiel na padakoch a tesne pred dosadnutim sa aktivuju tieto motorčeky. Stupeň ktorý by lahko dosadol na zem, by bol tak lahky že by ho bolo možne preniesť transportnym vrtulníkom ako je Mi-17.

Ale treba si ujasniť suborbitalna raketa je samozrejme lahšia ale ak sa bavime o kozmickom nosiči tak aby malo zmysel niečo take mať, tak nech dokáže na LEO vyniesť aspoň 10 kg. Ja som zastancom motorov na kph, ktore su dnes jednoduche, už ani zložite vyvíjače pary niesu treba kedže turbínka na čerpadle sa da pohaňať cez elektomotor na baterky, motory sa už tlačia na 3D tlačiarni. Tieto technologie už su, neni problem niečo take navrhnuť ale keby som bol bohaty ako Musk už by som to mal aj postavene a odskúšane :D

Ešte další pripad by bol postaviť mini raketu ako NOTS aka Pilot, a vypušťať take rakety lietadlami, lenže kde take lietadlo zohnať že :-D Dôležity je prvý stupeň ktorý musi mať velky energeticky potencial, a dokazal uniesť tri stupne + naklad.
CsabaB
Aktivní nováček
Aktivní nováček
Příspěvky: 28
Reputace: 10
Registrován: 27.11.2017 17:29
Re: Slovenská suborbitálna raketa ARDEA

Příspěvek od CsabaB »

Tak ano...ono sa da predstavit cokolvek na papieri...uz aj tato A3-ka je dost velka sialenost - naklady len tu pojdu do milionov spolu s testovanim a vypustenim...
Uživatelský avatar
argus123
Zkušený vesmírný průzkumník
Zkušený vesmírný průzkumník
Příspěvky: 345
Reputace: 95
Registrován: 10.1.2018 17:55
Re: Slovenská suborbitálna raketa ARDEA

Příspěvek od argus123 »

Ale bude to stáť za to, a ja sa moc teším ked bude prvý odpal rakety.
CsabaB
Aktivní nováček
Aktivní nováček
Příspěvky: 28
Reputace: 10
Registrován: 27.11.2017 17:29
Re: Slovenská suborbitálna raketa ARDEA

Příspěvek od CsabaB »

Ahoj,

takže sme trochu postúpili ďalej, minulý týždeň sme urobili statický test voskového hybridu o priemere 245 mm, dlžky cca 1,25m. Skúšali sme špeciálny segmentovaný vosk pre marsovské podmienky( -70°C v noci a 0°C za sol) a zároveň musí vydržať cca 9 mesačný let k Marsu pri teplotách nad 40°C(testovaná odolnosť do +60°C). Projekt WAFER (ESA/PECS) vyžadoval kvalifikačný hot-fire test a zároveň je to začiatok testov pre našu suborbitálnu raketu ARDEA 3bx( ráž 305mm, dlžka 6m, hmotnosť 240kg), kombinácia vosk/PMMA/N2O). Motor má 2 stupne ťahu, počiatočný vyšší pre vosk a nižší s dlhšou funkciou(PMMA + 5percent Al). Prechodová fáza horenia bola tiež testovaná teraz. Pre tieto skúšky sme miesto N2O požili GOX kvôli cene a zároveň sme mohli použiť venturiho trubicu s diferenčným tlakomerom miesto veľmi drahého Coriolisovho prietokomeru pre N2O. Každopádne horenie bolo stabilné, zážih ako z rozprávky a cyklované zrno vydržalo.

Tu sú nejaké videjká:

https://fb.watch/cHvszMt6DX/

od 32min. a 20s:
https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A ... a2xtgbB3Zg

https://spravy.rtvs.sk/2022/04/slovensk ... 8n04Iz_J_Q

Odpovědět

Zpět na „Ostatní“