Další informace o raketoplánech

Novinky o raketoplánech a jejich misích.
Odpovědět
milantos
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 579
Reputace: 195
Registrován: 27.10.2018 15:01
Re: Další informace o raketoplánech

Příspěvek od milantos »

To kdy byla postavena a uvedena v provoz VPD, o to přeci nešlo, ale o to, jestli byla už kompletně dovybavena kompletní infrastrukturou pro odbavení raketoplánu po přistání.
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10800
Reputace: 10176
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Další informace o raketoplánech

Příspěvek od Pospíšil »

Tak znova a snad už naposledy.
Shuttle měl 4 abort módy pro různé situace během letu (podle času od startu a rozsahu závady). Prvním abort módem bylo RTLS - Return To Launch Site = návrat na místo startu, kde pochopitelně musel mít orbiter možnost bezpečně přistát. Toto přistání zajišťovala VPD na SLF a příslušné pozemní vybavení.
Toto vše bylo připraveno už v roce 1979, kdy měla Columbie původně na konci roku poprvé startovat na misi STS-1.

Opravdu milantosi, svou zarputilostí nepřipustit vlastní omyl mi toho Zemana dost připomínáte. Je to smutné. :(
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
milantos
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 579
Reputace: 195
Registrován: 27.10.2018 15:01
Re: Další informace o raketoplánech

Příspěvek od milantos »

Já netrvám na tom, že mám pravdu nebo že si dobře něco pamatuji, zarputilý jsem jen v tom, že po vašem požadavku na zdroj mých informací a vašem sprostém příspěvku bych rád viděl ten váš zdroj. A prosím, odpusťte si další příspěvek směřující k hodnocení mé osoby. Díky.
Uživatelský avatar
jakubv
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1571
Reputace: 1850
Registrován: 4.2.2017 23:23
Kontaktovat uživatele:
Re: Další informace o raketoplánech

Příspěvek od jakubv »

tady něco je, přečtěte si to celé.
https://www.nasa.gov/mission_pages/shut ... sites.html

Construction of Kennedy's Shuttle Landing Facility wrapped up in 1976, but the site didn't host any shuttles until 1984. From the first shuttle mission in 1981, the primary landing site was Edwards Air Force Base, adjacent to NASA's Dryden Flight Research Center in California.....
-----------------
xx jakubv
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10800
Reputace: 10176
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Další informace o raketoplánech

Příspěvek od Pospíšil »

Zvýraznil jsem klíčové pasáže.

https://www.americaspace.com/2016/04/10 ... am-part-2/

"Plunging into the “sensible” atmosphere at Mach 25, subjecting a patchwork of Thermal Protection System (TPS) tiles to extreme re-entry temperatures, and accomplishing an unpowered, “deadstick” touchdown at Edwards were core requirements for the shuttle. Although the last few minutes, from passing subsonic velocity in the low atmosphere to the runway, had been exhaustively rehearsed during Enterprise Approach and Landing Tests (ALTs), the 45 minutes from the “de-orbit” burn of Columbia’s Orbital Maneuvering System (OMS) engines, through the searing furnace of re-entry and the complex series of aerodynamic turns needed to “bleed off” the craft’s speed and align her for touchdown, were largely unknown. To play things safe, NASA opted to use the wide expanse of dry lakebed at Edwards for the first four test flights.

This offered Young and Crippen a somewhat greater margin for error, although it was anticipated that when the shuttle became fully operational and its aerodynamic performance was better understood, precision landings on a narrower concrete runway at KSC would become the norm.
Four hours before landing, at around 9 a.m. EDT on 14 April 1981, the two astronauts closed and latched Columbia’s payload bay doors for the final time."



nebo tady:

https://www.nasa.gov/feature/40-years-a ... weeks-away

"At the end of the mission, Young and Crippen planned to bring Columbia in for a landing at the Dryden Flight Research Center, now NASA’s Armstrong Flight Research Center, at Edwards Air Force Base in California. For the first landing of the reusable spacecraft, mission managers believed the 5.2-mile long Runway 23 on Rogers Dry Lake provided the greatest margin of safety. The lakebed runway, normally dry and offering a solid surface for the shuttle to land on, had turned soggy due to unseasonably heavy rains earlier in March. The wet conditions caused concerns whether the runway could dry in time to support an April landing. For that reason, mission managers began to consider making Northrup Strip, now the White Sands Space Harbor in New Mexico, as the prime target for STS-1’s landing. Young and Crippen had already practiced landing at Northrup Strip as a designated alternate landing site, as well as at Dryden and KSC’s Shuttle Landing Facility, flying the Shuttle Training Aircraft (STA), a Gulfstream II highly modified to simulate the flying characteristics of the space shuttle. By the time of launch, Young and Crippen will have flown about 1,330 landing approaches in the STA."


Edit:
doufám, že jsem přinesl dostatek zdrojů, potvrzujících, že:
1) Shuttle Landing Facility na Kennedy Space Center byla na přistání Columbie při misi STS-1 v roce 1981 po technické stránce plně připravena
2) Důvodem, proč Columbie při misi STS-1 přistála v Kalifornii na EAFB, bylo poskytnutí větších prostorových rezerv posádce při přistání z prvního testovacího kosmického letu.

Tím s tímto tématem končím. Snad to Adhaře poskytlo dostatečně podloženou odpověď na její otázku.
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
jakubv
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1571
Reputace: 1850
Registrován: 4.2.2017 23:23
Kontaktovat uživatele:
Re: Další informace o raketoplánech

Příspěvek od jakubv »

Live po 40 letech - přenos 1:1 prvního letu STS-01


https://www.youtube.com/watch?v=SS7MNPWES-E
-----------------
xx jakubv
Uživatelský avatar
Saturn1234
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1374
Reputace: 765
Bydliště: Praha
Registrován: 13.4.2020 11:19
Kontaktovat uživatele:
Re: Další informace o raketoplánech

Příspěvek od Saturn1234 »



Škoda že program nebyl realizován, tak jak to bylo plánováno. Úžasná animace :palec nahoru: Všimněte si, že v S-IC byla také posádka, která s ním přistávala :-D
lift off we have a lift off
Uživatelský avatar
MaG
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1898
Reputace: 734
Bydliště: Jablonec nad Nisou
Registrován: 2.8.2012 22:10
Kontaktovat uživatele:
Re: Další informace o raketoplánech

Příspěvek od MaG »

Samotný Shuttle byl stroj bez možnosti záchrany posádky v některých fázích letu a do toho by dole na tunách paliva seděli ještě další :-)
milantos
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 579
Reputace: 195
Registrován: 27.10.2018 15:01
Re: Další informace o raketoplánech

Příspěvek od milantos »

A u Starshipu nevadí, že osádka sedí na palivu a bez jakékoliv možnosti záchrany /úniku ? Vždyť je to ještě horší situace a bere se to jako samozřejmé riziko "cestování"
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10800
Reputace: 10176
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Další informace o raketoplánech

Příspěvek od Pospíšil »

milantos píše: 16.8.2021 22:27 A u Starshipu nevadí, že osádka sedí na palivu a bez jakékoliv možnosti záchrany /úniku ? Vždyť je to ještě horší situace a bere se to jako samozřejmé riziko "cestování"
Nu, sice jsme ve vlákně o raketoplánech, ale Starship se díky svému aerodynamicky řízenému sestupu a motorickému přistání za určitý typ raketoplánu při troše dobré vůle dá považovat také. Takže trochu toho srovnávání to asi snese.

Starship zatím žádnou posádku do kosmu ani nikam jinam ještě nevezl a ještě pár let nepoveze. Ovšem, na rozdíl od Shuttle, bude schopen provést mnoho testovacích orbitálních letů v automatickém bezpilotním režimu a umožní SpX systémy testovat, ladit, ověřovat, vylepšovat, zvyšovat spolehlivost a to až do té míry, že by se měli v ideálním případě dostat na úroveň spolehlivosti jakou oplývají linková dopravní letadla. Pokud jste někdy letěl linkovým letadlem, určitě jste si všimnul, že žádný z pasažérů, ani členů posádky letounu, nesedí ve vystřelovacích sedačkách a dokonce ani nemá pod sedadlem padák, jen jakýsi nafukovací límec, coby náhradu za záchrannou plovací vestu. A světe div se, i linková dopravní letadla mívají občas poruchy i havárie a dokonce v nich za celou historii letectví zahynuly tisíce lidí a to v době míru. Přesto se létá stále dál a denně jsou po celé Zemi přepraveny desetitisíce cestujících.
Teprve po mnoha desítkách bezpilotních letů Starshipu přijde okamžik, kdy v něm poprvé odstartuje lidská posádka a bude se spoléhat na spolehlivost nosiče a kosmické lodi.
Shuttle museli řídit astronauté už od 1. testovacího letu, jelikož jejich mozky, smyslové orgány, ruce a nohy byly nedílnou součástí řídicího systému jejich kosmického plavidla.
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong

Odpovědět

Zpět na „Raketoplány“