Sojuz-5
Re: Sojuz-5
Roskosmos začal s produkcí motorů RD-171MV (РД-171МВ) , konkrétně firma Energomaš. Tento motor bude využíván na prvním stupni rakety Sojuz-5 (Союз-5) a na supertěžké raketě Jenisej (Енисей).
Zdroj: https://ria.ru/20190901/1558121799.html
https://sdelanounas.ru/blogs/123661/
Zdroj: https://ria.ru/20190901/1558121799.html
https://sdelanounas.ru/blogs/123661/
- Roman89
- Vesmírný průzkumník
- Příspěvky: 285
- Reputace: 181
- Registrován: 23.2.2017 2:31
- Kontaktovat uživatele:
Re: Sojuz-5
Část zkoušek nádrží prvního stupně nosné rakety Sojuz-5 se bude konat v hlavním vědeckém ústavu TsNIImash, protože institut má lepší vybavení a větší zkušební stolici. Další zkoušky budou probíhat u výrobce RSC Progress. V současné době se vyrábějí nádrže a díly prvního stupně. Starty raket jsou stále plánovaný z kosmodromu Bajkonur, konkrétně z komplexu 45 (Zenit). Zdejší startovací rampu má v rámci projektu Bajterek modernizovat kazašská strana, která je zodpovědná za vytvoření pozemní infrastruktury komplexu. Společná Rusko-kazašská dohoda už však nepočítá s podporou pro pilotované lety. Ty byly přesunuty zpět na rakety Angara-A5.
Zdroj: TASS
Zdroj: TASS
Re: Sojuz-5
Roskosmos zveřejnil článek o plánované nosné raketě Sojuz 5, kterou napsal
hlavní konstruktér Alexander Cherevan.
Sojuz-5: Prošla další fází
- Kapacita užitečného zatížení Sojuzu 5 se ve srovnání se Sojuzem 2 zvýšila více než dvakrát, přestože se stále jedná o raketu střední třídy. Sojuz 2 může z Bajkonuru vypustit 8 tun na LEO a Sojuz 5 bude moci za stejných podmínek vypustit 17 tun.
- Sojuz 5 bude dvoustupňová raketa. Tento design je mnohem méně komplikovaný při stavbě a přepravě a startovací postupy jsou také mnohem levnější, rychlejší a jednodušší než u rakety s bočními posilovači.
Bude nám chybět legendární Korolevův kříž?
- Jednou z hlavních výhod Sojuzu-5 je, že jeho komponenty lze díky své velikosti přepravovat jakoukoli dopravou: silniční, železniční a leteckou. Průměr bloku prvního stupně je 4.100 mm s délkou asi 35 metrů - náklad takových rozměrů lze přepravovat po železnici, navíc se takový blok vejde do letadla An-124.
- Všechny elektrické systémy Sojuzu 5, včetně systému řízení letu, budou založeny na součástkách ruské výroby.
- Sojuz-5 bude vybaven vysokorychlostním a výkonným palubním počítačem, který minimalizuje spojení mezi raketou a odpalovacími komplexy. Díky tomu bude proces přípravy rakety na start jednodušší a levnější.
- Hlavním motorem prvního stupně bude RD-171 MV vyvinutý společností Energomash, pro druhý stupeň bude použit RD-0124MS vyvinutý společností Voronezh Design Bureau of Chemical Automation.
- V první i druhé fázi Sojuzu 5 bude nainstalován systém nouzové ochrany motorů. Každých několik milisekund bude monitorovat stav motorů a může okamžitě vypnout problémový motor a odeslat nouzový příkaz na užitečné zatížení.
- Společnost RSC Progress poprvé použije hliníkovou slitinu 1580 pro palivové nádrže Sojuz 5. Poprvé se také ve druhé fázi použije kombinované dno okysličovadla a palivových nádrží. To snižuje váhu druhého stupně.
- Společnost RSC Progress také zvládla novou metodu třecího svařování pro Sojuz 5. Svařovací zařízení vyrobila ruská společnost. Podle zadání musí zařízení zajistit svařování desek o tloušťce asi 30 mm.
- Sojuz 5 může být vypuštěn z různých kosmodromů. Právě teď se plánuje výstavba startovacího komplexu na Bajkonuru (Baiterek). Lze jej však také vypustit z Vostochny a dokonce i z Sea Launch.
Zdroj
Přeloženo pomocí Google překladač, předem se omlouvám za nedostatky.
hlavní konstruktér Alexander Cherevan.
Sojuz-5: Prošla další fází
- Kapacita užitečného zatížení Sojuzu 5 se ve srovnání se Sojuzem 2 zvýšila více než dvakrát, přestože se stále jedná o raketu střední třídy. Sojuz 2 může z Bajkonuru vypustit 8 tun na LEO a Sojuz 5 bude moci za stejných podmínek vypustit 17 tun.
- Sojuz 5 bude dvoustupňová raketa. Tento design je mnohem méně komplikovaný při stavbě a přepravě a startovací postupy jsou také mnohem levnější, rychlejší a jednodušší než u rakety s bočními posilovači.
Bude nám chybět legendární Korolevův kříž?
- Jednou z hlavních výhod Sojuzu-5 je, že jeho komponenty lze díky své velikosti přepravovat jakoukoli dopravou: silniční, železniční a leteckou. Průměr bloku prvního stupně je 4.100 mm s délkou asi 35 metrů - náklad takových rozměrů lze přepravovat po železnici, navíc se takový blok vejde do letadla An-124.
- Všechny elektrické systémy Sojuzu 5, včetně systému řízení letu, budou založeny na součástkách ruské výroby.
- Sojuz-5 bude vybaven vysokorychlostním a výkonným palubním počítačem, který minimalizuje spojení mezi raketou a odpalovacími komplexy. Díky tomu bude proces přípravy rakety na start jednodušší a levnější.
- Hlavním motorem prvního stupně bude RD-171 MV vyvinutý společností Energomash, pro druhý stupeň bude použit RD-0124MS vyvinutý společností Voronezh Design Bureau of Chemical Automation.
- V první i druhé fázi Sojuzu 5 bude nainstalován systém nouzové ochrany motorů. Každých několik milisekund bude monitorovat stav motorů a může okamžitě vypnout problémový motor a odeslat nouzový příkaz na užitečné zatížení.
- Společnost RSC Progress poprvé použije hliníkovou slitinu 1580 pro palivové nádrže Sojuz 5. Poprvé se také ve druhé fázi použije kombinované dno okysličovadla a palivových nádrží. To snižuje váhu druhého stupně.
- Společnost RSC Progress také zvládla novou metodu třecího svařování pro Sojuz 5. Svařovací zařízení vyrobila ruská společnost. Podle zadání musí zařízení zajistit svařování desek o tloušťce asi 30 mm.
- Sojuz 5 může být vypuštěn z různých kosmodromů. Právě teď se plánuje výstavba startovacího komplexu na Bajkonuru (Baiterek). Lze jej však také vypustit z Vostochny a dokonce i z Sea Launch.
Zdroj
Přeloženo pomocí Google překladač, předem se omlouvám za nedostatky.
- Meybe
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 2680
- Reputace: 2323
- Bydliště: Chlumec
- Registrován: 25.8.2015 8:46
Re: Sojuz-5
Tak máme první letové kusy. Jde o nádrž Sojuz 5 na kapalný kyslík.
A to není vše. Byl odzkoušen i motor RD-171MV určený pro tuto raketu. V následujících týdnech budou další kusy testovány na maketě prvního stupně
A to není vše. Byl odzkoušen i motor RD-171MV určený pro tuto raketu. V následujících týdnech budou další kusy testovány na maketě prvního stupně
---------------
"Nejhezčí sny jsou ty, které se uskuteční."
"Nejhezčí sny jsou ty, které se uskuteční."
- Meybe
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 2680
- Reputace: 2323
- Bydliště: Chlumec
- Registrován: 25.8.2015 8:46
Re: Sojuz-5
Nedávno bylo oznámeno, že nový motor na kerosen a kapalný kyslík. Co je ale překvapivé je, doba provozu. Podle zdroje motor běžel 3 tisíce sekund!
https://nauka.tass.ru/nauka/11510445
Oznámil to Viktor Gorokhov. Motor má uzavřený cyklus a má jít o nejekonomičtější motor ve své třídě na světě.
https://nauka.tass.ru/nauka/11510445
Oznámil to Viktor Gorokhov. Motor má uzavřený cyklus a má jít o nejekonomičtější motor ve své třídě na světě.
---------------
"Nejhezčí sny jsou ty, které se uskuteční."
"Nejhezčí sny jsou ty, které se uskuteční."
- Saturn1234
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1377
- Reputace: 770
- Bydliště: Praha
- Registrován: 13.4.2020 11:19
- Kontaktovat uživatele:
Re: Sojuz-5
Skoro hodinu? To musí být překlep, ne? Kolik by to za tu dobu spotřebovalo paliva?
lift off we have a lift off
- Meybe
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 2680
- Reputace: 2323
- Bydliště: Chlumec
- Registrován: 25.8.2015 8:46
Re: Sojuz-5
Právě, že není. Zdroj skutečně uvádí tento čas. Jen mě osobně napadlo, že to zřejmě nebylo v kuse. Spíš třeba více cyklů.
Každopádně takový čas hoření se hodí pro meziplanetární mise. Ještě upřesním, že není jasné o který typ motoru přesně šlo. Spekuluje se, že je to ten pro Sojuz-5 a proto jsem to dal sem.
Každopádně takový čas hoření se hodí pro meziplanetární mise. Ještě upřesním, že není jasné o který typ motoru přesně šlo. Spekuluje se, že je to ten pro Sojuz-5 a proto jsem to dal sem.
---------------
"Nejhezčí sny jsou ty, které se uskuteční."
"Nejhezčí sny jsou ty, které se uskuteční."
- Saturn1234
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1377
- Reputace: 770
- Bydliště: Praha
- Registrován: 13.4.2020 11:19
- Kontaktovat uživatele: