Vzpomínka na Challenger a Columbii
- Amper
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 2129
- Reputace: 214
- Bydliště: Plzeň
- Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii
Ta tyc pro seskok padakem je videt v akci ve filmu Vesmirni Kovbojove
Na klik se to zvetsi.
Pred timto zaberem je videt odpal poklopu (vcetne odjistovani) a na zacatku tyce jsou videt ocka s karabinama. Po tomdle zaberu jich je tam jeste spousta. Ale nic to nemeni na tom ze se jedna o system pro opusteni stroje v rozumne vysce.
Nasa na filmu hodne spolupracovala (je to poznat na detailech napr. na skafandrech ktere jsou (podle mne) normalni ACES nebo jejich 99% kopie - doporucuju napr. porovnat ACES s oranzovou kombinezou z Armagedonu)
Na klik se to zvetsi.
Pred timto zaberem je videt odpal poklopu (vcetne odjistovani) a na zacatku tyce jsou videt ocka s karabinama. Po tomdle zaberu jich je tam jeste spousta. Ale nic to nemeni na tom ze se jedna o system pro opusteni stroje v rozumne vysce.
Nasa na filmu hodne spolupracovala (je to poznat na detailech napr. na skafandrech ktere jsou (podle mne) normalni ACES nebo jejich 99% kopie - doporucuju napr. porovnat ACES s oranzovou kombinezou z Armagedonu)
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii
Já bych ještě zareagoval k té rozumné výšce. Pokud vím tak seskoky z balónu je dokázáno, že se dá "v pohodě" seskočit i Z 30km, takže to zase není, tak málo. A co se týče náhlého výbuchu, tak právě k tomu u Challengeru došlo a oddělilo to kabinu i s živou posádkou, která pak cca 4,5 minuty letěla vzduchem, takže kdyby tam tu tyč měli, zřejmě by se někdo mohl zachránit. Ta varianta s oddělením celé kabiny byla zamítnuta pro velkou náročnost a ve výsledku by to asi ani nebylo realizovatelné. Muselo by tam být něco na způsob záchranné věžičky, kterou mají rakety.
- Amper
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 2129
- Reputace: 214
- Bydliště: Plzeň
- Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii
Nevim nevim zda by jim tyc pomohla. Ta kabina pri padu na 99% rotovala (pochybuju ze se utrhla tak dobre aby se za letu stabilizovala a tudiz byl na jeji palube beztizny stav) a tudiz to s nima dost slusne hazelo. Takze kazdy kdo by se odpoutal by zacal poletovat po kabine a asi by velmi rychle skoncil s pokusy dostat se k unikovemu prostoru.
Vse je otazka zadani - kdyby hodne chteli tak mohli v raketoplanu vystrelovaci sedacky mit i pro posadku na stredni palube. B-52 ma taky dvoupalubni usporadani - v pripade katapultaze to lidi na dolni palube katapultuje pod letadlo (prej hodne drsnej zazitek). Samozrejme by bylo potreba mit jistotu ze tam neni nadrz ale myslim ze s bezicima SSME by se asi nechteli katapultovat ani ti z horni paluby
Vse je otazka zadani - kdyby hodne chteli tak mohli v raketoplanu vystrelovaci sedacky mit i pro posadku na stredni palube. B-52 ma taky dvoupalubni usporadani - v pripade katapultaze to lidi na dolni palube katapultuje pod letadlo (prej hodne drsnej zazitek). Samozrejme by bylo potreba mit jistotu ze tam neni nadrz ale myslim ze s bezicima SSME by se asi nechteli katapultovat ani ti z horni paluby
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii
To je samozřejmě otázka další, ale pořád je lepší mít nějakou možnost úniku, než jen nečině čekat na zázrak.
Právě ta přídavná nádrž byla největším problémem. Tady u Challengeru by to zřejmě pomohlo, ale těch možných scénářů byla spousta a tam by to vadilo. Když je průšvih není čas zjišťovat, jestli je nádrž ještě připojená či se nějakou náhodou ještě nemotá v oblasti kam by došlo k případné katapultáži. Podle mě jedinou správnou cestou by bylo oddělení kabiny jako celku, ale to zase přináší další spoustu problémů a samozřejmě nárůst hmotnosti.
Právě ta přídavná nádrž byla největším problémem. Tady u Challengeru by to zřejmě pomohlo, ale těch možných scénářů byla spousta a tam by to vadilo. Když je průšvih není čas zjišťovat, jestli je nádrž ještě připojená či se nějakou náhodou ještě nemotá v oblasti kam by došlo k případné katapultáži. Podle mě jedinou správnou cestou by bylo oddělení kabiny jako celku, ale to zase přináší další spoustu problémů a samozřejmě nárůst hmotnosti.
- Gubarev
- Zkušený kosmonaut
- Příspěvky: 6684
- Reputace: 9
- Bydliště: Praha Letná
- Registrován: 17.2.2013 20:24
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii
Samotna destrukce stroje trva v radu stovek milisekund. Nestacis si toho moc ani uvedomitAglar píše:To je samozřejmě otázka další, ale pořád je lepší mít nějakou možnost úniku, než jen nečině čekat na zázrak.
[pokud nekoukas na palubku, kde opar vterin predtim (na Challengeru) zrejme nejaka signalizace
byla, ale bylo v dobe, kdy (podle samotnych astronautu, co letali na shuttlech) jsou ve stroji
(v kabine) takove otresy, ze poradne ani nezaostris zrak]
Nez si neco poradne uvedomis, je po vsem.
U Challengeru se po vyloveni kabiny z more nasly na trech mistech/sedackach aktivovan
(tusim) privody vzduchu, ted si nemuzu vzpomenout presne, co to bylo, ale o to ani tak nejde,
spis jde o to, ze minimalne 3 clenove posadky vedeli/uvedomovali si, co se s nimi deje. To
muselo byt strasne. NASA tvrdi, ze pak vsichni ztratili vedomi - nejsem expert na fyziologicke
reakce tela pri extremni zatezi, ale zda se mi, ze se toho NASA drzi z ryze etickych duvodu, je
to jednodussi pro rodiny a pozustale. Nicmene posadka byla tvrde trenovana v odolnosti na
pretizeni a dalsi extremy. No to uz se asi nedozvime, ale v momente, kdy uz padali ku hladine
rychlosti 250 km/h mi fakt pripada jakakoli varianta s tyci a vyskokem mimo misu. Jak jsem
psal vys, vetsina posadky pravdepodobne ztratila vedomi pri explozi a destrukci stroje.
S Columbii to bylo z casoveho hlediska podobne, pilotr a kapitan resili par minut pred havarii
s pozemni kontrolou problem cidel, takze "vedeli o jakychsi problemech", nicmene po propaleni
kridla to byla otazka nekolika malo vterin. Asi meli vic casu si uvedomit, ze je konec, ale
pri te silene rychlosti cca 28 000 km/h je poruseni aerodynamiky katastrofalni vuci trupu
stroje a mas fakt chvilku na to se tak rozloucit v mysli s rodinou...
Jednou jsem byl na super prednasce o extremech v zemske atmosfere, po ni jsem primo s
prednasejicim rozebiral problem Columbie. Ve vyskach kolem 50-60 000 m panuji tak silne
turbulentni proudy, ze to lidske telo rozerve. Skafandr neskafandr.
(Proto Baumgartner loni nechtel jit nad 40 km)
Naposledy upravil(a) Gubarev dne 19.9.2013 19:19, celkem upraveno 1 x.
"It is much easier to believe than to understand"
CHris Hadfield
CHris Hadfield
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 10832
- Reputace: 10279
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii
No, asi se Baumi nebránil dostatečně, když je oficiální výška jeho rekordního seskoku 38969,4 metrů.Gubarev píše:. Ve vyskach kolem 50-60 000 m panuji tak silne
turbulentni proudy, ze to lidske telo rozerve. Skafandr neskafandr.
(Proto Baumgartner loni nechtel jit nad 30 km)
A to jeho kabina před výskokem chvílemi oscilovala až do výšek nad 40 km...
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
- Gubarev
- Zkušený kosmonaut
- Příspěvky: 6684
- Reputace: 9
- Bydliště: Praha Letná
- Registrován: 17.2.2013 20:24
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii
Pardon!!!
Preklep z me strany, opravuji - myslel jsem tech 40, presne jak pises.
Diky!
Preklep z me strany, opravuji - myslel jsem tech 40, presne jak pises.
Diky!
"It is much easier to believe than to understand"
CHris Hadfield
CHris Hadfield
- vai777
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3946
- Reputace: 375
- Bydliště: Opava
- Registrován: 26.4.2012 11:03
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii
Byl tam ukazatel tlaku v SRB, ale je otázka, jestli se na něj v té době některý z astronautů díval, pečlivě byly sledovány až kolem 2. minuty letu před oddělením SRB. Každopádně otočný přepínač, kterým se nastavovaly abort mody, byl tuším nalezen v nominální poloze (nouzové přerušení letu,tzv. abort, se iniciovalo otočením přepínače do příslušné polohy- v tomto případě RTLS- a stiskem nedalekého tlačítka).Gubarev píše: Samotna destrukce stroje trva v radu stovek milisekund. Nestacis si toho moc ani uvedomit
[pokud nekoukas na palubku, kde opar vterin predtim (na Challengeru) zrejme nejaka signalizace
byla, ale bylo v dobe, kdy (podle samotnych astronautu, co letali na shuttlech) jsou ve stroji
(v kabine) takove otresy, ze poradne ani nezaostris zrak]
Byly to kanistry PEAP.Gubarev píše: U Challengeru se po vyloveni kabiny z more nasly na trech mistech/sedackach aktivovan
(tusim) privody vzduchu, ted si nemuzu vzpomenout presne, co to bylo,...
I když je ve vyšetřovací zprávě CAIB jako jeden ze smrtelných faktorů uveden i vliv prostředí, podle mého názoru byla letální spíše soustava rázových vln, která po narušení celistvosti kokpitu při hypersonické rychlosti dokonale "vymetla" interiér...Gubarev píše: Jednou jsem byl na super prednasce o extremech v zemske atmosfere, po ni jsem primo s
prednasejicim rozebiral problem Columbie. Ve vyskach kolem 50-60 000 m panuji tak silne
turbulentni proudy, ze to lidske telo rozerve. Skafandr neskafandr.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand.
Neil Armstrong
Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand.
Neil Armstrong
- petrsida
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3884
- Reputace: 3050
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii
U Columbie to bylo strašně rychlé, po upálení křídla šla do takové rotace, že to přetížení okamžitě nikdo nemohl přežít
u Challengeru to bylo horší, nejenom kanystry s kyslíkem, ale i přecvakané ovladače, ti co přežili rozpad se snažili kabinu manuálně oživit, pak už to bylo několik hodně drsných minut cesty dolů
jinak abort mode raketoplánu přerušení startu v době hoření SRB vůbec neumožňoval, prostě to nešlo
konstrukce raketoplánu byla vůbec strašně náchylná k havárii, pro úplnou destrukci by stačil výpadek jediného motoru SSME
u Challengeru to bylo horší, nejenom kanystry s kyslíkem, ale i přecvakané ovladače, ti co přežili rozpad se snažili kabinu manuálně oživit, pak už to bylo několik hodně drsných minut cesty dolů
jinak abort mode raketoplánu přerušení startu v době hoření SRB vůbec neumožňoval, prostě to nešlo
konstrukce raketoplánu byla vůbec strašně náchylná k havárii, pro úplnou destrukci by stačil výpadek jediného motoru SSME
- Gubarev
- Zkušený kosmonaut
- Příspěvky: 6684
- Reputace: 9
- Bydliště: Praha Letná
- Registrován: 17.2.2013 20:24
Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii
vai777 + petrsida
Skvělé, pánové, díky oběma za doplnující informace
I když už jsou raketoplány pasé, tím, jak šly se mnou už od dětství, tak k nim mám skutečně citový vztah.
Skvělé, pánové, díky oběma za doplnující informace
I když už jsou raketoplány pasé, tím, jak šly se mnou už od dětství, tak k nim mám skutečně citový vztah.
"It is much easier to believe than to understand"
CHris Hadfield
CHris Hadfield