Expedice 36

Novinky o dění na Mezinárodní vesmírné stanici
Odpovědět
Uživatelský avatar
vai777
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 3725
Reputace: 3
Bydliště: Opava
Registrován: 26.4.2012 11:03
Re: Expedice 36

Příspěvek od vai777 »

michalkolesa píše:Já to nechápu :o

problém je spíš v používané terminologii. raketa myslím celek tedy kapsle s kosmonautem nebo družicí + zbytek palivo + motory

tedy chápu dobře, že v případě problémů by záchranná věžička odnesla kapsli s kosmonauty nebo družicí od zbytku raketového těla ?
Kapsli s kosmonauty, ano. Věžička se používá pouze u pilotovaných letů a už byla naostro použitá u Sojuzu T-10-1 v roce 1983, kdy přímo z rampy odnesla kabinu s kosmonauty pryč od hořící rakety.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand.
Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 24772
Reputace: 160
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Expedice 36

Příspěvek od Dugi »

Michal: Ano, chápeš to dobře. Na záchranné věžičce jsou motory na tuhá paliva. Pokud by byl problém s nosnou raketou, aktivoval by se automatický záchranný systém, který by oddělil loď s astronauty od nebezpečné rakety a motory na záchranné věžičce by ji odnesly pryč od rakety, která by mohla třeba vybouchnout. Tenhle systém se používá jen pro starty s lidskou posádkou. Družice takový záchranný systém nemají, protože na nich tolik nezáleží. Lidi jsou samozřejmě důležitější.

Samo: Tak to naštve. :-D

vai: Já se hlavně lekl při startu. Nejdřív detail na motory, které se začaly zapalovat a najednou tam na 10 sekund střihli záběr z jiného úhlu, kde ještě motory nehořely a navíc bylo k raketě připojené rameno. Po 10 sekundách střih a už byly vidět jen plameny od motorů. :-D
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
vai777
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 3725
Reputace: 3
Bydliště: Opava
Registrován: 26.4.2012 11:03
Re: Expedice 36

Příspěvek od vai777 »

Dugi: Aha, a já myslel, že je to problém jen u mě. A v první chvíli jsem myslel, že proběhlo nouzové přerušení startu. Dost mě mrzí, že jsem tím pádem neviděl tu parádní akceleraci Sojuzu z rampy, na to jsem se fakt těšil... :(
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand.
Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Wopat
Kosmonaut
Kosmonaut
Příspěvky: 4520
Reputace: 34
Bydliště: Ostrava
Registrován: 8.8.2012 19:37
Re: Expedice 36

Příspěvek od Wopat »

Během startu jsem zaslechl pro mě jednu novou a docela zajímavou informaci. Myslím, že se to jmenuje hot staging, jestli si to správně pamatuju. Jde o to, že motor druhého stupně se zažehne ještě s připojeným a hořícím prvním stupněm. Proto má interstage mezi 1. a 2. stupněm otevřenou konstrukci. Vím, že je to stejně i na Protonu i na jiných ruských raketách, ale teprve teď vím, proč to vlastně není uzavřeno, jako u západních raket. Nevíte o tom někdo něco víc? Proč to tak je, jaké to má výhody/nevýhody?
The difficult we do immediately. The impossible takes a little longer.
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 24772
Reputace: 160
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Expedice 36

Příspěvek od Dugi »

Taky mě to napadlo, ale pak jsem si všiml toho přiloženého ramene. Tak rychle by se vrátit nedokázalo a ani motory by tak rychle nezhasly. Zkrátka to byla chyba v režii přenosu. :) Snad mají záznam dělaný separátně a na YouTube to už bude ok. Nedovedu si představit, že bych takový paskvil musel dát do Vesmírných výzev. :P

Wopat: Je fakt, že tohle mě taky docela překvapilo a, přiznávám, nevěděl jsem o tom. Napadá mne, že je to třeba proto, že má třeba motor pomalejší náběh a tak je potřeba ho zapálit o chvilku dřív, než dojde k odhození. Vezmi si jenom jak dlouho hoří motory před startem než naberou tah dostatečný ke zvednutí od rampy. Jestli má motor 2. stupně podobný profil tahu, tak bych se tomu moc nedivil. Ale je to jen moje teorie.
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
vai777
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 3725
Reputace: 3
Bydliště: Opava
Registrován: 26.4.2012 11:03
Re: Expedice 36

Příspěvek od vai777 »

Řekl bych, že Tvoje teorie, Dugi, je docela logická.
Každopádně když se hot staging nepovede, je to docela "zábava", Lazarev a Makarov by ohledně Sojuzu-18-1 mohli povídat...
edit: ta prodleva mezi zažehnutím motoru 3. stupně a odhozením prázdného 2. stupně je cca 2 sekundy.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand.
Neil Armstrong
Uživatelský avatar
modelar
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 539
Reputace: 9
Bydliště: Slovensko
Registrován: 4.8.2012 21:40
Re: Expedice 36

Příspěvek od modelar »

:palec nahoru:

"It was going well until it exploded."
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 24772
Reputace: 160
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Expedice 36

Příspěvek od Dugi »

Ta fotka je nádherná. A u videa mi spadl kámen ze srdce. :)
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Premet229
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 113
Reputace: 0
Registrován: 15.3.2012 22:48
Re: Expedice 36

Příspěvek od Premet229 »

Wopat píše:Během startu jsem zaslechl pro mě jednu novou a docela zajímavou informaci. Myslím, že se to jmenuje hot staging, jestli si to správně pamatuju. Jde o to, že motor druhého stupně se zažehne ještě s připojeným a hořícím prvním stupněm. Proto má interstage mezi 1. a 2. stupněm otevřenou konstrukci. Vím, že je to stejně i na Protonu i na jiných ruských raketách, ale teprve teď vím, proč to vlastně není uzavřeno, jako u západních raket. Nevíte o tom někdo něco víc? Proč to tak je, jaké to má výhody/nevýhody?
Spojení prvního - centrálního stupně (někdy uváděného druhého stupně) rakety s druhým (třetím) stupněm je příhradovou konstrukcí přišroubovanou pyrotechnickými šrouby, které se odpalují po dohoření prvního - centrálního stupně. V tom okamžiku ještě dohořívá palivo v komorách, proto ten oheň. Motor druhého stupně najíždí na provozní tah opravdu v okamžiku 1 - 2 vteřiny.
Příhradová spojovací konstrukce slouží k snazšímu oddělení stupňů rakety. Tahem motoru druhého stupně se plyny z trysek "opřou" o vrchní část prvního stupně, který je kuželovitého tvaru. Díky tomuto tvaru se plyny dostanou přes příhradovou konstrukci mimo plášť rakety a bezpečně tak odejdou do prostoru. Tento princip má velkou výhodu v tom, že odpojení je plynulejší a nejsou potřeba odtahovací motorky na prvním stupni, které oddělují stupně od sebe. Viz americká raketa Saturn 5. Vzpomeňme krásný záběr z filmu Apollo 13 s Tomem Hanksem v hl. roli, kdy se odděloval 1. st. rakety. Okamžik, kdy dohořel 1. st. a než začal táhnout druhý stupeň, jako by se celá raketa v tom ohromným zrychlování "přibrzdila", až to hodilo kosmonauty dopředu do pásů.

S odpojením druhého stupně na raketě Sojuz měli problém Lazarev s Makarovem 5. 4. 1975. Tehdy startoval
Sojuz 18 ke stanici Saljut 4. V době, kdy se měl odpojit první stupeň, došlo k odpálení jen tří ze šesti zámků oné příhradové konstrukve. Bylo to 288 sekund po startu ve výšce 145 km. První stupeň zůstal vyset na stranu za raketou v době, kdy už pracoval druhý stupeň. Raketa se začala vychylovat z určené dráhy a bezpečnostní systém (věžička - SAS už byl dávno odhozen) oddělil automaticky loď Sojuz od druhého stupně. Kosmická loď Sojuz se pak automaticky rozdělila, odpojil se servisní blok od návratové kabiny s posádkou a od té se oddělil orbitální úsek. Kabina pak po dramatické balistické dráze pokračovala volným pádem, kdy kosmonauti zažili 21,3 G! Po 21 minutách standartně přistála na padáku do nestandartní oblasti Altajska, kde bylo -7 C, sníh a skončili zavěšení na padáku s kabinou nad 152 metrovou strží...
Ale to se stalo jednou a dávno a dnes to vyšlo! Sojuzy jsou nesmrtelné...
Uživatelský avatar
Premet229
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 113
Reputace: 0
Registrován: 15.3.2012 22:48
Re: Expedice 36

Příspěvek od Premet229 »

michalkolesa píše:
Dugi píše:záchranná věžička
To slyším prvně :o :idea: :roll:
Mrkni na tuto stránku. Asi v půlce stránky jsou obrázky ze simulátoru. Pro představu to stačí..:
http://forum.kosmonautix.cz/viewtopic.p ... &start=110

Odpovědět

Zpět na „ISS“