Další informace o raketoplánech

Novinky o raketoplánech a jejich misích.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Adhara
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 133
Reputace: 0
Bydliště: Žiar nad Hronom
Registrován: 14.2.2015 18:24
Kontaktovat uživatele:
Re: Další informace o raketoplánech

Příspěvek od Adhara »

milantos píše: 7.4.2021 13:24 A Edwards AFB se i později používala jako záložní dráha, takže na ni raketoplány přistály celkem 54x
Toto viem, no bola som v tom, že Edwards AFB bola len záložná možnosť napríklad pre prípady, že by počasie na KSC vytrvalo neprialo. Keďže bolo nutné odtiaľ potom raketoplán za drahé peniaze previezť na Floridu, nerozumela som, prečo sa pri pristátí na KSC pri STS-1 ani neuvažovalo. Ale vďaka za vysvetlenie, aj za krásne zábery, zídu sa mi do článku.
milantos
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 431
Reputace: 60
Registrován: 27.10.2018 15:01
Re: Další informace o raketoplánech

Příspěvek od milantos »

1.přistání raketoplánu na Floridě bylo až v r. 1984, při 10, letu raketoplánu ( let 41-B)
Uživatelský avatar
Pospíšil
Kosmonaut veterán
Kosmonaut veterán
Příspěvky: 8380
Reputace: 2852
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Další informace o raketoplánech

Příspěvek od Pospíšil »

milantos píše: 7.4.2021 14:21 1.přistání raketoplánu na Floridě bylo až v r. 1984, při 10, letu raketoplánu ( let 41-B)
To samozřejmě nebylo tím, že by dráha na KSC nebyla připravena, nebo vybavena, jak jste psal v předchozím příspěvku.
A zatím jste mi neodpověděl na můj dotaz na předchozí straně.

Už před letem STS-1 bylo samozřejmě plně vybaveno několik záložních letišť po světě, kde mohl raketoplán nouzově přistát v případě potřeby. Na území USA to bylo možné pouze na 6 orbitech/den.

Při této příležitosti nebude od věci si připomenout tiskovku posádky STS-1 z ledna 1981, tj cca 2,5 měsíce před jejich letem.
Dá se tam mj. dozvědět to, že v lednu stále nebyla jistota, zda budou přistávat na Edwards, protože byla dráha po vydatných bouřkách mokrá a opětovné vyschnutí jezera do podmínek vhodných pro přistání raketoplánu trvalo cca 6 týdnů.



Btw, je zajímavé, jak na konci Q&A John Young zarytě obhajoval dlaždice TPS, že vydrží 4x-5x nominální namáhání ... kdyby jen věděl...
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Amper
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2044
Reputace: 98
Bydliště: Plzeň
Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: Další informace o raketoplánech

Příspěvek od Amper »

mozna provokativne ale co kdyby vedel ? Myslis to ze budou odpadavat a nebo to ze Columbia nedoleti ? Pokud to druhe tak bych rad poznamenal ze dlazdice byly v pohode, zmrzla pena prece udelala diru do RCC nabezne hrany.

Naopak dlazdice chytli zmrzlou penu nekolikrat a nikdy se nic nestalo.
Uživatelský avatar
Pospíšil
Kosmonaut veterán
Kosmonaut veterán
Příspěvky: 8380
Reputace: 2852
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Další informace o raketoplánech

Příspěvek od Pospíšil »

To, že jsou dlaždice TPS šlendriánsky přilepené věděl Young dozajista už před tiskovkou v lednu 1981.
Takto vypadala Columbia po atmosférickém přeletu na KSC v březnu 1979, kdy jí za letu odpadlo 7800 (!) dlaždic z celkových 31000.

Obrázek


O tom, že izolační pěna na ET v důsledku vibrací praská, dělí se do větších kusů a odpadává, věděli všichni minimálně od února 1981, kdy Columbia s celou sestavou na rampě prodělala statický zážeh svých 3 motorů SSME, tehdy se tomu říkalo FRF (Flight Readiness Firing). Vše je zachyceno na této tiskovce z března 1981. :(
Shuttle byl úžasný stroj, ale od začátku až do konce své éry byl velmi "křehký" a svým posádkám bohužel neposkytoval dostatek bezpečí za všech situací.

---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
milantos
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 431
Reputace: 60
Registrován: 27.10.2018 15:01
Re: Další informace o raketoplánech

Příspěvek od milantos »

Pospíšil píše: 7.4.2021 14:00 Jak to myslíte?
Dráha SLF na KSC byla uvedena do provozu v roce 1976
V té době jsem se o kosmonautiku dost zajímal a informaci o tom , že dráha nemá hotovou kompletní infrastrukturu pro přijímání raketoplánu jsem zachytil. Internet nebyl, archiv výstřižků nemám a ani nemohu posoudit, nakolik ta zpráva odpovídala skutečnosti a nakolik zprávy u nás v té době odpovídaly skutečnosti. Takže žádný důkaz vám o tom nedám. Jen si myslím, že na tom z toho období budeme oba stejně :)
Uživatelský avatar
Pospíšil
Kosmonaut veterán
Kosmonaut veterán
Příspěvky: 8380
Reputace: 2852
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Další informace o raketoplánech

Příspěvek od Pospíšil »

Young i Crippen byli testovací piloti. Samozřejmě to pro ně byla čest poprvé sedlat nový kosmický stroj a byli si vědomí mnoha rizik s tím spojených a přesto s Columbií rádi letěli. Během STS-1 odhalili kolem 70 anomálií. Ve výpisu některých z nich jsou i ty, týkající se TPS. Například se během letu nechali tajně snímkovat z KH-11, aby zkontrolovali poškození dlaždic na břiše, přičemž neměli způsob, jak by je za letu opravili...
https://en.m.wikipedia.org/wiki/STS-1#Mission_anomalies
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Kosmonaut veterán
Kosmonaut veterán
Příspěvky: 8380
Reputace: 2852
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Další informace o raketoplánech

Příspěvek od Pospíšil »

milantos píše: 7.4.2021 22:38
Pospíšil píše: 7.4.2021 14:00 Jak to myslíte?
Dráha SLF na KSC byla uvedena do provozu v roce 1976
V té době jsem se o kosmonautiku dost zajímal a informaci o tom , že dráha nemá hotovou kompletní infrastrukturu pro přijímání raketoplánu jsem zachytil. Internet nebyl, archiv výstřižků nemám a ani nemohu posoudit, nakolik ta zpráva odpovídala skutečnosti a nakolik zprávy u nás v té době odpovídaly skutečnosti. Takže žádný důkaz vám o tom nedám. Jen si myslím, že na tom z toho období budeme oba stejně :)
Aha, takže se jedná pouze o vaší 40 let starou vzpomínku nebo dojem, který si nemáte jak ověřit, nebo doložit.
To je tak trochu na podobné úrovni hodnověrnosti, jako Zemanovo proslulé "vlevo dole"...

Já jsem začal pravidelně číst Letectví a Kosmonautiku od roku 1985, kde psaly myslím v té době nejkvalitnější publicisté z kosmonautiky u nás. Dnes, v době internetové, se ale raději spoléhám na originální zdroje, převážně v angličtině, které nic o nepřipravenosti KSC pro přistání raketoplánů v roce 1981 neuvádějí. Naopak, dráha SLF na KSC musela a byla zcela připravena na uskutečnění abort manévru RTLS, kdy by se raketoplán při nouzovém přerušení startu vracel a přistál v místě startu.
O skutečných důvodech přistávat na počátku programu STS na Edwards AFB jsem už psal výše a můžu to doložit odkazy na několik různých zdrojů.
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
milantos
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 431
Reputace: 60
Registrován: 27.10.2018 15:01
Re: Další informace o raketoplánech

Příspěvek od milantos »

Pospíšil píše: 7.4.2021 23:04 Aha, takže se jedná pouze o vaší 40 let starou vzpomínku nebo dojem, který si nemáte jak ověřit, nebo doložit.
To je tak trochu na podobné úrovni hodnověrnosti, jako Zemanovo proslulé "vlevo dole"...
Skvělý argument když nejsou důkazy, jen slušné vychování mu chybí.
Kdo se zajímal o kosmonautiku, určitě četl L+K a dříve Křídla vlasti , jiné informace v podstatě nebyly dostupné.
Také vím, k čemu slouží Edwards AFB , zrovna tak důvod, proč tam směřovala první přistání raketoplánu.
Vy víte. že na KSC byla dráha kompletně vybavená, jen také nemáte zdroj.
Tady to je sice wiki,( jinak velmi slabý zdroj ), ale něco tu je : https://cs.wikipedia.org/wiki/Edwardsov ... 3%A1kladna
Uživatelský avatar
Pospíšil
Kosmonaut veterán
Kosmonaut veterán
Příspěvky: 8380
Reputace: 2852
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Další informace o raketoplánech

Příspěvek od Pospíšil »

milantos píše: 8.4.2021 0:38 Vy víte. že na KSC byla dráha kompletně vybavená, jen také nemáte zdroj.
Zdroj samozřejmě mám. Je to dokument, přímo popisující historii Shuttle Landing Facility na Kennedy Space Center.
FAA udělila certifikaci pro runway X-68 v roce 1976 a v březnu 1979 na tuto runway přistál orbiter Colubmia na hřbetě B-747 Shuttle Carrier Aircraft. Ale to už se opakuji.

https://commons.erau.edu/cgi/viewconten ... roceedings
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong

Odpovědět

Zpět na „Raketoplány“