Stránka 6 z 27

Re: Expedice 36

Napsal: 28.5.2013 22:47
od vai777
michalkolesa píše:Já to nechápu :o

problém je spíš v používané terminologii. raketa myslím celek tedy kapsle s kosmonautem nebo družicí + zbytek palivo + motory

tedy chápu dobře, že v případě problémů by záchranná věžička odnesla kapsli s kosmonauty nebo družicí od zbytku raketového těla ?
Kapsli s kosmonauty, ano. Věžička se používá pouze u pilotovaných letů a už byla naostro použitá u Sojuzu T-10-1 v roce 1983, kdy přímo z rampy odnesla kabinu s kosmonauty pryč od hořící rakety.

Re: Expedice 36

Napsal: 28.5.2013 22:48
od Dugi
Michal: Ano, chápeš to dobře. Na záchranné věžičce jsou motory na tuhá paliva. Pokud by byl problém s nosnou raketou, aktivoval by se automatický záchranný systém, který by oddělil loď s astronauty od nebezpečné rakety a motory na záchranné věžičce by ji odnesly pryč od rakety, která by mohla třeba vybouchnout. Tenhle systém se používá jen pro starty s lidskou posádkou. Družice takový záchranný systém nemají, protože na nich tolik nezáleží. Lidi jsou samozřejmě důležitější.

Samo: Tak to naštve. :-D

vai: Já se hlavně lekl při startu. Nejdřív detail na motory, které se začaly zapalovat a najednou tam na 10 sekund střihli záběr z jiného úhlu, kde ještě motory nehořely a navíc bylo k raketě připojené rameno. Po 10 sekundách střih a už byly vidět jen plameny od motorů. :-D

Re: Expedice 36

Napsal: 28.5.2013 22:52
od vai777
Dugi: Aha, a já myslel, že je to problém jen u mě. A v první chvíli jsem myslel, že proběhlo nouzové přerušení startu. Dost mě mrzí, že jsem tím pádem neviděl tu parádní akceleraci Sojuzu z rampy, na to jsem se fakt těšil... :(

Re: Expedice 36

Napsal: 28.5.2013 22:53
od Wopat
Během startu jsem zaslechl pro mě jednu novou a docela zajímavou informaci. Myslím, že se to jmenuje hot staging, jestli si to správně pamatuju. Jde o to, že motor druhého stupně se zažehne ještě s připojeným a hořícím prvním stupněm. Proto má interstage mezi 1. a 2. stupněm otevřenou konstrukci. Vím, že je to stejně i na Protonu i na jiných ruských raketách, ale teprve teď vím, proč to vlastně není uzavřeno, jako u západních raket. Nevíte o tom někdo něco víc? Proč to tak je, jaké to má výhody/nevýhody?

Re: Expedice 36

Napsal: 28.5.2013 22:56
od Dugi
Taky mě to napadlo, ale pak jsem si všiml toho přiloženého ramene. Tak rychle by se vrátit nedokázalo a ani motory by tak rychle nezhasly. Zkrátka to byla chyba v režii přenosu. :) Snad mají záznam dělaný separátně a na YouTube to už bude ok. Nedovedu si představit, že bych takový paskvil musel dát do Vesmírných výzev. :P

Wopat: Je fakt, že tohle mě taky docela překvapilo a, přiznávám, nevěděl jsem o tom. Napadá mne, že je to třeba proto, že má třeba motor pomalejší náběh a tak je potřeba ho zapálit o chvilku dřív, než dojde k odhození. Vezmi si jenom jak dlouho hoří motory před startem než naberou tah dostatečný ke zvednutí od rampy. Jestli má motor 2. stupně podobný profil tahu, tak bych se tomu moc nedivil. Ale je to jen moje teorie.

Re: Expedice 36

Napsal: 28.5.2013 23:02
od vai777
Řekl bych, že Tvoje teorie, Dugi, je docela logická.
Každopádně když se hot staging nepovede, je to docela "zábava", Lazarev a Makarov by ohledně Sojuzu-18-1 mohli povídat...
edit: ta prodleva mezi zažehnutím motoru 3. stupně a odhozením prázdného 2. stupně je cca 2 sekundy.

Re: Expedice 36

Napsal: 28.5.2013 23:19
od modelar
:palec nahoru:


Re: Expedice 36

Napsal: 28.5.2013 23:26
od Dugi
Ta fotka je nádherná. A u videa mi spadl kámen ze srdce. :)

Re: Expedice 36

Napsal: 29.5.2013 0:26
od Premet229
Wopat píše:Během startu jsem zaslechl pro mě jednu novou a docela zajímavou informaci. Myslím, že se to jmenuje hot staging, jestli si to správně pamatuju. Jde o to, že motor druhého stupně se zažehne ještě s připojeným a hořícím prvním stupněm. Proto má interstage mezi 1. a 2. stupněm otevřenou konstrukci. Vím, že je to stejně i na Protonu i na jiných ruských raketách, ale teprve teď vím, proč to vlastně není uzavřeno, jako u západních raket. Nevíte o tom někdo něco víc? Proč to tak je, jaké to má výhody/nevýhody?
Spojení prvního - centrálního stupně (někdy uváděného druhého stupně) rakety s druhým (třetím) stupněm je příhradovou konstrukcí přišroubovanou pyrotechnickými šrouby, které se odpalují po dohoření prvního - centrálního stupně. V tom okamžiku ještě dohořívá palivo v komorách, proto ten oheň. Motor druhého stupně najíždí na provozní tah opravdu v okamžiku 1 - 2 vteřiny.
Příhradová spojovací konstrukce slouží k snazšímu oddělení stupňů rakety. Tahem motoru druhého stupně se plyny z trysek "opřou" o vrchní část prvního stupně, který je kuželovitého tvaru. Díky tomuto tvaru se plyny dostanou přes příhradovou konstrukci mimo plášť rakety a bezpečně tak odejdou do prostoru. Tento princip má velkou výhodu v tom, že odpojení je plynulejší a nejsou potřeba odtahovací motorky na prvním stupni, které oddělují stupně od sebe. Viz americká raketa Saturn 5. Vzpomeňme krásný záběr z filmu Apollo 13 s Tomem Hanksem v hl. roli, kdy se odděloval 1. st. rakety. Okamžik, kdy dohořel 1. st. a než začal táhnout druhý stupeň, jako by se celá raketa v tom ohromným zrychlování "přibrzdila", až to hodilo kosmonauty dopředu do pásů.

S odpojením druhého stupně na raketě Sojuz měli problém Lazarev s Makarovem 5. 4. 1975. Tehdy startoval
Sojuz 18 ke stanici Saljut 4. V době, kdy se měl odpojit první stupeň, došlo k odpálení jen tří ze šesti zámků oné příhradové konstrukve. Bylo to 288 sekund po startu ve výšce 145 km. První stupeň zůstal vyset na stranu za raketou v době, kdy už pracoval druhý stupeň. Raketa se začala vychylovat z určené dráhy a bezpečnostní systém (věžička - SAS už byl dávno odhozen) oddělil automaticky loď Sojuz od druhého stupně. Kosmická loď Sojuz se pak automaticky rozdělila, odpojil se servisní blok od návratové kabiny s posádkou a od té se oddělil orbitální úsek. Kabina pak po dramatické balistické dráze pokračovala volným pádem, kdy kosmonauti zažili 21,3 G! Po 21 minutách standartně přistála na padáku do nestandartní oblasti Altajska, kde bylo -7 C, sníh a skončili zavěšení na padáku s kabinou nad 152 metrovou strží...
Ale to se stalo jednou a dávno a dnes to vyšlo! Sojuzy jsou nesmrtelné...

Re: Expedice 36

Napsal: 29.5.2013 0:31
od Premet229
michalkolesa píše:
Dugi píše:záchranná věžička
To slyším prvně :o :idea: :roll:
Mrkni na tuto stránku. Asi v půlce stránky jsou obrázky ze simulátoru. Pro představu to stačí..:
http://forum.kosmonautix.cz/viewtopic.p ... &start=110