argus123 píše: Si uvedomte že neexistuje vela možností ako zachraniť prvý stupeň. Može pristáť na padáku alebo tak ako F9 a to je asi vše.
Nebudu tak shovívavý jako Dušan a pojmenuji to přímo:
Toto je samozřejmě lež.
Je mi jedno, jestli záměrná, nebo jen z nevědomosti, nebudu to hodnotit, nicméně pravdivé tvrzení to rozhodně není.
1) roštová kormidla jsou téměř přesná kopie těch hliníkových z F9. A to jak tvarem, rozměry, tak i počtem.
Mohli je udělat větší, menší, kosočtvercová, nebo výrazně obdelníková, dát jich tam 3 nebo 5, ale ne, oni zvolili přesně stejnou konfiguraci, jako má SpaceX. Taky je nemuseli dávat vůbec a mohli jako Blue Origin nasadit plná nadzvuková kormidla, jako budou mít na New Glennu.
2) Přistávací nohy - opět jako na F9: 4 kusy, výklopná, otočně uložená na konci motorové sekce, ve sklopené poloze kryjící pohybový mechanismus. Mohli dát 3, 5, nebo dokonce 6 nohou, jako u BO New Glenn, ale nedali. Mohli je udělat jednoduše výsuvné, nebo rozkládací jako u BO New Shepard. Ne, oni to zase obšlehli od SpX. Ještě že tam nedali i tu teleskopickou vzpěru, ale aspoň nějakou zalamovací.
3) Počet motorů 9 a záchrana celého stupně v celku. Co mi to jen připomíná? Že by SpaceX Falcon 9? Bingo!
A přitom další výrobci volí jinak: ULA Vulcan - jen 2 motory a návrat pouze motorové sekce s nafukovacím štítem a další klesání na padáku. Nebo BO New Glenn - 7 motorů a přistání celého stupně s kormidly na lodi.
Zkrátka a dobře, číňani jsou pirátští kopírovači naprosto ve všem a to včetně kosmické techniky. V minulosti si aspoň nějak nakoupili, nebo vybártrovali od rusů licenční výrobu pilotované kosmické lodi a skafandru, ale jinak na nějakou ochranu duševního vlastnictví z vysoka víte co.
PS: vím o čem mluvím, pro jednu CN/Taiwanskou společnost už 12 let pracuji.