Stránka 3 z 11

Re: IXV - Intermediate Experimental Vehicle

Napsal: 30.11.2012 14:49
od Samo1995
KitFisto. uvedomuješ si že ak to klapne, tak bude mať ESA ako druhá kozmická agentúra v poradí funkčný raketoplán? (Buran nerátam) A čo viac, bude ešte lepší ako americký X-37. Hlavne teda preto, lebo na vynášanie na orbitu sa použije lacná Vega. Druhá vec je, že toto vozidlo nemá krídla, takže je ľahšie a pristáva pomocou padáov, takže sa pri pristáti nemá čo pokaziť. Presnosť pristátia bude okolo 500m a pristátie na padákoch do mora je oveľa bezpečnejšie ako pristátie na letisku. V tomto ESA konečne predbehne Ameriku a otvorí sa tak aj cesta pre pilotovaný raketoplán.

Podľa mňa je tento projekt budúcnosť ESA. :tlesk:

Re: IXV - Intermediate Experimental Vehicle

Napsal: 30.11.2012 15:27
od KitFisto
Ale jo, já neříkám, že to je špatný nápad. Jen mě to osobně nezaujalo a jednoznačně preferuju Dream Chaser, který využívá toho, co vztlakové tělěso umí.

Re: IXV - Intermediate Experimental Vehicle

Napsal: 30.11.2012 15:37
od Dugi
Já bych trochu krotil nadšení - finální produkt, jehož předstupněm je IXV bude (pokud tedy vznikne) mnohem větší a určitě ho nebude vynášet Vega. Ta se použije jen pro IXV na testování, protože tenhle stroj nemá ani dvě tuny. Ale jinak souhlasím s tím, že je to atraktivní projekt.

Re: IXV - Intermediate Experimental Vehicle

Napsal: 1.12.2012 13:16
od Samo1995
IXV bude mať 1800kg. Vega unesie viac než 2t. A ak by si aj mal pravdu a Vega by IXV neuniesla, tak by sa na to použil Sojuz na ktorý by sa naložilo aj niekoľko Cube Satov, takže aj tak to určite bude oveľa lacnejšie, ako vypustenie X-37. A navyše, IXV bol navrhnutý tak, aby ho Vega uniesla.

Re: IXV - Intermediate Experimental Vehicle

Napsal: 1.12.2012 13:25
od tomas
Ohledně Vegy nešlo o IXV, ale o jeho těžšího nástupce, který má mít hmotnost větší než je nosnost Vegy.

Re: IXV - Intermediate Experimental Vehicle

Napsal: 20.6.2013 14:33
od Dugi
Hezky v tichosti - bez velkých řečí má za sebou IXV zkoušku dopadu do moře. V úterý 18.6. v okolí sardinské základny Salto di Quirra Inter-force Test Range byl testovací kus připojen pod helikoptéru a po shozeí z výšky 3 kilometrů se snesla na padáku do oceánu.

Obrázek

První ostrá start by měl přijít příští rok v srpnu - bude pouze suborbitální - raketoplán po startu z Kourou dosáhne výšky 420 kilometrů a přistane v Pacifiku.

Zdroj informací: Kosmo.cz příspěvek uživatele Agamemnon

Re: IXV - Intermediate Experimental Vehicle

Napsal: 21.6.2013 19:20
od KitFisto

Re: IXV - Intermediate Experimental Vehicle

Napsal: 26.6.2013 1:38
od dominog
Samo1995 píše:IXV bude mať 1800kg. Vega unesie viac než 2t. A ak by si aj mal pravdu a Vega by IXV neuniesla, tak by sa na to použil Sojuz na ktorý by sa naložilo aj niekoľko Cube Satov, takže aj tak to určite bude oveľa lacnejšie, ako vypustenie X-37. A navyše, IXV bol navrhnutý tak, aby ho Vega uniesla.
možná by šla i použit Ariane 5 :) :-D nebo samozřejmě ten Sojuz :-D

Re: IXV - Intermediate Experimental Vehicle

Napsal: 26.6.2013 17:22
od Matyn
Mám jenom takovou hloupou otázku . Proč se vůbec ESA trápí s nějakým novým skororaketoplánem, když může jenom přišroubovat tepelný štít na ATV a dát mu padáky?

Re: IXV - Intermediate Experimental Vehicle

Napsal: 26.6.2013 17:31
od Dugi
Ta otázka není hloupá. Ono to ani zdaleka není "jen" o přišroubování štítu a padáků. Kosmická loď je neuvěřitelně kompaktní struktura u které každá, dokonce i i drobná změna znamená, že se bude muset všechno testovat, zkoušet a kalibrovat znovu. O tom, že by ATV mohla dostat tepelný štít, se jeden čas spekulovalo. Byl to projekt ARV. Ale nakonec od něj ESA ustoupila. Je to zkrátka strašně náročné zasahovat do funkčního designu a dělat v něm změny. A udělat z nenávratové lodi návratovou je opravdu mimořádný zásah do stavební struktury. Rozhodně to není jen o "přišroubování štítu". :)