Vzpomínka na Challenger a Columbii

Novinky o raketoplánech a jejich misích.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Navi
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 408
Reputace: 0
Registrován: 20.7.2013 18:45
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii

Příspěvek od Navi »

I kdyby se veškeré hypotetické oddělení povedlo, tak by raketoplán neměl absolutně šanci dostat se včas od explodujících SRB a ET.
Kolik času uběhlo od zaznamenání problému (uvolnění spodního úchytu SRB) po výbuch? Mám dojem, že se to vše odehrálo v jedné vteřině.
Jardax
Znalec kosmonautiky
Znalec kosmonautiky
Příspěvky: 807
Reputace: 0
Registrován: 2.1.2015 15:33
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii

Příspěvek od Jardax »

Navi píše:I kdyby se veškeré hypotetické oddělení povedlo, tak by raketoplán neměl absolutně šanci dostat se včas od explodujících SRB a ET.
Kolik času uběhlo od zaznamenání problému (uvolnění spodního úchytu SRB) po výbuch? Mám dojem, že se to vše odehrálo v jedné vteřině.
Takhle katastroficke selhani je samozrejme neresitelne, ta myslenka byla spis obecna, smerem k moznosti preruseni startu pokud uz hori SRB.
Uživatelský avatar
Adhara
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 128
Reputace: 0
Bydliště: Žiar nad Hronom
Registrován: 14.2.2015 18:24
Kontaktovat uživatele:
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii

Příspěvek od Adhara »

Navi píše: Kolik času uběhlo od zaznamenání problému (uvolnění spodního úchytu SRB) po výbuch? Mám dojem, že se to vše odehrálo v jedné vteřině.
O tom som písala vo svojom prvom príspevku. Po uvoľnení motora SRB zo spoja by sa už samozrejme nestihlo nič. Kamery však zaznamenávali plameň na boku SRB celých 13 sekúnd pred haváriou a to je už na pohľad dosť veľký prúser na zahájanie záchranného manévru (ak by nejaký bol možný).

Odhodenie celej zostavy aj s ET mi tiež napadlo, ale pripadá mi, že bez paliva (jedine snáď z RCS a OMS) odkázaný len na zotrvačnosť by toho asi orbiter veľa nezmohol.
Jardax
Znalec kosmonautiky
Znalec kosmonautiky
Příspěvky: 807
Reputace: 0
Registrován: 2.1.2015 15:33
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii

Příspěvek od Jardax »

Orbiter je kluzak, takze muze v atmosfere aerodynamicky manevrovat a pokusit se pristat. Klidne na hladine, kdyz nebude jine vychodisko a nedosahne na KSC, posadka by se s nejvetsi pravdepodobnosti zachranila, i kdyz orbiter by byl zrejme fuc.
Ackoliv pokud by s nim na tu vodu moc netriskli, tak by mohl plavat. Koneckoncu je to hermeticka kosmicka lod, takze by se asi prevazil zadi pod vodu a cumak by mel zustat nad hladinou...

Aha, tady je to dobre a do detailu popsane, vcetne zmen provedenych po Challengeru:
https://en.wikipedia.org/wiki/Space_Shuttle_abort_modes
Uživatelský avatar
Adhara
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 128
Reputace: 0
Bydliště: Žiar nad Hronom
Registrován: 14.2.2015 18:24
Kontaktovat uživatele:
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii

Příspěvek od Adhara »

Jardax píše:Orbiter je kluzak, takze muze v atmosfere aerodynamicky manevrovat a pokusit se pristat. Klidne na hladine, kdyz nebude jine vychodisko a nedosahne na KSC, posadka by se s nejvetsi pravdepodobnosti zachranila, i kdyz orbiter by byl zrejme fuc.
Ackoliv pokud by s nim na tu vodu moc netriskli, tak by mohl plavat. Koneckoncu je to hermeticka kosmicka lod, takze by se asi prevazil zadi pod vodu a cumak by mel zustat nad hladinou...

Aha, tady je to dobre a do detailu popsane, vcetne zmen provedenych po Challengeru:
https://en.wikipedia.org/wiki/Space_Shuttle_abort_modes
Přibyl píše v knihe Den, kdy se nevrátila Columbia, že orbiter na morskej hladine vydrží, ale len určitú dobu.

Na tom odkaze, čo si mi dal, ma opäť zarazilo, že v schéme hneď na začiatku je RTLS ako možnosť časovo načrtnutý aj v čase PRED separáciou SRB. Přibyl tiež píše, že RTLS bol možný od 22. sekundy (teda nie od štartu, ako uvádzajú niektoré zdroje, ale stále ďaleko pred oddelením SRB, akoby to mohol zvládnuť aj Challenger).
Uživatelský avatar
petrsida
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1998
Reputace: 25
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii

Příspěvek od petrsida »

Obávám se, že oddělení orbiteru nebylo během chodu SRB vůbec technicky možné.

selhání motorů SSME během chodu SRB znamenalo aerodynamickou destrukci celé sestavy, nedovedu si představit, jak by při takovém rozložení sil nasekvenovali: vypnutí SSME, oddělení orbiteru, odlet nádrže s SRB od orbiteru a to vše tak, aby nebyl zasažen orbiter odlétající sestavou nádrže a SRB (ty by měly tendenci se točit kolem těžiště uprostřed) a aby nedošlo k destrukci závěsů SRB a výbuchu celé sestavy

orbiter by musel pokračovat rovně, o nějakém odlétnutí stranou se nedá vůbec uvažovat, v malé výšce by to aerodynamicky neustál

a jenom tak na okraj, zkuste si havárii Challengeru představit se scénářem odhození

je tam 14 s, vzniká na kamerách viditelný problém, 2 až 3 sekundy, než ho někdo zaznamená, 2 sekundy reakční doba, oddělení, do výbuchu zbývá nějakých 9 sekund, ale možná míň, síly by na načaté spoje šly jinak, to není ani zdaleka dost na to, aby orbiter minul tu ohnivou kouli, v okamžiku oddělení by zně byl pasivní projektil
Uživatelský avatar
TomasPribyl
VIP uživatel
VIP uživatel
Příspěvky: 154
Reputace: 0
Registrován: 23.5.2012 21:40
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii

Příspěvek od TomasPribyl »

Adhara píše:Přibyl tiež píše, že RTLS bol možný od 22. sekundy (teda nie od štartu, ako uvádzajú niektoré zdroje, ale stále ďaleko pred oddelením SRB, akoby to mohol zvládnuť aj Challenger).
Přibyl v knize "Den, kdy se nevrátila Columbia" doslova píše: V případě selhání mezi 22. a 256. sekundou letu se uskutečňuje manévr RTLS (Return To Launch Site, návrat na místo startu), a to za předpokladu zachování celistvosti stroje. Po odhození motorů SRB ve 121. sekundě letu by se raketoplán obloukem začal vracet k pobřeží Floridy. Následuje vypnutí motorů SSME, odhození hlavní nádrže ET a v bezpečné vzdálenosti od raketoplánu její autodestrukce. Let by trval přibližně dvacet dvě minuty.

Je tam vysloveně uvedeno, že k oddělení motorů SRB dochází (v každém případě) ve 121. sekundě. RTLS od 22. sekundy je třeba v případě výpadku jednoho z motorů SSME krátce po startu: neletí se na oběžnou dráhu nebo přes Atlantik, ale bude se vracet na místo startu. Ale prostě je potřeba počkat do vyhoření SRB.
Uživatelský avatar
petrsida
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1998
Reputace: 25
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii

Příspěvek od petrsida »

A ještě doplním, že v případě výpadku dvou motorů SSME to v době před úpravami znamenalo ztrátu stroje a posádky

doporučuji si ten odkaz na wiki prostudovat do detailů, vše to tam je, včetně diagramů možností a nemožností (ztráty posádky)

prostě zapomeňte na odhazování SRB, to prostě možné nebylo
Jardax
Znalec kosmonautiky
Znalec kosmonautiky
Příspěvky: 807
Reputace: 0
Registrován: 2.1.2015 15:33
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii

Příspěvek od Jardax »

To neni tak uplne pravda, selhani motoru SSME znamenalo destrukci orbiteru, ale nikoliv aerodynamickou. Slo o spoje mezi orbiterem a ET, ktere nebyly dimenzovany (pred Challengerem) na tak asymetricky tah, tedy plnou vahu orbiteru pri tahu SRB. Po havarii bylo spoustu detailu prepracovano, a to vcetne zesileni techto spojek.
Jediny zasadni problem je v sekvenci, protoze by bylo nutne odhazovat sestavu ET pod plnym tahem SSME, aby byly sily alespon trochu vyrovnane. Coz nevim zda bylo alespon teoreticky mozne.

SRB maji riditelne trysky, takze obzvlast pri spojene sestave s ET by s nimi ridici pocitac dokazal pomerne efektivne manevrovat.
Uživatelský avatar
petrsida
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1998
Reputace: 25
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii

Příspěvek od petrsida »

Jardax píše:To neni tak uplne pravda, selhani motoru SSME znamenalo destrukci orbiteru, ale nikoliv aerodynamickou. Slo o spoje mezi orbiterem a ET, ktere nebyly dimenzovany (pred Challengerem) na tak asymetricky tah, tedy plnou vahu orbiteru pri tahu SRB. Po havarii bylo spoustu detailu prepracovano, a to vcetne zesileni techto spojek.
Jediny zasadni problem je v sekvenci, protoze by bylo nutne odhazovat sestavu ET pod plnym tahem SSME, aby byly sily alespon trochu vyrovnane. Coz nevim zda bylo alespon teoreticky mozne.

SRB maji riditelne trysky, takze obzvlast pri spojene sestave s ET by s nimi ridici pocitac dokazal pomerne efektivne manevrovat.
A co jiného je asymetrie tahu a odporových sil vedoucí k rozpadu, než aerodynamická destrukce spojů? Hlavní problém byl, že 1 motor by nedokázal překonat aerodynamický odpor orbiteru, respektive by pak horní spoje byly namáhané nad rámec

ta "váha" totiž má hlavní složku v odporové síle


jediný zásadní problém byl v sekvenci - to si nemyslím, jinak by tato možnost minimálně po havárii Challengeru byla rozpracována a řešena, což nebyla

Odpovědět

Zpět na „Raketoplány“