Perseverance (Mars rover 2020)
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10825
- Reputace: 10257
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Perseverance (Mars rover 2020)
Jedna “drobnost”: Mastcamy nejsou schopné sledovat Ingy za letu - otáčet se za ní, protože byla zjištěna elektro-magnetická interference mezi letícím vrtulníčkem a kontrolerem motorků na roveru. https://twitter.com/lukewalkergt/status ... 63619?s=21
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
- MaG
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1899
- Reputace: 735
- Bydliště: Jablonec nad Nisou
- Registrován: 2.8.2012 22:10
- Kontaktovat uživatele:
Re: Perseverance (Mars rover 2020)
V tom případě nás může jen mrzet, že teď když vidí, jak spolehlivě lítá, nejsou schopni si popojet víc jižněji a trochu blíž vrtulníčku. Když by popojeli třeba 30 m jihojihovýchodně od něj, byli by pořád bezpečně daleko a měli by ho celou dobu v záběru. Taky by už při čtvrtém letu mohli z větší blízkosti zapnout mikrofon. Považuji některé kroky ve chvíli, kdy je jasné, že vše funguje, což je přesně teď, za nepochopitelné. Na čtvrtý let by něco změnit měli.
Re: Perseverance (Mars rover 2020)
Ono robiť rozhodnutia, keď máš na sebe ťarchu, že ide o zariadenie za 3 mld $ je asi jaksi iné, ako pre nadšeného fanúšika. Apropo, keď ten fanúšik ani nevie, ako jednotlivé lety dopadli, okrem toho, že pristál tam, kde mal. Nič o tom aké problémy mohol mať navigačný software.
Keď to ale vezmem čiste inžiniersky, pre nich je najdoležitejšia telemetria, log z navigácie, a snímky z navigačnej kamery inge. To všetko majú. Nejaký dlhší vizuálny záber už moc nového neprinesie, ba naopak, vznikla by síce stále moc malá šanca, ale predsa už vačšia, že sa može ohroziť percy. A tá bude robiť inakvejšiu vedu. Takto to vidím ja
Keď to ale vezmem čiste inžiniersky, pre nich je najdoležitejšia telemetria, log z navigácie, a snímky z navigačnej kamery inge. To všetko majú. Nejaký dlhší vizuálny záber už moc nového neprinesie, ba naopak, vznikla by síce stále moc malá šanca, ale predsa už vačšia, že sa može ohroziť percy. A tá bude robiť inakvejšiu vedu. Takto to vidím ja
- Edemski
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1652
- Reputace: 584
- Bydliště: Ostrava
- Registrován: 9.8.2012 15:58
Re: Perseverance (Mars rover 2020)
To panorama z 2. letu ještě nedorazilo, nebo ho nakonec nedělali?
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10825
- Reputace: 10257
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Perseverance (Mars rover 2020)
Jaké panorama? Někdo něco sliboval?
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
-
- Zkušený vesmírný průzkumník
- Příspěvky: 381
- Reputace: 569
- Bydliště: Ondřejov
- Registrován: 21.3.2017 14:40
Re: Perseverance (Mars rover 2020)
Článek o tom, jak se na Zemi testovala Ingenuity za letu (tedy ne jen během visení).
https://phys.org/news/2021-04-helicopte ... -mars.html
Běžné větrné tunely k testování letadel neumí vytvořit dostatečně pomalý (a současně stabilní) proud vzduchu, který by odpovídal rychlosti Ingenuity, a vakuové komory jsou zase příliš malé, aby se v nich mohl model Ingenuity smysluplně proletět. Proto ve vakuové komoře v JPL postavili pole 882 ventilátorů, jehož celkový rozměr byl 3 x 3 metry.
"Let" modelu Ingenuity před tímto polem je na obrázku.
https://phys.org/news/2021-04-helicopte ... -mars.html
Běžné větrné tunely k testování letadel neumí vytvořit dostatečně pomalý (a současně stabilní) proud vzduchu, který by odpovídal rychlosti Ingenuity, a vakuové komory jsou zase příliš malé, aby se v nich mohl model Ingenuity smysluplně proletět. Proto ve vakuové komoře v JPL postavili pole 882 ventilátorů, jehož celkový rozměr byl 3 x 3 metry.
"Let" modelu Ingenuity před tímto polem je na obrázku.
- Edemski
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1652
- Reputace: 584
- Bydliště: Ostrava
- Registrován: 9.8.2012 15:58
Re: Perseverance (Mars rover 2020)
Psal to Václavík 22. 4.
Dnes je na 11:30 SELČ (tedy 30 minut po místním poledni na Marsu) naplánován druhý let vrtulníčku Ingenuity. Ten vzlétne do výšky 5 m, kde chvílí setrvá a následně v náklonu 5° provede horizontální let do vzdálenosti 2 m. Zde se pootočí několikrát okolo svislé osy a provede snímkování okolí barevnou kamerou. Následně se Ingenuity vrátí zpět nad místo vzletu a přistane.
- Andy
- Vesmírný badatel
- Příspěvky: 493
- Reputace: 811
- Registrován: 14.8.2011 22:55
- Kontaktovat uživatele:
Re: Perseverance (Mars rover 2020)
Pár pokusů se snímkama, co zatím uvolnili, už vzniklo na unmannedspaceflight.com
https://www.flickr.com/photos/thomasappere/51138887979/
http://www.unmannedspaceflight.com/inde ... t&id=47633
Zatím jsou, jestli se nepletu, pouze tři.
https://www.flickr.com/photos/thomasappere/51138887979/
http://www.unmannedspaceflight.com/inde ... t&id=47633
Zatím jsou, jestli se nepletu, pouze tři.
-----------------------------
Dare Mighty Things!
https://www.twitter.com/polar_andy_cz/
The cure for boredom is curiosity. There is no cure for curiosity.
Dare Mighty Things!
https://www.twitter.com/polar_andy_cz/
The cure for boredom is curiosity. There is no cure for curiosity.
- MaG
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1899
- Reputace: 735
- Bydliště: Jablonec nad Nisou
- Registrován: 2.8.2012 22:10
- Kontaktovat uživatele:
Re: Perseverance (Mars rover 2020)
Absolutní souhlas. Ale nyní když mají výsledky z letu 1, 2, 3, které považuji za inženýrské, tak už je na čase se trochu odvázat, když je nabíledni, že vše funguje na výbornou. Kdyby při čtvrtém letu letěli na sever a přistáli pryč od roveru, tak ho tím nijak neohrozí a přitom by mohli stát dvakrát blíž a natočit zvuk. Nevím, jak jim interferuje mikrofon, ale přijde mi, že to zase na druhou stranu stálo dost peněz na to, aby ani při čtvrtém a pátém letu nepořídili nějaká PR data a snímky. Teď už nemají co zkazit. Lítat to umí, dělá to co má, není už co lepšího otestovat. Je na čase sbírat PR. OK zasnil jsem se, realita bude asi jiná. Hlavní je, že to lítá. Já jsem pořád nemohl uvěřit, že to opravdu letělo.
Re: Perseverance (Mars rover 2020)
Na reddite prebehla zaujímavá diskusia s NASA o Helikoptére : https://old.reddit.com/r/space/comments ... elicopter/
Q: Aký je efektívny rozsah komunikácie s Percy?
A: V ideálnych podmienkach má rádiové spojenie medzi Ing a Percy dosah až 1 kilometra. V praxi obmedzujeme vzdialenosť na niekoľko stoviek metrov, aby sme zaistili čo najlepšiu silu signálu keď sa odosielajú údaje počas letov.
Q:Niečo, čo som nevidel riešiť, je doba letu. Ako dlho dokáže udržať let, kým nebude musieť pristáť a nabiť sa, a ako dlho trvá nabitie článkov?
A: Ing je navrhnutá pre nominálne testovacie lety do 90 sekúnd. Lety sa zvyčajne uskutočňujú zhruba na pol dňa na Marse, takže po lete môže vrtuľník popoludní stráviť nabíjaním batérií zo solárneho panelu namontovaného na vrchu vrtuľníka. Najväčším vybíjaním batérií nie je let, ale napájanie ohrievačov, ktoré udržujú elektroniku vrtuľníka v teple počas mrazivých chladných nocí na Marse.
Q:Všimli ste si po testovacích letoch nejaké zvýšenie výroby energie, ktoré by naznačovalo, že Ing je schopná generovať svoje vlastné „čistiace schopnosti“ a že sa prach odstraňoval za letu?
A: Tiež sme si všimli, čo vyzeralo ako ľahký povlak prachu na solárnych paneloch po vysadení Ing. Pozorne sledujeme energiu produkovanú solárnymi panelmi a všimli sme si, že po prvom lete došlo k miernemu zvýšeniu výkonu solárneho poľa (221mA pred letom, 234mA po). Je možné, že turbulencie generované rotormi vrtuľníka vyčistili časť prachu v prípade „samočistenia“.
PDF dokument o detailoch konštrukcie Helikoptéry : https://rotorcraft.arc.nasa.gov/Publica ... 8_0023.pdf
Q: Aký je efektívny rozsah komunikácie s Percy?
A: V ideálnych podmienkach má rádiové spojenie medzi Ing a Percy dosah až 1 kilometra. V praxi obmedzujeme vzdialenosť na niekoľko stoviek metrov, aby sme zaistili čo najlepšiu silu signálu keď sa odosielajú údaje počas letov.
Q:Niečo, čo som nevidel riešiť, je doba letu. Ako dlho dokáže udržať let, kým nebude musieť pristáť a nabiť sa, a ako dlho trvá nabitie článkov?
A: Ing je navrhnutá pre nominálne testovacie lety do 90 sekúnd. Lety sa zvyčajne uskutočňujú zhruba na pol dňa na Marse, takže po lete môže vrtuľník popoludní stráviť nabíjaním batérií zo solárneho panelu namontovaného na vrchu vrtuľníka. Najväčším vybíjaním batérií nie je let, ale napájanie ohrievačov, ktoré udržujú elektroniku vrtuľníka v teple počas mrazivých chladných nocí na Marse.
Q:Všimli ste si po testovacích letoch nejaké zvýšenie výroby energie, ktoré by naznačovalo, že Ing je schopná generovať svoje vlastné „čistiace schopnosti“ a že sa prach odstraňoval za letu?
A: Tiež sme si všimli, čo vyzeralo ako ľahký povlak prachu na solárnych paneloch po vysadení Ing. Pozorne sledujeme energiu produkovanú solárnymi panelmi a všimli sme si, že po prvom lete došlo k miernemu zvýšeniu výkonu solárneho poľa (221mA pred letom, 234mA po). Je možné, že turbulencie generované rotormi vrtuľníka vyčistili časť prachu v prípade „samočistenia“.
PDF dokument o detailoch konštrukcie Helikoptéry : https://rotorcraft.arc.nasa.gov/Publica ... 8_0023.pdf