Raketoplány míří do důchodu
Re: Raketoplány míří do důchodu
Moc pěkné video. Škoda jich. Některé jejich části se do vesmíru ještě podívají, například motory SSME by měly být recyklované v raketě SLS.
- kudm05s
- Zájemce o kosmonautiku
- Příspěvky: 73
- Reputace: 1
- Bydliště: Praha
- Registrován: 1.3.2011 23:03
Re: Raketoplány míří do důchodu
Před chvílí jsem viděl na ČT2 moc pěkně zpracovaný dokument s názvem Tragédie raketoplánu Columbia. Ten dokument byl natočen v době, kdy jěště raketoplány sloužily. Co ale pro mne bylo zajímavé byl ten pohled né na ekonomiku a složitý provoz, ale i na celkovou konstrukci a méně známé složitosti s provozem. Byl tam i pohled na bezpečnost, kdy nešlo zabránit odpadávání částí izolací pokrývající palivové nádže, kdy kus izolace narušil náběžnou hranu křídla viz. tragédie Columbie. Moc hezky tam bylo vysvětleno, že to byl vlastně první pokus o zavedení opakovaně použitelného prostředku na dopravu k oběžné dráze Země je to vlastně 1. generace raketoplánů. Podle mě je škoda, že když už má USA, popř. i Rusko zkušenosti s vývojem raketoplánů, proč se nepokusí o vytvoření moderního ekvivalentu, vždyť za ta desetiletí technologie pokročila mílovými kroky, a už by se dala spousta věcí přepracovat a zdokonalit. Moc fandím projektu Skylon a doufám, že jednou se budeme moct dostat na oběžnou dráhu prostředkem, který nebude potřebovat externí nosič a tím se stane cestování do vesmíru dostupnější.
Re: Raketoplány míří do důchodu
Taky jsem ten dokument viděl a byl opravdu pěkně zpracovaný.
Raketoplány se jednou určitě vrátí. Budou jiné, modernější. Však pro příklad nemusíme chodit daleko - takový Dream Chaser je raketoplánům asi ze všech současných projektů nejblíž.
Raketoplány se jednou určitě vrátí. Budou jiné, modernější. Však pro příklad nemusíme chodit daleko - takový Dream Chaser je raketoplánům asi ze všech současných projektů nejblíž.
Re: Raketoplány míří do důchodu
Tady je ochutnávka exklusivních fotek a odkazy na celé galerie posledních fotek plně funkčního zapnutého raketoplánu Atlantis před jeho vykucháním a úpravou pro muzejní expozici. Pouze chybí motory SSME, které si NASA odebrala přednostně, protože je dále využije v raketě SLS.
Horní paluba (celá galerie zde)
Prostřední paluba a nákladový prostor (celá galerie zde)
Křídla, pohledy zaspodu a zezadu (celá galerie zde)
Dále si můžete prohlédnout simulátor raketoplánu, který se přesunul z Johnsonova kosmického střediska do 160 km vzdálené Texas A&M University.
Nakonec ještě společnou fotku první a poslední posádky (STS-1 a STS-135) před pracovním modelem raketoplánu.
Ten byl též nedávno rozebrán a poputuje do některého z muzeí v USA.
zleva:pilot Doug Hurley (STS-135),pilot Robert Crippen (STS-1), kapitán John Young (STS-1), kapitán Chris Ferguson (STS-135) a letoví specialisté Sandy Magnus a Rex Walheim (oba STS-135)
celá galerie zde
zdroj:collectspace.com
Horní paluba (celá galerie zde)
Prostřední paluba a nákladový prostor (celá galerie zde)
Křídla, pohledy zaspodu a zezadu (celá galerie zde)
Dále si můžete prohlédnout simulátor raketoplánu, který se přesunul z Johnsonova kosmického střediska do 160 km vzdálené Texas A&M University.
Nakonec ještě společnou fotku první a poslední posádky (STS-1 a STS-135) před pracovním modelem raketoplánu.
Ten byl též nedávno rozebrán a poputuje do některého z muzeí v USA.
zleva:pilot Doug Hurley (STS-135),pilot Robert Crippen (STS-1), kapitán John Young (STS-1), kapitán Chris Ferguson (STS-135) a letoví specialisté Sandy Magnus a Rex Walheim (oba STS-135)
celá galerie zde
zdroj:collectspace.com
Re: Raketoplány míří do důchodu
Slovy nedokážu popsat krásu těch fotek. Je to nádhera!
Re: Raketoplány míří do důchodu
Už i Atlantis je vykuchán. Včera odpoledne byl odtlačen do hangáru na KSC, kde před ním odpočíval Endeavour. Od 1.února se do něj budou instalovat makety odebraných částí.
Do muzea v Los Angeles by se měl upravený a naleštěný raketoplán dostat nejpozději do ledna příštího roku.
zdroj:spaceflightnow.com
Do muzea v Los Angeles by se měl upravený a naleštěný raketoplán dostat nejpozději do ledna příštího roku.
zdroj:spaceflightnow.com
Re: Raketoplány míří do důchodu
Server Spaceflightnow využívá možností, jaké se mu nyní naskytly v podobě rozebírání a přípravy raketoplánů na přesuny do jednotlivých muzeí a dalších výstavních ploch, kde budou tyto monumentální vesmírné koráby připomínat jedno úspěšné období americké kosmonautiky.
Unikátní snímky Endeavouru zvnějšku:
Další snímky zde
zevnitř:
Další snímky zde
tepelný štít, křídla, podvoze a ocasní plochy:
Další snímky zde
kokpit:
Další snímky zde
Výměna Discovery a Atlantisu v hangáru:
Další snímky zde
Reportáž z celé akce zde
zdroj:spaceflightnow.com
Unikátní snímky Endeavouru zvnějšku:
Další snímky zde
zevnitř:
Další snímky zde
tepelný štít, křídla, podvoze a ocasní plochy:
Další snímky zde
kokpit:
Další snímky zde
Výměna Discovery a Atlantisu v hangáru:
Další snímky zde
Reportáž z celé akce zde
zdroj:spaceflightnow.com
Přípravy na odlet Discovery
První z trojice raketoplánů - Discovery se chystá na svou poslední cestu. Na Kennedyho vesmírném středisku už přistál speciálně upravený Boeing 747, který je uzpůsoben pro přepravu raketoplánů. Další fotky najdete zde.
Discovery zatím odpočívá v dočasném skladě budovy VAB, přičemž na jeho zadní část již byl nainstalován aerodynamický kryt. 14. dubna by měl být odtažen ke konstrukci (Mate-Demate Device), která zajistí jeho vyzdvižení a spojení s letounem SCA (Shuttle Carrier Aircraft). Po spojení a otestování všech systémů by měl Boeing s Discovery na zádech opustit montážní konstrukci během 16. dubna. Hned na další den je přitom naplánován odlet. Ke startu by mělo dojít okolo 13:00 SELČ, let samotný bude nonstop a po 3 hodinách a 40 minutách by měl Boeing přistát na letišti u Smithsonian's National Air and Space Museum, Steven F. Udvar-Hazy Center v Chantilly, stát Virginia. Počítá se také s ceremoniálními průlety nad plážemi Kennedyho vesmírného střediska i s průletem v nízké výšce nad Washingtonem. Letoun by měl přistát na mezinárodním letišti Dulles. Zde dojde k odpojení Discovery od letounu a jeho následnému odtažení - k tomu by mělo dojít 19. dubna.
Discovery zatím odpočívá v dočasném skladě budovy VAB, přičemž na jeho zadní část již byl nainstalován aerodynamický kryt. 14. dubna by měl být odtažen ke konstrukci (Mate-Demate Device), která zajistí jeho vyzdvižení a spojení s letounem SCA (Shuttle Carrier Aircraft). Po spojení a otestování všech systémů by měl Boeing s Discovery na zádech opustit montážní konstrukci během 16. dubna. Hned na další den je přitom naplánován odlet. Ke startu by mělo dojít okolo 13:00 SELČ, let samotný bude nonstop a po 3 hodinách a 40 minutách by měl Boeing přistát na letišti u Smithsonian's National Air and Space Museum, Steven F. Udvar-Hazy Center v Chantilly, stát Virginia. Počítá se také s ceremoniálními průlety nad plážemi Kennedyho vesmírného střediska i s průletem v nízké výšce nad Washingtonem. Letoun by měl přistát na mezinárodním letišti Dulles. Zde dojde k odpojení Discovery od letounu a jeho následnému odtažení - k tomu by mělo dojít 19. dubna.