Wopat píše:Během startu jsem zaslechl pro mě jednu novou a docela zajímavou informaci. Myslím, že se to jmenuje hot staging, jestli si to správně pamatuju. Jde o to, že motor druhého stupně se zažehne ještě s připojeným a hořícím prvním stupněm. Proto má interstage mezi 1. a 2. stupněm otevřenou konstrukci. Vím, že je to stejně i na Protonu i na jiných ruských raketách, ale teprve teď vím, proč to vlastně není uzavřeno, jako u západních raket. Nevíte o tom někdo něco víc? Proč to tak je, jaké to má výhody/nevýhody?
Spojení prvního - centrálního stupně (někdy uváděného druhého stupně) rakety s druhým (třetím) stupněm je příhradovou konstrukcí přišroubovanou pyrotechnickými šrouby, které se odpalují po dohoření prvního - centrálního stupně. V tom okamžiku ještě dohořívá palivo v komorách, proto ten oheň. Motor druhého stupně najíždí na provozní tah opravdu v okamžiku 1 - 2 vteřiny.
Příhradová spojovací konstrukce slouží k snazšímu oddělení stupňů rakety. Tahem motoru druhého stupně se plyny z trysek "opřou" o vrchní část prvního stupně, který je kuželovitého tvaru. Díky tomuto tvaru se plyny dostanou přes příhradovou konstrukci mimo plášť rakety a bezpečně tak odejdou do prostoru. Tento princip má velkou výhodu v tom, že odpojení je plynulejší a nejsou potřeba odtahovací motorky na prvním stupni, které oddělují stupně od sebe. Viz americká raketa Saturn 5. Vzpomeňme krásný záběr z filmu Apollo 13 s Tomem Hanksem v hl. roli, kdy se odděloval 1. st. rakety. Okamžik, kdy dohořel 1. st. a než začal táhnout druhý stupeň, jako by se celá raketa v tom ohromným zrychlování "přibrzdila", až to hodilo kosmonauty dopředu do pásů.
S odpojením druhého stupně na raketě Sojuz měli problém Lazarev s Makarovem 5. 4. 1975. Tehdy startoval
Sojuz 18 ke stanici Saljut 4. V době, kdy se měl odpojit první stupeň, došlo k odpálení jen tří ze šesti zámků oné příhradové konstrukve. Bylo to 288 sekund po startu ve výšce 145 km. První stupeň zůstal vyset na stranu za raketou v době, kdy už pracoval druhý stupeň. Raketa se začala vychylovat z určené dráhy a bezpečnostní systém (věžička - SAS už byl dávno odhozen) oddělil automaticky loď Sojuz od druhého stupně. Kosmická loď Sojuz se pak automaticky rozdělila, odpojil se servisní blok od návratové kabiny s posádkou a od té se oddělil orbitální úsek. Kabina pak po dramatické balistické dráze pokračovala volným pádem, kdy kosmonauti zažili 21,3 G! Po 21 minutách standartně přistála na padáku do nestandartní oblasti Altajska, kde bylo -7 C, sníh a skončili zavěšení na padáku s kabinou nad 152 metrovou strží...
Ale to se stalo jednou a dávno a dnes to vyšlo! Sojuzy jsou nesmrtelné...